کد خبر: ۵۸۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

نقطه پایان جشنواره مجسمه‌های نمکی

دومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی عصر امروز با معرفی برگزیدگانش به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
اختتامیه دومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی عصر امروز جمعه ۳۰ فروردین ماه با حضور سید مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل دفتر تجسمی)، حجت‌الاسلام و المسلمین خزایی (امام جمعه نهبندان)، نظرافضلی (نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی)، ماشاالله کریمیان (فرماندار نهبندان)، ناصر نبی‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی) و جمعی دیگر از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی خاطرنشان کرد: امروز شاهد آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی در جنوبی‌ترین نقطه استان خراسان جنوبی هستیم. رویدادی که با هنر دستان توانا و ذهن خلاق شما به پیامی رسا و زیبا تبدیل شده است. پیامی که زبان هنر، آن را به فصیح‌ترین بیان در طول قرن‌ها بازگفته است.

او با بیان اینکه رازی که هنر بیان می‌کند راز وحدت و امید است افزود: ایران ما سرزمین اقوام و اقلیم‌های مختلف است. سرزمین گویش‌ها، آئین‌ها و سنت‌های مختلف که اگر آهسته و پیوسته در آن سیاحت کنیم می‌توانیم شاهد چندین و چند سرزمین باشیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر ایران را با اکثر کشورهای جهان قیاس کنیم به نکته مهمی خواهیم رسید چرا که پیشینه اغلب کشورها یا به یک قوم می‌رسد یا به اقوامی به تعداد کمتر از انگشتان یک دست و کمتر کشوری وجود دارد که همانند ایران ۴ فصل و قوم‌ها و اقلیم‌های گوناگونی داشته باشد با این حال با وجود این حجم از تنوع ما همواره یکدل هستیم.

حسینی با بیان اینکه ایرانیان همواره به یکی بودنشان افتخار کرده‌اند، یکی از اصلی‌ترین دلایل وحدت را فرهنگ عنوان کرد و گفت: انسان ایرانی نه تنها پیوند دهنده شرق و غرب بوده است بلکه پیوسته کوشیده تا زمین و آسمان را از مسیر دشوار و دلپذیر فرهنگ و هنر به هم نزدیک کند.

او با اعتقاد بر اینکه مردم ایران می‌توانند از دل بدبختی‌ها، آسانی برآورند به برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی در شهر بیرجند اشاره و اظهار کرد: هنرهای تجسمی، حدیث شیرین وحدت وامید است که به دستان شما در این جشنواره خاک نقش پذیرفت، شکل یافت، معنا گرفت، زبان باز کرد و پیامی گفت که می‌توان از این طبیعت دشوار و زیبا و در دل تنگناها کاری کرد کارستان. نوید آورد و ندا داد که کشور ما سرزمین فرصت‌های درخشان و استعدادهای شگفت‌آفرین است.

نبی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی ضمن عرض خیرمقدم به حاضران این مراسم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های محیطی به این شکل سختی‌های زیادی دارد و به همین خاطر هم از تمامی کسانی که در برگزاری این جشنواره به ما کمک و پشتیبانی کردند تشکر می‌کنم.

او با اشاره به حضور هنرمندان خودآموخته بومی در این جشنواره یادآور شد: امسال هنرمندان بومی و اهالی روستای تالاب نیز در کنار ما در این جشنواره حضور داشتند و پا به پای هنرمندان آثاری را به زیبایی خلق کردند.

نبی‌زاده خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره‌های مجسمه‌های نمکی از هر جهت رویداد خوبی است که مهم‌ترین پیامدهای برگزاری آن‌ها می‌تواند توجه به داشته‌های بومی و رونق اقتصادی و توریستی این مناطق باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین خزایی امام جمعه نهبندان نیز با اشاره به اینکه جشنواره مجسمه‌های نمکی از سطح استانی به ملی رسیده است، اظهار کرد: اینکه چنین جشنواره‌ای بتواند از سطح استانی و منطقه‌ای به سطح ملی برسد، طبیعتاً نیازمند زحمات زیادی است که باید از دست‌اندرکاران آن تشکر کرد.

او یادآور شد: تالاب کجی روزهای زیبایی را در این چند روز اخیر به خود دیده است. سال‌های سال بود که کسی به این روستا سر نمی‌زد و حداقل کاری که انجام می‌شد این بود که از اینجا نمک ببرند و اصلاً هیچکس به ظرفیت این منطقه توجهی نداشت. اما برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی توانست جذابیتی در این تالاب ایجاد کند که به واسطه آن نه تنها بازدید کنندگان از سطح کشور بلکه حتی بومیان منطقه نیز برای چند روز ترغیب به حضور در این منطقه شده‌اند.

امام جمعه نهبندان با بیان اینکه حضور بازدیدکنندگان در این مناطق پیامدهای خوبی به دنبال دارد اظهار کرد: امیرالمومنین حضرت علی (ع) ۱۴۰۰ سال پیش درباره شما هنرمندان گفته بودند که ارزش هر کسی به کارهای زیبایی است که انجام می‌دهند. شما هنرمندان مشکلات مردم را به زبان هنر مطرح می‌کنید و این کار بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خزایی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن بیان موقعیت جغرافیایی منطقه نهبندان از حسینی (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) درخواست کرد که توجه بیشتری به فعالیت‌های فرهنگی این منطقه اعمال شود.

موسوی کیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت نشاط اجتماعی در جوامع خاطرنشان کرد: امروز بحث نشاط اجتماعی در سازمان امور اجتماعی کشور مطرح شده است. ما از این زاویه می‌توانیم به این موضوع نگاه کنیم که زیست‌گاه‌ها و تالاب‌های محلی می‌توانند باعث افزایش نشاط اجتماعی و منجر به رونق بیشتر شوند.

او ادامه داد: ما باید ضمن توجه به زیرساخت‌های عمرانی به مسائل فرهنگی و هنری نیز توجه کنیم و تمامی دستگاه‌های مسئول نیز باید در این مسیر قدم بردارند و اهتمام جدی داشته باشند. به عنوان مثال جشنواره مجسمه‌های نمکی رویداد فرهنگی مهمی در این منطقه محسوب می‌شود که نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌هایی دارد. از جمله مهم‌ترین این زیرساخت‌ها جاده این تالاب است که بخشی از آن هنوز خاکی است که مسئولان باید به این موضوع توجه کنند.

طاهر شیخ‌الحکمایی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز و رئیس هیأت داوران دومین جشنواره مجسمه‌های نمکی معماری‌های شهر بیرجند را از نمونه‌های هنر بومی این استان برشمرد و اظهار کرد: من نگران هستم که معماری‌های جدید جای این هنرهای بومی را بگیرند و این هویت ملی را از بین ببرند. همانند خیلی از بناهایی که تاکنون از بین رفتند و ما امیدواریم که بار دیگر احیا شوند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به حضور هنرمندان بومی در این جشنواره اشاره و اظهار کرد: خوشحالم جمعی از هنرمندان بومی در اینجا حضور پیدا و تلاش کردند یک رویداد هنری را رقم بزنند. تنوع آثار در این رویداد هنری آنقدر زیاد بود که حتی مقایسه دو اثر را برای هیأت داوران سخت کرد. به هر صورت هیأت داوران تلاش کرد که با دقت نظر و معیارهایی که از پیش مشخص شده بود آثار را داوری کند.

در بخش پایانی این مراسم از هنرمندان برگزیده تقدیر شد. بر این اساس در بخش مجسمه‌سازان مدعو که به صورت افتخاری در این جشنواره شرکت کرده بودند، فرزین هدایت زاده، حسین داوری نژاد، بیژن غنچه پور، روح‌الله شمسی‌زاده، هومن سلیمی، حسین تک زارع، فخرالدین کاکاوند، مجید ضیایی و محسن ناصریان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه پس از قرائت بیانیه هیأت داوران نفرات برتر در بخش رقابتی جشنواره مجسمه‌های نمکی اعلام شد. مورد دستجردی از خراسان رضوی برای اثر دعای باران تندیس و لوح تقدیر جشنواره را به عنوان نفر برگزیده دریافت کرد. همچنین محمدجواد جعفری و علیرضا پویایی مهر به ترتیب برای اثر عارضه کویر و اثر مادر نفرات دوم و سوم این جشنواره اعلام شدند.

 در این مراسم از هر ۱۶ گروهی که در بخش بومی در جشنواره مجسمه‌های نمکی شرکت کرده بودند تقدیر به عمل آمد. همچنین تابلویی از هنر صنایع دستی منطقه نهبندان به سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین