کد خبر: ۵۸۶۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

در آخرین روز جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت؟

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در آخرین روز رسمی برگزاری، روز داوران و داوری بود که ابتدا در نشست خبری شرکت و بعد انتخاب های خود را اعلام کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
دیروز (پنجشنبه) هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم با نشست خبری جولی برتوچلی کارگردان فرانسوی، دستیار پیشین کریشتوف کیسلوفسکی کارگردان مطرح سینما و از مهمانان جشنواره آغاز شد. 

وی در این نشست که اداره آن را محسن آزرم برعهده داشت، عباس کیارستمی کارگردان فقید ایرانی را ستود و او را استاد محض خود دانست.

نشست خبری داوران بخش های مختلف دیگر برنامه روز پنجشنبه بود که در گذر اجتماعات پردیس چارسو برگزار شد تا داورانی ایرانی بر عکس خارجی ها که در روزهای برگزاری جشنواره مرتب دست رد به سینه خبرنگاران می زدند، یک بار به سوالات آنان گوش دهند. 

روسودان گلورژیدزه از تفلیس و خسرو معصومی از ایران از بخش جلوه گاه شرق در این نشست حاضر بودند. از جمع داوران بین الادیان اینیس گیل از پرتغال و داگلاس فالسون از ایرلند، وانگ ژیائوشوای از چین، پیتر فلایشمان از فرانسه، مایک فان دایم از هلند، مظفر اوزدمیر از ترکیه، لابینا میتوسکا از قبرس، نرگس آبیار و نوید محمدزاده از ایران هم داوران بخش سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) بودند که در برابر خبرنگاران قرار گرفتند.

اعجاز گل از پاکستان، غلامرضا موسوی از ایران و لاتیکا پادگائونکار از هند داوران بخش جایزه نت پک همچنین عمار هادی العرادی از عراق، غسان سلهب متولد سنگال و ساکن لبنان و بهروز شعیبی از ایران و در ادامه باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان داوران بخش حلقه منتقدان بین المللی بودند که به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

** فیلم های ایرانی، مشکل زیرنویس دارند 

غیر از تعریف های داوران از سینمای ایران و برگزار شدن خوب و منظم جشنواره شاید یک نکته از سخنان مایک فان دایم، قابل توجه باشد.

وی گفت: داستانی که جهانی باشد همیشه مخاطب خواهد داشت و فیلم های ایرانی ویژگی های جهانی دارند. اگر این فیلم ها یک مشکل خود را حل کنند از نظر موفقیت های بین المللی پیشرفت بیشتری خواهند داشت و آن زیرنویس است که با غرب تفاوت دارد. اگر فیلم های ایرانی به روش غربی زیرنویس شوند تا 30 درصد موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد. زیرنویس آثار ایرانی بسیار پرواژه هستند و بسیار سریع می گذرند. حتی برای یک انگلیسی زبان دنبال کردن این زیرنویس ها دشوار است.

بعد از نشست خبری داوران، پنل صلح با حضور فریدون فربد دبیر جشنواره هنر برای صلح تهران و شیزوکو تسویا مدیر بنیاد خیریه امدادهای پزشکی ام او سی تی/MOCT برگزار شد.

** حضور وزیر فرهنگ در جشنواره، سوال از پروانه ساخت و توقیف یک فیلم

در این میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سری به جشنواره زد و از نخستین نمایشگاه تجهیزات و فناوری های سینمایی دیدن کرد. 

این نمایشگاه با پایان بازار فیلم (29 فروردین تا 3 اردیبهشت) در پردیس چارسو از روز چهارشنبه (4 اردیبهشت) با حضور 23 شرکت ایرانی فعال در زمینه خدمات یا تجهیزات سینمایی برپا شد.

سید عباس صالحی در بازدید از این نمایشگاه ضمن اطلاع از وضعیت شرکت های فعال در این زمینه پای درد دل های آنان نیز نشست که مانند بسیاری اقشار از وضعیت گران شدن نرخ ارز شکایت داشتند و می خواستند جلسه ای مفصل برای بیان مشکلات خود با وزیر داشته باشند.

وی در پایان این دیدار با سوالات خبرنگاران روبرو شد. چند خبرنگار از وضعیت جشنواره جهانی فیلم فجر و امکان ادغام آن با جشنواره ملی پرسیدند که صالحی گام های موفقیت آمیز جشنواره جهانی را در ارتباط بیشتر سینمای ایران با جهان ستود ولی آرای منتقدان را نیز قابل احترام دانست.

خبرنگاران دیگر هم از تاخیر زیاد در اعطای پروانه ساخت یا توقیف فیلم ها بعد از نمایش پرسیدند که با توجه به توقیف فیلم رحمان 1400 خبر داغ این روزهای سینماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر رعایت مقررات تاکید کرد و گفت: اگر چیزی مجوز اکران می یابد، همان باید نمایش داده شود و اگر به سمت مچ گیری بعد از نمایش فیلم ها برویم فضای اعتمادسازی بین ما (وزارت فرهنگ) و سینماگران از بین می رود.

با رفتن صالحی از پردیس چارسو حوالی ساعت 17 و یک ساعت قبل از اختتامیه، دیگر مدیران و مهمانان نیز از چارسو به سمت تالار وحدت رفتند تا برندگان را بشناسند؛ اما چارسو خلوت نشد که شلوغ تر هم شد. 

صف های طولانی از علاقه‌مندان به هنر سینما و پرده نقره ای مقابل سالن های مختلف که دیروز بیشتر هم فیلم های خارجی راه یافته به جشنواره را نشان می دادند شکل گرفت. صف پرشمار آنها که عصر روز تعطیل خود برای دیدن یک فیلم جان‌دار خارجی به چارسو آمده بودند و شلوغی های وسط شهر را به جان خریده بودند، بار دیگر این سوال را در ذهن پدید آورد که چرا فیلم های خوب خارجی در دیگر ایام سال به نمایش درنمی آید؟

** اختتامیه؛ جایزه ای برای روسیه و جایزه ای برای ایران

اختتامیه با اجرای دو زبانه یک مجری خانم، قطعاتی از فیلم های مطرح سینما توسط گروه آوازی تهران و البته با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. پل شریدر کارگردان و فیلمنامه نویس آمریکایی و مهمان ویژه این دوره از جشنواره از حاضران در این مراسم بود، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز بودند.‌

جایزه بهترین کارگردان به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» و جایزه بهترین فیلم به الکساندر زولوتوخین برای فیلم «جوان روس» رسید.

این فیلم که توانست جایزه حلقه منتقدان ایرانی را نیز کسب کند، به گفته محسن آزرم منتقد سینما یک استعداد خاص در سینما را نشان می دهد که به زودی باز هم از وی خواهیم شنید.

بیشتر برندگان جوایز در ایران حضور نداشتند و برای دریافت جایزه پیامی تصویری ارسال کرده بودند، از جمله همین الکساندر زولوتوخین. 

نوید محمدزاده که خود پیش از این دو بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای بازیگری گرفته، زمان اهدای جایزه به سروش صحت گفت این سیمرغ زیباتر است و آقای میرکریمی لطفا یک سیمرغ هم به من بدهید. سروش صحت احساس کرد امشب جهان با او می رقصد و مایک فان دایم داور هلندی بخش سینمای سعادت موبایل به دست و در حالت حرکات موزون روی سن آمد.

با اینکه جشنواره با اهدای جوایز شامگاه پنجشنبه تمام شد، امروز فیلم های منتخب جشنواره در پردیس چارسو و سینما فلسطین روی پرده نقره ای می روند؛ از جمله شکستن همزمان بیست استخوان از جمشید محمودی، جای خالی دوست ساخته محمدعلی طالبی، جهان با من برقص از سروش صحت، جوان روسی، واکرسدورف از اولیور هافنر در سینما فلسطین.

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا 6 اردیبهشت به دبیری رضا میرکریمی و با نمایش بیش از 160 فیلم و حضور 250 مهمان خارجی در پردیس چارسو برگزار شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین