کد خبر: ۵۸۴۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

«برجام» جان کری را به دردسر قضائی انداخت

سازمان دیده‌بان قضائی آمریکا با طرح اتهاماتی علیه وزیر امورخارجه پیشین این کشور اعلام کرد که به دلیل فعالیت‌های پشت پرده جان کری در پشتیانی از توافق هسته‌ای علیه او شکایت خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 دیده‌بان قضائی که یک سازمان محافظه کار آمریکایی است روز دوشنبه اعلام کرد که علیه جان کری، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا به خاطر پیشبرد دیپلماسی سایه برای نجات توافق هسته‌ای در حالی‌که دولت ترامپ از این توافق خارج شده است، شکایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ورلد نت دیلی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن خود به‌طور مکرر گفت که قصد خروج از توافق هسته‌ای با ایران را دارد. وی سرانجام در مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از این توافق کناره‌گیری کرد.

دیده‌بان هسته‌ای تصریح کرد: جان کری در ماه‌های منتهی به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به‌طور مخفیانه در رأس یک هیئت دیپلماسی سایه را برای حفظ این توافق هدایت می‌کرد. وی در جریان این تلاش‌ها ظاهراً دیدارها و گفت‌وگوهایی را با بازیگران کلیدی داخلی و خارجی دخیل در توافق هسته‌ای که مخالف خروج آمریکا بودند، انجام داده است.

دیده‌بان قضائی افزود: کری در همین راستا اواخر آوریل ۲۰۱۸ در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد که دومین ملاقات آنها طی دو ماه برای جلوگیری از نابودی توافق هسته‌ای بود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کری با ظریف را ناشایست، بی سابقه و اقدامی فراتر از نامناسب توصیف کرد.

کری همچنین سال گذشته در رابطه با توافق هسته‌ای با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار و به صورت تلفنی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی کرد.

بنابر اعلام دیده‌بان قضائی، وی علاوه‌براین برای لابی در جهت حفظ توافق هسته‌ای وارد مذاکراتی با اعضای کنگره شد.

فیتون، رئیس سازمان دیده‌بان قضائی در این باره گفت: جان کری به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشده بود. بنابراین، می‌بایست از تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا از طریق تبانی با ایران و دیگر کشورها پرهیز کند. شکایت ما نه تنها به معنی نظارت بر اقدامات جان کری، بلکه برای پیدا کردن دست‌های مخفی در داخل وزارت امور خارجه آمریکا است که در همکاری با کری تلاش کردند سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران را تضعیف کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین