کد خبر: ۵۸۶۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳

قالیباف: FATF مجری تحریمهای یک جانبه آمریکاست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گروه ویژه مالی یا همان FATF یک معاهده بین المللی نیست بلکه به نوعی یک NGO و در ظاهر، نهادی داوطلبانه است اما در واقع، مجری تحریمهای یک جانبه آمریکاست یعنی به قدری اجبار و فشار دارد که کشورها ناگزیر به ورود در آن هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر قالیباف شامگاه سه شنبه در نشست تخصصی FATA و مسائل و چالشهای ژئوپلیتیک ایران در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز 38 کشور و اتحادیه، عضو FATA هستند و بقیه کشورها در 9 گروه کاری به عنوان همکار در FATA سازماندهی شده اند و تعداد محدودی نیز نظیر ایران کشورهای غیرهمکار هستند.

قالیباف اضافه کرد:FATA بر همه این کشورها نظارت و کنترل می کند و نظمی کاملا امنیتی، سیاسی و اقتصادی را از راه دنبال کردن نقدینگی و پول بر آنها تحمیل می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قالیباف افزود: چه به FATA بله و چه خیر بگوئیم فشارها روی ایران بیشتر خواهد شد بنابراین موضوع بله یا خیر گفتن نیست و موضوع مهم تر از این است که باید دقیق تر به آن پرداخت.

قالیباف افزود: چه کسانی که می گویند بله و چه کسانی که می گویند خیر هیچ یک نقشه راهی برای کشور ندارند و سر چگونگی بحث نمی کنند یعنی کسانی که موافق پیوستن ایران به این سازمان هستند اذعان می کنند که می خواهند بهانه را از دست آمریکا بگیرند اما مطمئن نیستند که مشکلات حل می شود و کسانی هم که مخالفند می گویند با ورود به FATA تمام اطلاعات کشور را در اختیار بیگانه و دشمنان می گذاریم.

وی ادامه داد: باید راهی بسازیم و برای این مهم نیازمند زمان هستیم پس امروز نیازمند عنصر کلیدی زمان هستیم لذا گاهی تعلیق بهترین تصمیم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به طور مثال باید بنیه اقتصادی کشور را با تکیه بر توان داخل تقویت کنیم، مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته روی موضوع اقتصادی تاکید کردند ولی به آن بی توجهی شده است.

قالیباف افزود: کشور در 12 سال گذشته سالی 110 میلیارد دلار درآمد داشته است ولی تراز اقتصاد کشور منفی بوده است لذا باید ساختار اقتصادی اصلاح شود.

وی با بیان این که رهبری تصمیم گیری در این موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت واگذار کرده اند ادامه داد: در موضوع FATA ذینفعان شامل همه بانکها، مردم، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی، کارشناسان، دانشگاهیان و همه باید درگیر شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: FATA نه این قدر مشروع و قانونمند است که نتوان با آن کاری کرد و نه آن قدر ضعیف است که بخواهیم به آن بی توجه باشیم لذا هم دستگاههای اجرایی هم محیطهای دانشگاهی باید به این موضوع مهم بپردازند.

قالیباف افزود: FATA گوشه و نشانه ای از پدیده و نظم بزرگ جهانی است که در 30 سال گذشته سازماندهی سیاسی جدیدی را رقم زده است و همه سطوح جغرافیایی را درنوردیده است و امروز با تکیه بر ابزار نوین و با هدف گذاری جدید مسیر خود را طی می کند.

وی ادامه داد: FATA تحت عنوان پولشویی و در مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت و همیشه محوریتش را آمریکائیان و اروپائیان در دست داشته اند و تا امروز به رهبری آمریکا و کمک انگلیس اداره شده است.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: FATA دارای رفتاری دوگانه است و به همه بانکها توصیه کرده با ایران کار نکنند و مهمترین ضمانت اجرایی اش این است که به مرجع صدور گواهی سلامت بانکها تبدیل شده است و سیستم حسابرسی مجزا دارد.

قالیباف افزود: باید بپذیریم که در نظم جهانی تغییراتی رخ داده است و دیگر با روش و نظم قرن بیستم نمی توان کارها را دنبال کرد یعنی هدفها، ابزار، روشها، بازیگران و محیط استراتژیک تغییر کرده اند.

وی ادامه داد: امروز عصر قدرت هوشمند است و قدرتهای جهان و آمریکا از طریق قدرت نرم به دنبال هویت سازی، اقناع سازی، هنجارسازی و قانونگذاری اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بین FATA و تحریمها رابطه وجود دارد یعنی هم در تحریمهای یک جانبه نگر آمریکا و هم در برجام، تعدادی از افراد و شرکتها در تحریم هستند و با توجه به اقدام اخیر آمریکا در تروریست خواندن سپاه هم اینک وقت بله گفتن به FATA نیست و ما باید در این نقطه بایستیم تا نقشه راه داشته باشیم.

قالیباف افزود: چندین سال بود که بحث حضور بانوان در استادیومها مطرح بود اما تعیین تکلیف نشد تا وقتی که فیفا به این موضوع ورود کرد و درباره موضوعی که ما تعیین تکلیف نکردیم خود، تعیین تکلیف کرد.

وی ادامه داد: مذاکره، روشی از مبارزه است و در مذاکره با دشمن می نشینیم حرف می زنیم نه این که فکر کنیم پای میز مذاکره با کدخدا صحبت می کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جای مبارزه وجود دارد ولی کار، با تعارض و تضاد در کشور پیش نمی رود. دشمنان علیه ما متحد شده اند و با هم همکاری می کنند لذا ما هم باید با حمایت و همکاری با هم راه برون رفت کشور از مشکلات را هموار کنیم. 

این نشست توسط انجمن ژئوپلیتیک ایران شعبه خراسان رضوی و با همکاری اندیشکده ژئوپلیتیک فارابی بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین