کد خبر: ۵۸۶۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲

روسیه بر سر دوراهی بازار نفت؛ همراهی پوتین با ترامپ علیه ایران؟

روس ها از سویی نگران توقف کاهش تولید نفت در اوپک پلاس و سقوط قیمت طلای سیاه هستند و از طرفی اعلام می کنند که می توانند نیازهای نفتی شماری از شرکا از جمله چین را تامین کنند و بازار با بحران نفتی مواجه نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
روسیه اکنون یکی از محدود تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان است که از ایران هم نفت می خرد. 

این موضوع همواره در افکار عمومی روسیه مورد سوال بوده است که چرا کشوری که 15برابر ایران نفت می فروشد و همواره ایران را رقیب سنتی خود در بازار می دانسته، امروز از این کشور نفت خریداری می کند.

آخرین واکنش 'الکساندر نوواک' وزیر انرژی روسیه به این پرسش آن بوده که «ما نفت ایران را می خریم و به جای آن به ایرانی ها کالا می فروشیم.»

'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت ایران نیز پیش تر گفته بود که 50 درصد پول فروش از نفت به صورت نقدی تحویل گرفته می شود و 50 درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه خواهد شد؛ البته این به معنی تهاتر نیست.

وزیر نفت ایران در آخرین سفر خود به روسیه نیز نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی را به خود به روسیه آورد تا درباره محصولات مورد نیاز ایران برای خرید از روسیه مذاکره کنند.

بنابراین می توان گفت امروز روسیه به عنوان یکی از خریداران نفت ایران، عملا به واسطه ای برای فروش نفت ایران تبدیل شده است و این مساله در شرایطی که آمریکا به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، راهی برای گریز از اقدامات آمریکا به حساب می آید.

بنابراین فروش نفت بیشتر از سوی روسیه به جهان در شرایط حاضر زمینه فروش نفت بیشتری از ایران را فراهم می کند هر چند که تضمینی در این زمینه وجود ندارد.

** ادعای آمریکا و عربستان برای پر کردن جای خالی ایران

مساله دیگر، ادعای کشورهای عربی از جمله عربستان برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار جهانی است.

'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که عربستان به آمریکا اطمینان داده که جای خالی کشورمان را با افزایش تولید پر خواهد کرد هر چند مدعی هستند با روس ها نیز بر سر ثبات قیمت همکاری خواهند کرد.

آمریکا هم که با افزایش قیمت نفت بار دیگر به یکی از بزرگترین فروشندگان نفت جهان تبدیل شده است تنها در شرایطی به تولید بیشتر روی خواهد آورد که قیمت نفت به اندازه ای بالا باشد که برای کمپانی های نفتی آمریکا استخراج آن صرفه اقتصادی داشته باشد.

به عبارت دیگر اگر کمبود نفت ایران در بازار باعث افزایش قیمت این کالا شود شرایط برای تولید نفت در آمریکا بیش از پیش فراهم خواهد شد و دولت ترامپ سود بیشتری خواهد برد، موضوعی که روس ها به شدت نگران آن هستند چرا که آمریکا یکی از رقبای جدی روسیه در بازار نفت است.

** بحران اقتصادی در روسیه در پی نوسان قیمت

روسیه به شدت وابسته به درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز است به عبارتی نوسان قیمت یکی از مشکلات دیرینه روس ها در حوزه اقتصادی بوده است و همواره مشکلاتی را بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده است.

اگرچه افزایش قیمت نفت در روسیه بلافاصله باعث کاهش قیمت یورو و دلار می شود و قدرت خرید مردم را بالا می برد اما مشکلاتی همچون نقدینگی را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه آمریکا را ترغیب به تولید بیشتر و اروپا را هم مجاب به بازگشتن به طرح های جایگزین برای نفت می کند.

کاهش قیمت نفت اما مشکل بزرگتری برای روس ها به حساب می آید چرا که روبل را ارزانتر، تورم را بیشتر و قدرت خرید مردم این کشور را کمتر می کند بنابراین بهترین حالت ممکن برای روس ها در شرایطی که با بیش از 65 بسته تحریمی آمریکا و تحریم های گسترده از سوی اتحادیه اروپا مواجه هستند، ثبات قیمت در کانال فعلی است که نفت حدود 70 دلار است.

اهمیت حفظ قیمت روس ها را چندی پیش مجاب کرد که بار دیگر به میز مذاکره با اعضای اوپک بازگردند و توافق اوپک پلاس را ادامه دهند. 

اظهارنظرهای مقامات نفتی روسیه نیز گویای این مساله است که آنها به شدت نگران نرسیدن به توافق در نشست آتی اعضای اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک پلاس هستند چرا که پیش از برداشته شدن معافیت خریداران نفت ایران از سوی آمریکا نگران بودند که افزایش تولید نفت توسط متحدان آمریکا منجر به سقوط قیمت تا بشکه ای 40 دلار شود هرچند که این مساله باعث می شود که تولید نفت در آمریکا نیز دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

یادآور می شود که اعضای اوپک پلاس تا پیش از آغاز دور تازه تحریم های نفتی ایران به دنبال رسیدن به توافقی برای کاهش تولید نفت بودند تا قیمت نفت که از 50 دلار هم کمتر شده بود در مدار 70 دلاری باقی بماند و آن روزها بازنگردد.

'آنتون سیلوانف' معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه چندی پیش گفته بود: اعضای غیراوپک بر سر دو راهی قرار گرفته اند که در روابط خود با اوپک چه کار کنند چرا که در صورت تمدید قرارداد با اوپک، یا باید بخشی از بازار نفت را از دست دهند و سهم خود را به آمریکا بدهند یا اینکه از توافق با اوپک برای کاهش تولید نفت خارج شوند.

سیلوانف گفت: در گزینه دوم، بهای نفت سقوط می کند و در این صورت سرمایه گذاری های جدید و تولید نفت آمریکا کاهش می یابد زیرا هزینه تولید نفت شیل از نفت معمولی بالاتر است. 

معاون نخست وزیر روسیه پیش بینی کرده است که با خروج از توافق کاهش تولید نفت، بهای نفت در بازار جهانی کاهش می یابد و ممکن است به 40 دلار برای هر بشکه یا حتی کمتر برسد. 

وی خاطرنشان کرد که کاهش بهای نفت بر ارزش روبل روسیه نیز تاثیر خواهد گذاشت اما روسیه برای این وضعیت آماده است و ذخایر مالی کافی در اختیار دارد. 

'الکساندر نوواک' وزیر انرژی روسیه نیز اخیرا گفته است: روسیه به تدریج در حال اجرای تعهداتی است که پیش تر با سایر تولید کنندگان نفت برای کنترل قیمت در بازار داشته است با این حال می دانیم که در سه ماه سوم سال 2019 میلادی (تابستان) بازار با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد.

افزایش قیمت نفت علاوه بر اینکه شرایط را برای چین رقیب اقتصادی آمریکا و یکی از بزرگترین خریداران نفت جهان سخت تر می کند، باعث می شود که اروپا به طرح های جایگزین نفت که پیش تر صرفه اقتصادی نداشت بازگردد.

برخی نیز در روسیه معتقدند که منع فروش نفت ایران از سوی آمریکا امروز یک هدیه بزرگ برای روسیه است. 

تارنمای روسی «نووستی فرونت» در این باره نوشته است: این تصمیم آمریکا برای کشورهای متحد آمریکا در اروپای غربی ضربه بزرگی خواهد بود چرا که شرایط کنونی باعث افزایش بودجه روسیه خواهد شد و رشد اقتصاد این کشور را سرعت می بخشد و در همین حال بار را بر دوش متحدان اروپای غربی روسیه که خریداران عمده نفت هستند، می گذارد.

در مجموع می توان گفت روسیه اکنون بر سر دوراهی قرار دارد چرا که از یک طرف نمی خواهد جای خالی نفت ایران را دیگر رقبا از جمله عربستان یا آمریکا پر کنند و از طرف دیگر مانده چگونه توافق کاهش تولید در اوپک پلاس را دنبال کند که مانع سقوط قیمت نفت شده است.

شاید از این رو بود که ولادیمیر پوتین در چین اعلام کرد که تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران از سوی آمریکا بازار نفت و انرژی را غیرقابل پیش بینی کرده است.

وی گفت: در حالی که قرار است تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا از 12 اردیبهشت آغاز شود اما قرارداد ما با اوپک برای حفظ سطح تولید نفت همچنان ادامه دارد و ما سقف تولید خود را افزایش نخواهیم داد هر چند که آماده ایم نیازهای نفتی شماری از کشورها از جمله چین را تامین کنیم.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین