کد خبر: ۵۸۴۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

رهاسازی آب از سد گتوند به یک هزار و 700 مترمکعب درثانیه رسید

افزایش خروجی سد گتوند در شمال خوزستان به یک هزار و 700 مترمکعب در ثانیه جریان آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز را دوباره افزایش می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
اگر چه در روزهای اخیر ورودی و خروجی سدهای دز و کرخه به طور نسبی کاهش داشته اما خروجی سد گتوند افزایش داشته است. 

در ساعت 16 روز یکشنبه، ورودی به سد گتوند یک هزار و 237 و خروجی آن یک هزار و 704 مترمکعب درثانیه اعلام است. حجم ذخیره این سد 4.3 میلیارد مترمکعب است. 

در ساعت 12 دیروز ورودی سد گتوند یک هزار و 273 و خروجی آن یک هزار و 604 مترمکعب درثانیه بود. 

دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز از 18 فروردین به سه هزار مترمکعب درثانیه بود که با افزایش تدریجی در 21 فروردین به حدود سه هزار و 200 مترمکعب در ثانیه رسید، و پس از آن با کاهش دوباره از 23 فروردین تاکنون روی سه هزار مترمکعب درثانیه ثابت مانده است. 

داریوش بهارلویی مدیر دفتر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان 24 فروردین از افزایش تدریجی خروجی سد گتوند در حوضه رودخانه کارون خبر داده و گفته بود: در 24 روز گذشته که حوضه های دز و کرخه فعال بودند، بیشترین فشار به حوضه کارون وارد آمده بود که اکنون پس از یک دوره کاهش خروجی، دوباره افزایش پلکانی را در این حوضه خواهیم داشت؛ البته با توجه به پخش سیلاب در دشت ها هنوز نمی توان دقیق گفت که دبی کارون در مقطع اهواز تا چه اندازه اضافه می شود. 

به گفته وی اگر چه ورودی به سدها کاهش یافته و از شرایط سیلابی خارج شده اما همچنان دبی پایه در رودخانه ها بالاست و در سه رودخانه کارون، دز و کرخه بین یک هزار و 300 تا یک هزار و 500مترمکعب درثانیه نوسان دارد، که پس از مدتی کاهش می یابد و تثبیت می شود. 

همچنین سد کرخه در ساعت 16 روز یکشنبه 25 فروردین، یک هزار و 340 ورودی و یک هزار و 506 مترمکعب در ثانیه خروجی داشته و ذخیره آن5.9 میلیارد مترمکعب است که همچنان از ذخیره نرمال آن بیشتر است. حجم ذخیره نرمال این سد 5.2 میلیارد مترمکعب است.

سد دز نیز در این مدت، یک هزار و 195 ورودی و یک هزار و 358 مترمکعب در ثانیه خروجی آب بوده و ذخیره فعلی آن 2.4 میلیارد مترمکعب است. 

سیلاب کرخه و دز تاکنون برخی مناطق روستایی و شهری در حاشیه رودخانه های دز، کارون و کرخه را به زیر آب برده است. به دنبال سرریز کانال چمران در حمیدیه و کانال سلمان همچنین سرریز زهکش نیشکر دهخدا، محله عین 2 اهواز با سیلاب روبه رو شد که استاندار خوزستان در روز چهارشنبه گذشته دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد. افزایش جریان کارون در اهواز تاکنون بخش هایی از پارک و جاده های ساحلی را به زیر آب برده است. تعدادی از روستاهای شهرستان کارون در جنوب اهواز نیز در اثر سیلاب کارون به زیر آب رفته‌اند؛ همچنین از شب گذشته اخباری از جاری شدن سیل در روستاهای شهرستان شادگان در جنوب خوزستان گزارش شده است. 

حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران پیش از این گفته بود، با افزایش دبی رودخانه کارون در سیلاب های اخیر، تخلیه آب شور از مخزن سد گتوند علیا افزایش داشته و شرایط مخزن هم اکنون بهبود یافته است. 

وی گفته است: با توجه به ورودی بالا به سد گتوند علیا، تخلیه آب شور از مخزن بر اساس روش تخلیه و استاندارد موجود در حال انجام است، البته تخلیه به صورتی است که کیفیت در خروجی سد برهم نخورد. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین