کد خبر: ۵۸۷۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

درخواست از دادگاه عالی کلمبیا برای صدور حکم درباره رای‌گیری بر سر توافق صلح با فارک دوکو رئیس‌جمهور کلمبیا

قانونگذاران کلمبیایی اظهار کردند، از دادگاه عالی این کشور درخواست خواهند کرد که درباره قانونی بودن رای سنا بر سر تغییرات در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم جنگی شبه‌نظامیان و مقامات نظامی سابق فارک حکم دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
تصمیم این قانونگذاران برای درخواست حکم دادگاه قانون اساسی پس از آن صورت می‌گیرد که ۴۷ قانونگذار کلمبیایی به پیشنهاد ایوان دوکو، رییس جمهور این کشور برای اعمال این تغییرات رای منفی دادند و ۳۴ تن از آنان از این طرح حمایت کردند و کنگره کلمبیا این میزان آرا را کافی ندانست.

دوکو از قانونگذاران خواسته که شش بخش از قانون ۱۵۹ بخشی تدوین مقررات دادگاه "صلاحیت قضایی ویژه برای صلح"را که به عنوان بخشی از توافق صلح ۲۰۱۶ میان دولت و شبه‌نظامیان فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) ایجاد شده، بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نانسی پاتریسیا گوتیرز، وزیر کشور کلمبیا در توییتر نوشت: اکثریت کافی برای پیروزی بر آرا منفی به دست نیامد. بنابراین تصمیم‌گیری در این باره در اختیار دادگاه قانون اساسی است و ما مطمئنیم که همه‌چیز برای کشور خوب پیش می‌رود.

صلاحیت قضایی ویژه برای صلح به منظور تحقیقات، پیگرد قانونی و صدور حکم درباره مسئولان کشتار، خشونت جنسی و دیگر جرایم صورت گرفته در پنج دهه جنگ میان فارک و دولت تشکیل شده است.

پارلمان کلمبیا در روز هشتم آوریل پیشنهاد دوکو برای تغییر این قوانین را رد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که طرح او برای این تغییرات به طور عمده با مخالفت روبه‌رو شود زیرا این توافق صلح در حال حاضر بخشی از قانون اساسی این کشور است و تغییر آن مستلزم رای مثبت دو سوم قانونگذاران خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین