کد خبر: ۵۸۴۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

فاجعه سیلاب پای تخته مدارس

روزهایی که سیل آمد، مدرسه‌ها تعطیل بود و کسی از فاجعه و بلایی که بر سر مدرسه ‌ها آمده خبر نداشت. بعد از آنکه کمی آب ‌وتاب سیل خوابید و خانواده‌ ها از جلوی مدارس فرزندانشان گذشتند، با عمق فاجعه روبه‌رو شدند؛ مدارسی که تا کمر در گل مدفون شده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
مدارسی که بخش عمده‌ای از وسایل آن به دلیل تخریب از بین رفته بود و مدارک و پرونده‌ های دانش ‌آموزانش نیز در سیل مدفون شده بودند. کمی بعد از آنکه سیل آمد و آدم‌ها از گیجی‌اش درآمدند، اعلام شد در روستاهای سیل‌ زده تعطیلات نوروزی تا 20 فروردین ادامه خواهد داشت، اما بچه‌های زیادی هستند که هنوز در کلاس درس حاضر نشده‌اند؛ دانش ‌آموزانی که یا خانواده‌شان به دلیل بی‌خانمان‌شدن حال و حوصله پیگیری و فرستادن آنها را به مدرسه ندارد یا اینکه دیگر مدرسه‌ای برای رفتن وجود ندارد. دوربین‌ ها روی دانش ‌آموزان زوم شد؛ بچه‌هایی که تنها یک ماه دیگر باید به مدرسه می‌رفتند تا امتحان ‌های خردادماه را هم پاس کرده و از سه ماه تعطیلی تابستانی استفاده می‌کردند. بچه‌هایی که در حسرت فوتبال تابستانی ماندند؛ حسرت پایان‌دادن به سال تحصیلی هم توی دلشان ماند. 

کسانی خواستند از این حسرت قاب بسازند و بغض بچه‌ها را برای خودشان ثبت کنند، اما کسی نبود که بداند مدفون‌شدن مدرسه زیر گِل می‌تواند چقدر برای یک دانش‌آموز حتی گریزپای دردناک باشد. آنچه مدیران آموزش ‌وپرورش می‌گویند، تخریب مدارس بسیار بالاست و آنهایی که خیال خوش افزایش بودجه برای نوسازی را از درآمدهای احتمالی دولت در سر می‌پروراندند، حالا در ساخت ‌وساز مدارس تخریب‌شده در سیل مانده‌اند. از روزهای گذشته اخباری مبنی‌بر اعلام پایان سال تحصیلی در برخی مناطق سیل‌زده نیز منتشر می‌شود، اما حالا رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش ‌و پرورش از سه‌ نوبته‌ شدن امتحانات نهایی دانش ‌آموزان مناطق سیل ‌زده خبر می‌دهد.‌ به گفته خسرو ساکی، به استناد رأی صادره در نوزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای‌ عالی آموزش ‌وپرورش در تاریخ 21 فروردین‌ماه، تصمیماتی درباره امتحانات پایانی نوبت دوم (خرداد) در مناطق سیل‌زده اتخاذ شده است.

وی افزود: برای دانش ‌آموزان پایه ‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و پیش‌دانشگاهی نظام قدیم علاوه ‌بر امتحانات خرداد و شهریور، یک نوبت دیگر در تیر یا مرداد برگزار خواهد شد تا دانش ‌آموزان مناطق سیل ‌زده که به تشخیص مدیر کل استان روند آموزشی آنها مختل شده است با تمایل و آمادگی خود در هر یک از نوبت ‌های (خرداد، تیر یا مرداد و شهریور) شرکت کنند.‌ 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌ وپرورش اضافه کرد که نمرات نوبت ‌های تیر یا مرداد و شهریور در ستون خرداد درج و قبولی خرداد محسوب می‌شود. ادارات کل آموزش ‌وپرورش استان در صورت تمایل دانش‌ آموزان به شرکت در امتحانات خرداد با بسیج تمامی امکانات خود باید زمینه برگزاری امتحانات نهایی در شهرستان محل سکونت یا نزدیک‌ترین محل به آنها را فراهم آورند.

ساکی بیان کرد به منظور ایجاد فرصت آماده‌شدن برای شرکت در امتحانات نوبت دوم (خرداد) سایر پایه‌ های دوره تحصیلی به ادارات کل استان اختیار داده می‌شود متناسب با شرایط منطقه امتحانات پایانی نوبت دوم را از اول خرداد تا 31 تیرماه برگزار کنند تا در صورت لزوم برای عقب‌ماندگی ناشی از تعطیلی مدارس، فرصت تشکیل کلاس‌های جبرانی و ایجاد آمادگی بهتر برای شرکت در امتحانات برای دانش ‌آموزان فراهم شود. 

وی ادامه داد: ضمنا در مناطق گرمسیری به استناد تبصره 2 ماده 3 آیین‌نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره اول متوسطه مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش‌ وپرورش با تشخیص کمیسیون‌های خاص ادارات شهرستان‌ها و مناطق سیل ‌زده می‌توانند دو هفته زودتر از تاریخ اول خرداد اقدام به برگزاری ارزشیابی پایانی نوبت دوم کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه در صورتی که به دلیل مشکلات به‌وجودآمده در مناطق سیل‌زده امکان تشکیل کلاس‌های عادی و جبرانی فراهم نمی‌شود، به تشخیص مدیرکل استان مبنای طراحی سؤالات امتحانات پایانی غیرنهایی نوبت دوم، قسمت‌های تدریس‌شده است. وی ادامه داد: برای جبران عقب‌ماندگی این دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید قسمت‌های تدریس‌نشده به‌عنوان پیش‌نیاز درس‌های جدید تدریس خواهند شد.

** 55مدرسه در لرستان تخریب شد

زینی ‌وند، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان لرستان درباره تخریب مدارس سیل‌زده پیش ‌از این گفته بود:‌ آقای بطحایی، نماینده ویژه‌ای را به منطقه فرستاده‌اند و دستورات ویژه‌ای نیز صادر کرده‌اند و امیدواریم مدارس مناطقی که مشکل ندارند، ‌بازگشایی شوند اما در شهرستان‌ هایی مثل پلدختر و بخش معمولان و نقاطی از درود و سپیددشت مدارس به‌ طور کامل تخریب شدند. 

گل و سیلاب پای تخته مدارس

زینی‌وند با بیان اینکه برآورد اولیه ما این است که حدود 55 مدرسه با 140 کلاس به ‌طور‌کامل تخریب شده‌اند، گفت: به‌عنوان جایگزین موقت مدارس تخریب شده باید کانکس بزنیم یا به شکل‌های دیگر زمینه حضور دانش‌آموزان را فراهم کنیم. این کار قطعا به یک هفته تا 10 روز زمان نیاز دارد تا تصمیمات بعدی با هماهنگی آموزش ‌و‌ پرورش گرفته شود. 

او با بیان اینکه باید مطمئن شویم که مدارس گرفتار سیل، در آینده ضرر و آسیب جانی برای دانش ‌آموزان ندارند تا به آنها اجازه حضور دهیم، اظهار کرد: چراکه ممکن است دیوار‌ها سست شده باشد و جان دانش‌آموزان را تهدید کنند. به همین دلیل استان را به شش قطب تقسیم کردیم و برای هر قطب مسئولی تعیین کردیم که مدرسه به مدرسه وضعیت آنها را چک کنند و تا فردا گزارش نهایی را ارائه خواهیم داد.

** سیل هیچ ‌یک از مدارس گلستان را تخریب نکرد

همان روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس پس از نوروز، معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد که مدارس استان گلستان سرپا هستند و هیچ مدرسه‌ای در این استان تخریب نشده است و مطابق خبرها مدارس این استان از 17 فروردین بازگشایی شد. 

مهرالله رخشانی اظهار کرد: آب‌گرفتگی کلاس‌ها، میز و صندلی و برخی تجهیزات اداری مهم‌ترین مشکل مدارس مناطق سیل ‌زده گلستان است. او با بیان اینکه خسارت‌ها به مدارس بعضا جزئی و بعضا اساسی هستند، اضافه کرد: خسارات جزئی مدارس تا پایان هفته جاری رفع و خسارات اساسی مانند ترک‌خوردگی دیوار برخی مدارس هم در یک ماه آینده تخریب و دوباره احداث می‌شود. 

رخشانی افزود: برای تعمیرات جزئی و اساسی سیستم‌های گرمایشی و موتورخانه مدارس آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده گلستان مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس این استان اختصاص یافته است. رخشانی تصریح کرد: درصورتی‌که آب در دو شهر گمیشان و آق‌قلا فروکش نکند، با انتقال تعداد 50 دستگاه کانکس آموزشی که هم‌اکنون در حال انجام است و استقرار آنها در مناطق سیل‌زده، زمینه ادامه تحصیل دانش‌آموزان فراهم می‌شود. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم از انتقال سه هزار عدد میز و صندلی به گلستان برای توزیع بین مناطق سیل‌زده این استان خبر داد. همچنین احسان گوهری‌ راد، مدیرکل آموزش ‌و‌پرورش گلستان تعداد مدارس آسیب‌دیده این استان در جریان سیل اخیر را 308 واحد آموزشی اعلام کرد. یاسر لیوانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان هم میزان خسارات وارده به مدارس این استان در مناطق سیل‌زده را در مجموع 260 میلیارد ریال اعلام کرد. از طرفی کمال‌الدین نظرنژاد، مدیر آموزش‌ و ‌پرورش گنبدکاووس هم گفت: براثر سیل اخیر در این شهرستان 60 مدرسه شامل 34 مدرسه شهری و 26 مدرسه روستایی دچار آبگرفتگی شدند که میزان خسارت برآورد شده آن مبلغ 22 میلیارد ریال است.

** سیل 109 مدرسه در خوزستان را تخریب کرد

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اشاره به درگیرشدن 461 مدرسه با سیلاب و تخریب‌شدن 109 مدرسه در سطح استان بر اثر این حادثه، خبر داد و گفت: بالغ بر 54 هزار و 163 دانش‌آموز مشغول تحصیل در این تعداد مدرسه تخریبی بودند. محمد تقی‌زاده با اشاره به درگیری 14 منطقه آموزش ‌و ‌پرورش خوزستان از سیلاب اخیر، اظهار کرد: باتوجه به جمع ‌بندی ‌های انجام‌شده خسارت شایان ‌توجهی در حوزه فضای 

** آموزشی به مناطق وارد شده است

او با اشاره به درگیرشدن 461 مدرسه با سیلاب و تخریب‌شدن 109 مدرسه در سطح استان براثر این حادثه بیان کرد: بالغ بر 54 هزار و 163 دانش‌آموز مشغول تحصیل در این تعداد مدرسه تخریبی بودند که بیانگر اهمیت توجه فوری نسبت به بازسازی و بهسازی فضاهای آموزشی است. مدیرکل آموزش‌ و‌ پرورش خوزستان، مدارس مناطق سیل‌زده را از محل‌های اسکان سیل‌زدگان از ابتدای آغاز سیل تاکنون برشمرد و خاطرنشان کرد: باتوجه به آمار 14 هزار و 31 نفر در قالب دو هزار و 481 خانوار در 175 مدرسه، هفت سالن ورزشی، دو اردوگاه و دو مرکز رفاهی تاکنون اسکان داده شدند.‌جدا از امکان بازسازی مجدد این مدارس، سؤالی که ذهن بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده است، این است که آیا حتی در صورت خالی‌کردن مدارس از آب و گل‌و‌لای، این مدارس مقاومت کافی را در برابر سرما و باران ‌های آتی خواهند داشت؟ آیا این مدارس می‌توانند مکان امنی برای تحصیل این دانش ‌آموزان در سال تحصیلی 98-99 باشند؟

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین