کد خبر: ۵۸۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

همگرایی تهران-اسلام‌آباد پیام مهم «خان» در سفر به ایران

حضور نخست وزیر پاکستان در ایران در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی امریکا در کنار صف‌بندی شرکای منطقه‌ای‌ علیه کشورمان بر سایر مناسبات کشورهای منطقه نیز سایه انداخته می‌تواند دستاوردهای مهمی برای دو کشور به همراه داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
عمران خان، نخست وزیر پاکستان فردا با هدف گسترش روابط تهران و اسلام آباد به ایران سفر می‌کند. نخست وزیر پاکستان ابتدا وارد مشهد شده و بعد از زیارت بارگاه امام رضا (ع) برای دیدارهای دیپلماتیک خود عازم تهران می‌شود.

او روز گذشته در دیداری که با مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان داشت، تأکید کرد که این کشور اهمیت فراوانی برای همسایگانش بویژه ایران که علائق و اشتراکات فراوانی با پاکستان دارند، قائل است.

عمران خان با حائز اهمیت دانستن سفر خود به تهران، نسبت به گسترش و تعمیق روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد. تأکید نخست وزیر پاکستان برای گسترش رابطه با تهران در حالی که او بر مهیا شدن شرایط  برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور و ادامه روابط  مبتنی بر احترام و صراحت تأکید دارد، می‌تواند نشان دهنده آن باشد که پاکستان سعی دارد با میانه روی در بحبوحه تحولات منطقه بر تصویر مطلوب رابطه همسایگی مهر تایید بزند. 

رابطه ایران با پاکستان به دلیل وجود تحریم‌ها و جبر ناشی از سیاست فشار و بحران آفرینی برخی بازیگران منطقه‌ای از جمله عربستان در موقعیت متفاوتی قرار گرفته است.

با این حال وجود سوابق مشترک تاریخی، فرهنگی و مذهبی در کنار ضرورت‌های سیاست همسایگی، توجه جدی به تقویت مناسبات دوجانبه را در رویکرد سیاست خارجی دو کشور حائز اهمیت می‌کند. رویکردی که مقام‌های تهران و اسلام آباد برای پیگیری آن می‌کوشند زمینه‌های فعال کردن وجوه مختلف این همکاری را  مهیا کنند.

بی تردید موضوع روابط اقتصادی و هدف‌گذاری دو طرف برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی که طی سال‌های اخیر و تحت تأثیر عوامل متعددی سیر نزولی یافته یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی نخست وزیر پاکــــــــستان با مقام‌های بلندپایه ایران خواهد بود. از سوی دیگر این سفر در شرایطی که گفته می‌شود عمران خان در منگنه روابط ایران و عربستان قرار گرفته از منظر منطقه ای نیز وجهه قابل توجهی پیدا می‌کند.

شاید پیامی که او پیشتر به گوش شاهزاده‌های سعودی رسانده که اسلام آباد در پی کاهش تنش میان تهران و ریاض است، رویکرد سیاست خارجه‌ای منطقه‌ای این سیاستمدار میانه‌روی پاکستانی را نمایان می‌کند. چه  سیاست او برای کاهش تنش میان عربستان و ایران در میان جریان‌های سیاسی پاکستان طرفداران بسیاری دارد.

وجه مهم دیگر همکاری‌های تهران و اسلام آباد را باید ناظر به اهمیت جایگاه و مختصات پاکستان در همکاری امنیتی با ایران و مبارزه با گروه‌های تروریستی جستجو کرد. پاکستان این امکان بالقوه را دارد که یکی از کشورهای تأثیرگذار در مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم بر آمده از اندیشه‌های تکفیری باشد.

بر همین اساس نیز احیای محور همکاری‌های مشترک تهران و اسلام آباد در موضوعات امنیتی منطقه بویژه جلوگیری از نفوذ تروریسم و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در مرزها در زمره یکی از محورهای مهم مطرح شده در رایزنی‌های مقامات دو کشور قرار خواهد داشت.

ذیل چنین مؤلفه‌هایی است که حضور نخست وزیر پاکستان در ایران در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی امریکا در کنار صف‌بندی شرکای منطقه‌ای‌اش علیه کشورمان بر سایر مناسبات کشورهای منطقه نیز سایه انداخته است، می‌تواند دستاوردهای مهمی برای دو کشور به همراه داشته باشد.

فارس  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین