کد خبر: ۵۸۵۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

امام جمعه مشهد: مساله این است که جوانان پیرها را درک نمی‌کنند

امام جمعه مشهد اظهار کرد: اینکه جوانان می گویند پیرها ما را درک نمی کنند، اشتباه است چرا که پیرها هم یک روز جوان بودند. مساله این است که این جوانان هستند که پیرها را درک نمی کنند چون هنوز به این سن نرسیده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله سید احمد علم الهدی، امروز در همایش جوان، جهاد و گام دوم انقلاب که همزمان با مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در دفتر این اداره کل برگزار شد، بیان کرد: نکته‌ای که در تشکیل این محفل برای ما مهم است، تنها یک مسئله شعاری نیست بلکه یک حکمت مدبرانه ای از سوی مقام معظم رهبری است که بر اساس خواسته‌ای که نسبت به وابستگی ساحت ولایتمدار حضرت بقیه الله(عج) به عنوان حجت امام زمان(عج) مطرح است و طبیعتا اجرای این وظیفه سنگین از طرف امام معصوم(ع) نیازمند یک سلسله تأئیدات غیبی است که هم در سخن، هم در عمل به عنوان یک مصداق کامل حکمت بروز می کند. در فرمایشات مقام معظم رهبری و در بیانیه گام دوم این مساله مطرح شده که در حقیقت یک دستور حکیمانه قطعی است.

وی افزود: 40 سال اول انقلاب از نقطه ظهور و بروز و پیروزیش به یک قدرت و توان و رتبه عالی و شکست ناپذیر و غیر قابل تغییر رساند، طبیعی است که گام دوم انقلاب یک گام فراگیرساز است.

علم الهدی تصرح کرد: یک نکته ای که بایست در 40 سال دوم انقلاب بر حسب آنچه مقام معظم رهبری در این بیانیه ابراز داشتند، به عنوان ویژگی گام دوم در نظر بگیریم، این است که ایشان فرمود در نتیجه فعالیت های ما در گام دوم انقلاب در این 40 سال، زمینه سازی برای ظهور ولایتمدار وجود مقدس امام زمان(عج) فراهم می شود.

وی گفت: زمینه سازی برای ظهور امام زمان(ع) دقیقا در سایه فراگیری انقلاب تحقق پیدا می کند و فراگیر سازی انقلاب از اصل پیروزی و مقاومت انقلاب که جریان 40 ساله اول بوده، خیلی سخت‌تر و مشکل‌تر است. شاید ما مشکلاتی در فراگیرسازی انقلاب در سراسر کره زمین داریم که به مراتب بیش از موانع و مشکلاتی است که در عرصه پیروزی انقلاب و در موقعیت مقاوم سازی انقلاب در 40 ساله اول داشتیم.

امام جمعه مشهد بیان کرد: اگر به این فراگیرسازی موفق نشویم، گام دوم را در جهت زمینه سازی ظهور حضرت برنداشته‌ایم؛ بنابراین بایستی موفق به این فراگیرسازی شویم. روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید، مانع و مقابله کننده با انقلاب یک جریان حکومتی فرسوده ای بود که در اصل به یک بنیان نیرومند متکی نبود و تمام رگه های نفوذ آن در کشور از بین رفته بود و فقط با سرنیزه می توانست استقامت کند و سرپا بایستد. طبیعی است که با آن مبارزه کردیم و جنگیدیم و ساقط شد و انقلاب ما به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: در جهت مقاوم سازی انقلاب نقطه مقابل ما یکسری جریانات الحادی و انحرافی بود که به عنوان اجرای برنامه های جنگ نیابی از طرف دشمنان ما اقدام می کردند و بعد جریان های فرصت طلب و قدرت یابی بودند که این ها به عنوان اینکه به قدرت برسند، از اینکه اصول انقلاب را مانع و سر راه خود می دیدند، با ما مقابله می کردند که در همه توطئه ها و برنامه هایی که آن ها و اربابانشان شیاطین و مستکبرین داشتند، ما پیروز شدیم و ثابت شد که حتی سرسخت ترین دشمنان ما هم برنامه براندازی انقلاب برایش مطرح نیست و وقتی هم صحبت از براندازی می کند، براندازی نظام است چرا که رسوخ انقلاب در تمام امت اسلام و کره زمین به شکلی پیش رفته که حتی فکر براندازی انقلاب را دشمن ما در سر ندارد. 

علم الهدی ادامه داد: این گام به مراتب ساده تر از تقابل بین جریانات قدرت دار و فرصت طلب در داخل و یا آنچه دشمن از خارج برای ما تهیه می کند، است. حال ما روی فراگیرسازی انقلاب رسالت داریم؛ این یعنی مقابله با همه قدرت ها در نظام ها و جریان های گوناگون جهانخواهی و حاکمیت در جهان و کدخدایی کره زمین که مدعی هستند. باید با همه امکانات سیاسی و نظامی با این جریان مقابله کنیم تا انقلابمان فراگیر شده و زمینه ظهور حضرت بقیه الله(عج) فراهم شود و این رسالت گام دوم انقلاب ماست.

وی با اشاره به آیه  15 سوره حجرات که خداوند در این آیه شریفه می فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ  الصَّادِقُونَ»، افزود: مقام معظم رهبری روی حرکت های جهادی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرده اند. معنای جهاد تنها مقابله با دشمنان نیست بلکه معنای جهاد، همانطور که در آیه شریفه به آن اشاره شد، یعنی یک حرکتی که در آن تمام حرکت ها رسیدن به امیال نفسانی به هیچ وجه مطرح نیست. 

علم الهدی گفت: جهاد با نفس مبارزه با هوای نفس است؛ مبارزه با هوای نفس هم ترک لذات و شهوات نیست بلکه مجاهدت و جهاد نفس و مبارزه با امیال نفسانی در انگیزش ها و هدفمندی های حرکت هاست؛ یعنی مجموعه حرکت هایی که ما در زندگی انجام می دهیم بایستی فاقد هدف نفسانی و مادی باشد و در جریان رسیدن به قدرت، ثروت و بالا بردن سطح لذت و عیش در زندگی انجام نگیرد. 

وی گفت: رعایت جهاد نفس تنها این نیست که ما بیاییم در اجرای امیال نفسانی حرام، جهاد نفس کنیم و محرمات الهی و منکرات شرعی را ترک کنیم بلکه این بعد ضعیف جهاد نفس است ولی اصل جهاد نفس مساله هدفمندی در زندگی برخلاف امیال نفسانی است؛ یعنی جریان انگیزشی در همه فعالیت ها، فداکاری ها و برنامه ها نباید رسیدن به قدرت و ثروت باشد بلکه فقط رضایت خدا و رسول خدا(ص) باید اصل قرار گیرد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در حرکت های جهادی جز خدا هیچ چیز مطرح نیست. البته اول باید حرکت ها به صورت جهادی درآید. در حرکت های جهادی، جهاد نفس مهم است. با توجه به آیه مزبور، نباید فکر کنیم جهاد مال بر جهاد نفس اولویت دارد بلکه این، بر اساس رتبه بندی است. رتبه جهاد نفس بالاتر از جهاد با مال است. 

علم الهدی تصریح کرد: مصداق واقعی جهاد آنجاست که انسان با همه وجودش در راه خدا و دین مبارزه می کند و همه هستیش را می دهد. این یعنی هیچ محدودیتی از نظر زمان، توان، قدرت و... برای حرکت جهادی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: ماهیت جهادی بودن حرکت، توان بالا لازم دارد و با توان پایین نمی توان در عرصه زندگی حرکت جهادی انجام داد؛ لذا مساله جوانگرایی در قاموس تدبیر مقام معظم رهبری با  لزوم جهاد در گام دوم انقلاب به هم آمیخته است چرا که جوان از توان بیشتری و بیشتر از توان، از نشاط بالایی برخوردار است. 

علم الهدی تصریح کرد: معمولا در تمایز بین پیر و جوان، ما دچار اشتباه می شویم و فکر می کنیم پیر یک موجود ضعیفی است که توان خود را از دست داده است و از نظر جسمانی دچار فرسایش شده و از نظر سلامتی نیز مشکلات و بیماری بر وی عارض شده است؛ از دیگر سو تصور داریم جوان یعنی یک موجود سالم که توان جسمانی بالایی دارد و این را نقطه تمایز بین پیر و جوان می شماریم. 

وی اضافه کرد: یکی مثل بنده که 75 سال سن دارد، با این حال در مقام مقایسه شاید حجم کاری من از یک جوان 25 ساله بیشتر باشد. بنده زمانی که جوان بودم نسبت به حالا بیشتر مریض می شدم اما الان اینطور نیست؛ لذا این موارد ملاکی برای تمایز پیر و جوان نیست.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: اینکه جوانان می گویند پیرها ما را درک نمی کنند، اشتباه است چرا که پیرها هم یک روز جوان بودند. مساله این است که این جوانان هستند که پیرها را درک نمی کنند چون هنوز به این سن نرسیده اند. نقطه تمایز بین پیر و جوان دو مساله ابتکار و نشاط است. پیر ابتکار و نشاط ندارد بلکه جوان از آن برخوردار است.

وی عنوان کرد: آن سرمایه برزگی که در جوانان است، همین سرمایه نشاط و ابتکار است. پیر به خاطر فعالیت های زیاد در زندگی و گذران عمر آن نشاطی را که در دوران جوانی داشته، دیگر ندارد. در زندگی با مشکلاتی رو به رو بوده و لذا هرکاری را بخواهد انجام دهد، اول نکات منفی به نظرش می آید و نشاط وجودش از بین می رود.

علم الهدی اظهار کرد: جوان با قاطعیت اگر بخواهد کاری را انجام دهد، انجام می دهد. ابتکار و نشاط دارد که این دو خصلت دیگر در افراد پیر وجود ندارد. پیر به یک سلسله اندیشه ها عادت کرده و در این اندیشه ها که در مغزش رسوخ کرده، برای سیاستگذاری و تصمیم گیری ذخایر و رسوخ کرده های گذشته در دسترس او قرار می گیرد اما جوان مغز نو دارد و ماشین مغزش تازه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اندیشه های بیات در مغز یک جوان نیست بلکه اندیشه های یک جوان تازه و نو است؛ لذا مقام معظم رهبری حرکت جهادی را آمیخته کرده اند با جوانگرایی، برای اینکه از دو سرمایه عظیم جوان در مسئله حرکت ها و فعالیت ها استفاده شود.

وی گفت: جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست چرا که استفاده از تجربیات پیران لازم و ضروری است اما کار باید در دست جوان باشد و حرکت را بایستی جوان انجام دهد اما در این مسیر باید از تجربیات پیر به عنوان یک رهنمود و راهگشای خیلی از مسائل هم استفاده شود؛ لذا این جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست.

امام جمعه مشهد ادامه داد: امروز بدون حرکت جهادی نمی توان برای انقلاب فراگیر سازی داشت. نسبت به انقلاب فراگیرسازی نداشته باشیم، نمی توانیم زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) باشیم و حرکت جهادی را نیز باید با نیروهای جوان انجام داد. جوانی که با اخلاص، ایمان و با قاطعیت با نیت مرضی خدا و رسول خدا(ص) به میدان آید و مصداق آیه شریفه آمنوا بالله و رسوله باشد، تردید در خود راه ندهد.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
4
بهتر است بگویم پیرها جوانان را درک نمی کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین