کد خبر: ۵۸۴۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
چرا انتخابات در هند پروسه ای طولانی و زمان بر است؟

آنچه باید درباره انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان بدانید

مسائل مربوط به 1.3 میلیارد شهروند هندی می تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشند. برای مثال، اعضای حزب تحت رهبری مودی و ملی گرایان هندو در بخش‌هایی سعی می کنند تا ذبح گاوها را کاهش دهند؛ گاوهایی که از نظر آنان مقدس هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- بیش از یک هشتم از جمعیت جهان، در حدود 900 میلیون نفر فرصت شرکت در انتخابات در ماه‌های آوریل و مه را در هندوستان خواهند داشت. این رای‌دهندگان به بیش از 22 زبان رسمی و هزاران گویش مختلف صحبت می‌کنند. نزدیک به ده میلیون نفر از این جمعیت سواد خواندن را ندارند. در برخی از جوامع قبیله‌ای آب و برق در دسترس نیست. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در واقع، تقریبا انتخابات هند به مثابه و شبیه به برگزاری انتخابات در هفت کشور بزرگ جهان در یک سرزمین است. در مواجهه با چنین چالشی است که کمیسیون انتخابات هند در طول چندین هفته و در مراحل مختلف، انتخابات را برگزار خواهد کرد. 

آنچه باید درباره انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان بدانید

این موضوع اجازه می‌دهد تا 11 میلیون نفر از کارکنان در حوزه‌های انتخاباتی و ماموران امنیتی مدیریت بیش از 800 هزار حوزه رای‌گیری را انجام دهند. هزینه برگزاری این انتخابات بیش از 5 میلیون پوند تخمین زده شده است. 

چه کسانی می‌تواند رای دهند و چه کسانی نمی‌توانند؟ 

هر شهروند هندی 18 سال به بالا واجد شرایط رای‌دهی خواهد بود البته به شرطی که در زندان نباشد و از نظر ذهنی و روانی منعی برای او وجود نداشته باشد و مرتکب جرایمی چون جرایم مرتبط با رشوه نشده باشد. در انتخابات امسال، 900 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی هستند؛حدود سه برابر بیش از جمعیت ایالات متحده امریکا. بیش از 84 میلیون نفراز آنان اولین بار است که رای می‌دهند. درنتیجه، در این انتخابات خواسته‌های جوانان نقش مهمی ایفا می‌کند. هندی‌های خارج از کشور نیز حق شرکت در انتخابات را دارند. 

آنچه باید درباره انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان بدانید

چگونه روند رای گیری صورت می گیرد؟ 

در انتخابات پیش رو رای گیری با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی ثبت رای صورت می‌گیرد. دستگاه هایی که بحث‌برانگیز شده‌اند و احزاب سیاسی به طور معمول ادعا می‌کنند که این دستگاه‌ها هک شده‌اند و یا برنامه‌ریزی شده‌اند تا به نفع حزب در قدرت نتایج را اعلام کنند و به عمد در مناطقی که حزب حاکم موضع ضعیف‌تری دارد کندتر عمل می‌کنند. با این حال، هیچ یک از این اتهامات تاکنون اثبات نشده‌اند. 

در سال 2017 میلادی کمیسیون انتخابات احزاب سیاسی را تشویق کرد تا اثبات کنند که دستگاه های رای گیری هک شده اند. هیچ یک از احزاب اما قادر به چنین کاری نشدند. کارکنان کمیسیون انتخابات می گویند دستگاه‌های الکترونیکی ثبت رای با محیط زیست سازگارتر هستند و از خرابکاری‌هایی نظیر پر کردن برگه‌ها و یا سرقت و از بین رفتن آرا و صندوق های رای گیری جلوگیری می شود. در روند انتخاباتی پیش رو انگشت فرد رای دهنده جوهری می شود تا از دو بار رای دادن او جلوگیری شود. 

رویه پیروزی در انتخابات چگونه است؟ 

در این انتخابات هفت مرحله‌ای که از 11 آوریل (22 فرودین) تا 19 مه (29 اردیبهشت) برگزار خواهد شد، نتیجه انتخابات در تاریخ 23 مه اعلام می‌شود. در سیستم رای گیری هندوستان هر فردی که بیشترین میزان آرا برای یک کرسی خاص را کسب کند برنده اعلام خواهد شد حتی اگر سهم آن به مراتب کمتر از میزان 50 درصد باشد. منتقدان این سیستم می گویند که این قانون موجب اختلاف بین سهم رای دهی حزب و تعداد کرسی‌های آنان در پارلمان می شود. برای مثال، در انتخابات قبلی حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) 31 درصد آرای ملی را کسب کرد و 282 کرسی را در اختیار گرفت که 114 کرسی بیش از میزان تعیین شده برای سهم رای احزاب بود. 

رقیب اصلی آن حزب یعنی حزب کنگره با برد 19 درصد آرای ملی تنها 44 کرسی را از آن خود کرد که 61 کرسی کمتر از میزان سهم تعیین شده برای احزاب بود. 

آنچه باید درباره انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان بدانید

درباره تقلب و خشونت در انتخابات هندوستان چه می دانیم؟ 

هیچ یک از انتخابات برگزار شده در هندوستان بدون جنجال و چالش نبوده‌اند. با این حال، هیلاری کلینتون از چهره‌های سرشناس حزب دموکرات که خود پیشتر نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود در سال 2011 میلادی انتخابات هند را "استاندارد طلایی جهانی" در برگزاری انتخابات خواند. با این حال، از دهه 70 میلادی خشونت یکی از عوامل ثابت انتخابات در هند بوده است. مهمترین و امنیتی‌ترین مناطق در هند در زمان برگزاری انتخابات موسوم به "کمربند قرمز" است یعی نواحی ای که دولت هند بیش از 50 سال است که در آن با گروه‌های شورشی مائوئیست در 50 سال گذشته مبارزه کرده است. 

آیا اخبار جعلی در انتخابات هندوستان یک مسئله است؟ 

به گفته انجمن اینترنت و موبایل هندوستان جمعیت آنلاین هندوستان اکنون 500 میلیون نفر است که بیش از دو برابر میزان مشابه در سال 2014 میلادی است و نشان می دهد که به طور روزافزون بر تعداد استفاده کنندگان از رسانه‌های اجتماعی در هندوستان از جمله واتس اپ و برنامه تازه‌تر تیک توک که سرویس پیام کوتاه است افزوده می شود. برخی از اخبار به اشتراک گذاشته شده در این رسانه ها جعلی هستند. برای مثال، عکسی از یک زن بیکینی پوش و نیمه برهنه منتشر شده بود که در آن ادعا شد تصویر متعلق به "سونیا گاندی" از رهبران حزب کنگره است. مقام های هندی اکثرا نمی دانند که منشاء این اخبار جعلی از کجاست. با این حال، به کاربران اینترنتی هشدار می دهند که هر خبری را باور نکنند. 

موضوعات اصلی در این انتخابات چه خواهند بود؟ 

مودی و حامیان اش می گویند که هند در حال تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است. آنان به دنبال اجرای اصلاحاتی هستند که مدت ها به تاخیر افتاده اند از جمله اصلاحاتی درباره قوانین مالیاتی در حوزه کالا و خدمات و برنامه بزرگ طرح پزشک رایگان برای فقرا و قانون ورشکستگی ملی که هنوز به دلیل چالش برانگیز بودن تصویب و اجرایی نشده اند. 

از سوی دیگر منتقدان مودی می‌گویند او می خواهد هندوستان صرفا کشوری هندو باشد در حالی که پیش از این "جواهر لعل نهرو" نخستین نخست‌وزیر هندوستان پایه نظامی چند فرهنگی و سکولار را در آن کشور بنیان نهاد. 

آنچه باید درباره انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان بدانید

منتقدان و احزاب مخالف همچنین می‌گویند که بیش از پنج سال است که مودی نهادهای آزاد و مستقل هندوستان را با دخالت در کار دادگاه های عالی، ارعاب رسانه‌ها، تشویق پلیس به برخورد با غیر هندوها به خصوص مسلمانان و سایر اقلیت‌ها مختل کرده است. آنان مودی را متهم می کنند که نتوانسته به ایجاد مشاغل در هند کمک کند و سیاست‌هایش به ضرر فقرا و به نفع قروتمندترین بازرگانان و سرمایه گذاران بوده است. 

مسائل کلیدی و تاثیرگذار در آرای امسال چه هستند؟ 

مسائل مربوط به 1.3 میلیارد شهروند هندی می تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشند. برای مثال، اعضای حزب تحت رهبری مودی و ملی گرایان هندو در بخش‌هایی سعی می کنند تا ذبح گاوها را کاهش دهند؛ گاوهایی که از نظر آنان مقدس هستند. 

اما برخی از مسائل اساسی‌تر ملی عبارتند از: 

لزوم بهبود وضعیت کشاورزی هندوستان در سال‌های اخیر که با بحران مواجه بوده است. دولت تلاش کرده تا قیمت مواد غذایی را در مناطق شهری پایین نگه دارد اما این به ضرر کشاورزان بوده است. آنان سال گذشته راهپیمایی‌ای به سوی دهلی نو داشتند. دولت مودی تلاش می‌کند با پرداخت‌های نقدی به آنان از شدت اعتراضات‌شان بکاهد اما به نظر نمی رسد این اقدامات موقتی حلال مشکلات کشاورزان مزارع باشند که تقریبا نیمی از جمعیت کشور هند را تشکیل می دهند. 

مسئله دیگر ایجاد شغل است. مودی در سال 2014 میلادی به قدرت رسید و یکی از وعده های او ایجاد میلیون‌ها شغل بود. میلیون‌ها جوان هندی اما هنوز تشنه کسب شغل هستند و به دلیل فساد در سیستم اداری، ناامید از یافتن شغل شده‌اند. نشریه "بیزینس استاندارد"  در ماه ژانویه اشاره کرد که دولت هند از انتشار رسمی آمار بیکاری در آن کشور خودداری می ورزد اما به نظر می رسد این میزان رشدی 6.1 درصدی داشته است که بالاترین میزان نرخ بیکاری در هند در 45 سال گذشته محسوب می شود. 

موضوع مهم دیگر رویارویی هوایی هند و پاکستان با یکدیگر است که یکی از موضوعات مرتبط با امنیت ملی است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین