کد خبر: ۵۸۴۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

در دیدار نمایندگان لرستان با وزیر نیرو چه گذشت؟

دعوای ۴۰ ساله با وزارت نیرو، سدهایی که به استخر مبدل شدند، نظرات غیرکارشناسی که مانع اجرای سد معشوره شدند و شکایت بردن به قوه قضاییه از جمله سخنان نمایندگان لرستان با وزیر نیرو بود.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسه ستاد مدیریت بحران لرستان امروز پنجشنبه با حضور وزیر نیرو در استانداری لرستان برگزار شد.

نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن گلایه از عملکرد وزارت نیرو در لرستان خواستار افزایش تخصیص آب این استان و اجرای پروژه‌های سدسازی شدند که مشروح سخنان آنان را در زیر می‌خوانید:

در دیدار نمایندگان لرستان با وزیر نیرو چه گذشت؟

تغییر اساسی در تصمیم گیری ها نیاز است

علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علل اصلی حوادث در استان‌ها خود ما هستیم، رودخانه سیلاخور ۲۵ سال است لای روبی نشده است، در گلستان رودخانه‌ای ۵۰ سال است لای روبی نشده است، اظهار داشت: در این موارد اگر نیاز است در مجلس مصوب کنیم، باید طرح نویی در بیافکنیم و جبران مافات شود.

وی با بیان اینکه عدم توجه به ساخت سدها با این فرض که در خشکسالی هستیم امروز مشکل ایجاد کرده است، تصریح کرد: نمی‌دانیم سال‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد، اگر قرار است این وضعیت خسارت و سیلاب تکرار شود برای مردم قابل قبول نیست.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زیر آب رفتن روستاهای حریم سد سیمره گفت: متأسفانه مسائل را جدی نمی‌گیریم و دقیق محاسبه نمی‌کنیم؛ معتقدم تصمیم گیری ها در این جلسات و پیشنهادات به دولت باید در جهت تغییر اساسی در حوزه تصمیم گیری ها باشد.

نظرات غیرکارشناسی مانع اجرای سد معشوره شد

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ما تخصیص سهم عادلانه آب لرستان را می‌خواهیم، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ها حدود ۵۰ درصد معدل کشور تخصیص آب داریم، نیاز داریم به تکمیل و احداث سدهای ضروری، سد بزرگی در استان نبود که روی آن مدیریت سیل را کنیم.

وی با بیان اینکه اگر سد معشوره با همان حجم و مطالعات قبلی اجرا شود همه شهرستان‌های پلدختر، معمولان و چگنی بهره مند می‌شوند و نقطه قوتی برای مدیریت آب در استان است، تصریح کرد: در آخرین مطالعاتی که وزارت نیرو به شورای عالی آب داد که موجب توقف سد معشوره شد، یک کارشناس اظهار نظر کرده که اگر معشوره احداث شود آب رودخانه کرخه کم می‌شود و زیان به گوزن زرد وارد می‌شود؛ مگر در آنجا گوزن زرد داریم؟

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این نظرات غیرکارشناسی خیانت هستند، افزود: کارشناس دیگری گفته بود که چون سدهایی در زیردست ساخته شده در بالادست اجازه سد سازی ندهیم و از منافع سدها چیزی به آن استان‌ها بدهیم؛ چگونه می‌شود منافع آبی که از استان ما عبور می‌کند و در آنجا در بخش کشاورزی استفاده می‌شود را به ما بدهند؟ این اظهار نظرها موجب توقف سد معشوره شد.

کارخانه نمی‌خواهیم، تخصیص آب بدهید

ملکشاهی با اشاره به اینکه اگر سد خسرو آباد اجرا می‌شد امروز این خسارت‌ها را نداشتیم، گفت: تخصیص ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سیمره برای کوهدشت، رومشکان، بخش کوهنانی و طرهان مصوبه بوده است، ما نه کارخانه می‌خواهیم نه چیز دیگری، تنها تخصیص آب بدهید تا کشاورزی رونق بگیرد، ۲۰۰ هزار هکتار بهترین زمین را در کوهدشت داریم.

محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه توقع مردم از وزارت نیرو ۳۰ و ۴۰ ساله است، اظهار داشت: ما هم یک حق را فریاد زدیم هم یک ضرورت را، ما را به عنوان یک استان کشاورزی معرفی کرده‌اند اما میانگین اراضی آبی کشور ۴۶ درصد است و این میزان در لرستان ۲۳ درصد است.

مطالبه احداث سد یک حق و ضرورت است

وی یادآور شد: حتی دو هفته قبل از عید خدمت معاون شما رسیدیم و ضرورت احداث سدهای کاکاشرف، شبیخون، داربلوط و … را اعلام کردیم، اینها یک حق و ضرورت است.

علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان نیز در سخنانی با بیان اینکه وزارت نیرو باید به لرستان توجه کند، اظهار داشت: اعتراض ما به ۴۰ سال مدیریت وزارت نیرو است؛ اگر ۱۰ سد در لرستان تعریف می‌شد اینقدر خسارت نمی‌دیدیم.

وی با بیان اینکه چندبار نطق کردم و تذکر دادم و این خطرها را به استحضار رسانیدم و توجه نشد، چند بار ظرف زمانی ۱۰ روزه و یک هفته‌ای تعیین کردیم اما آن ظرف زمانی‌ها را هم آب برد، تصریح کرد: می‌خواهیم سدهای لرستان را اجرا کنید، آنقدر هر روز حجم مخزن سد معشوره را کاهش دادید که واقعاً به یک استخر تبدیل شده است.

حیات و ممات مردم ما به تخصیص آب بستگی دارد

مجید کیان پور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ما برای حیات و ممات خود تلاش می‌کنیم و استان همجوار برای توسعه، اظهار داشت: همین الان ۲۳ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای خوزستان است و در عین حال آب سدهای لرستان ۲۰۶ میلیون مترمکعب است که کمتر از یک درصد حجم سدهای خوزستان می‌شود.

وی با بیان اینکه حیات و ممات مردم ما به این آب بستگی دارد، اگر تخصیص آب لرستان صورت نگیرد یک ظلم آشکار است، تصریح کرد: روی دشت سیلاخور در این سیلاب بحث عدم لای روبی مطرح بود که انتظار داریم در این راستا یک اتفاق مثبتی شکل بگیرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دورود وضعیت آب شرب ناپایدار است و با کوچک‌ترین بارندگی کدر می‌شود.

کیان پور با اشاره به اینکه الان دستگاه‌های اجرای اعتبار و تن خواه ندارند تا کار مدیریت سیل را به پیش ببرند، گفت: با این وضعیتی که در مناطق سیل زده می‌بینیم و با این برنامه امروز، بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در مدت زمان کم امکان پذیر نیست و مردم نیاز به اسکان موقت دارند.

ما با شما دعوا داریم

سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جریان سیلاب سپاه و ارتش و گروه‌های جهادی به کمک مردم شتافتند، اظهار داشت: امروز مطالبه مردم بحث سد چولهول، بن لار، پاعلم و سد زال است؛ در حوزه بالادست هرجا نیاز است باید حق آبه مردم پلدختر دیده شود و باید تضمین شود.

وی با بیان اینکه دیواره‌های حفاظتی مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده که باید به جد پیگیری شود، لای روبی کشکان نیاز است و سه ایستگاه پمپاژ را آب برده است که نیاز است جبران شود، تصریح کرد: زیر چادر نمی‌شود چهار ماه مردم را نگهداری کرد، باید تدبیر جدی برای اسکان مردم شود.

محمدرضا ملکشاهی راد نیز در سخنانی خطاب به وزیر نیرو گفت: ما با شما دعوا داریم، در قوه قضائیه مسائل را پیگیری و تحقیق و تفحص را پیگیری می‌کنیم که شامل حال شما هم می‌شود.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین