کد خبر: ۵۸۸۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
نمونه‌هایی تاریخی هستند که ایران به آمریکا کمک کرد در حالی که امریکا پاسخ خوبی نداد

استراتژی "نه صلح و نه جنگ" بین ایران و آمریکا به پایان رسیده است؟| موسویان: سپاه بارها با آمریکا در مورد مسائل منطقه‌ای همکاری کرد اما پاسخ آمریکایی‌ها خصمانه بود| آیا می‌توان مسیر جنگ ایران و امریکا را متوقف کرد؟

"جامعه بین المللی، ایالات متحده امریکا و سیاستگذاران منطقه‌ای باید با احساس مسئولیت با یکدیگر هماهنگ شوند تا روندی دیپلماتیک میان ایران و امریکا از سر گرفته شود آن هم گفت‌وگوهایی وسیع برای تعامل با ایران به منظور جلوگیری از بروز جنگ احتمالی".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- "حسین موسویان" دیپلمات و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در مقاله‌ای در نشریه امریکایی "نشنال اینترست" به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز جنگ احتمالی میان ایران و امریکا پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این مقاله می‌نویسد: "جامعه بین المللی، ایالات متحده امریکا و سیاستگذاران منطقه‌ای باید با احساس مسئولیت با یکدیگر هماهنگ شوند تا روندی دیپلماتیک میان ایران و امریکا از سر گرفته شود آن هم گفت‌وگوهایی وسیع برای تعامل با ایران به منظور جلوگیری از بروز جنگ احتمالی". 

استراتژی

موسویان در ادامه می‌نویسد: "محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی اخیر خود در نیویورک اقدامات تیم موسوم به "بی" را محکوم کرد؛ گروهی متشکل از "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل، "محمد بن سلمان" و "محمدبن زاید" ولیعهد عربستان و ولیعهد امارات متحده عربی. او باور دارد که آنان امریکا را به سوی "فاجعه" می‌کشانند 

این در حالیست که ترامپ رییس جمهوری امریکا در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که امریکا دیگر وارد جنگ تازه‌ای نخواهد شد. باید به تاریخ توجه داشت. می‌توان از رویدادهای تاریخی سازنده بین ایران و امریکا درس آموخت. در اواخر دهه 80 میلادی، ایران از پیشنهاد امریکا برای بهبود روابط، زمانی که بوش پدر در قدرت بود استقبال کرد. در آن زمان امریکا درک کرد که نیاز به ایجاد حسن نیت و فضایی مثبت در رابطه با ایران وجود دارد. در آن زمان من به دستور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیگیر این موضوع شدم. ایران با حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روند آزادی گروگان‌های امریکایی و غربی در لبنان را تسهیل کرد اما امریکا با افزایش فشارها و خصومت به ایران پاسخ داد. 

دومین بار پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، امریکا از ایران برای جنگ علیه تروریسم در افغانستان درخواست کمک کرد. ایران تصمیم گرفت تا امریکا را در تلاش برای شکست دادن طالبان در افغانستان یاری کند. در آن زمان، نیری قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این روند از نظر نظامی به سرنگون شدن طالبان در سال 2001 میلادی کمک کرد. در عوض پرزیدنت "جورج دابلیو بوش" ایران را در "محور شرارت" قرار داد. سومین بار زمانی بود که امریکا در سال 2003 میلادی جنگی را علیه عراق آغاز کرد. امریکا بار دیگر برای مدیریت دوره پس از صدام در عراق به کمک ایران نیاز داشت. تقریبا تمام گروه‌های اپوزیسیون اصلی شیعه در دوران دیکتاتوی صدام در ایران حضور داشتند. نیروی قدس بار دیگر شرایط ایجاد ثبات در عراق را تسهیل کرد اما حسن نیتی از سوی امریکا ندید. 

در اوایل ژانویه 2016 میلادی، زمانی که دو قایق نیروی دریایی امریکا به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی ایران شدند، شانزده ملوان امریکایی بازداشت شدند. "جان کری" وزیر خارجه وقت امریکا با همتای ایرانی‌اش رایزنی کردند. ملوانان آزاد شدند. من آن زمان از ظریف پرسیدم چگونه چنین کاری میسر شد و او پاسخ داد تنها به دلیل همکاری سپاه میسر شد. تصور کنید اگر چنین حادثه‌ای امروز رخ می‌داد چه اتفاقی می‌افتاد؟ این‌ها نمونه‌هایی تاریخی هستند که ایران به امریکا کمک کرد در حالی که امریکا پاسخ خوبی نداد". 

موسویان در ادامه با اشاره به اینکه ارتش امریکا در طول دو دهه گذشته شکست‌های تحقیرآمیزی در خاورمیانه از لیبی تا افغانستان متحمل شده است، می‌نویسد:"لازم به یاداوری است که نیروی قدس سپاه در مبارزه با داعش حضور داشته است. مقام‌های عراقی تایید کرده‌اند که بدون مشارکت ایران، بغداد سقوط می‌کرد. در نتیجه، موضع ترامپ علیه ایران به ضرر استراتژی مبارزه علیه داعش و تروریسم است". 

موسویان در ادامه می‌نویسد: "اگر ترامپ تصمیم داشته باشد تا ائتلافی جهانی را علیه سپاه ایجاد کند فاجعه‌ای جهانی روی خواهد داد و خاورمیانه و شمال افریقا درگیر جنگ خواهند شد. "جیمی کارتر" رییس جمهوری سابق امریکا اخیرا گفته بود که امریکا در طول تاریخ 242 ساله‌اش تنها 16 سال در صلح بوده است. او امریگا را جنگ‌طلب‌ترین کشور تاریخ جهان دانست و علت آن از دید کارتر این است که واشنگتن تمایل داشته تا دیگر کشورها را برای اتخاذ اصول امریکایی مجبور کند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی به این سو ایران و آمریکا استراتژی نه صلح و نه جنگ را دنبال کرده‌اند اما با راهبرد کنونی دولت امریکا این گزینه در عمل به پایان راه خود رسیده است".

موسویان در بخش پایانی مقاله خود می‌نویسد: "علیرغم اختلاف‌نظر در مورد مسائل داخلی، ایرانیان در برابر قلدری ایالات متحده امریکا متحد هستند و مقاومت می‌کنند و از تمامیت و استقلال خود دفاع خواهند کرد. اکنون جامعه بین المللی و افراد مسئولیت‌پذیر در امریکا و منطقه باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا دوره گفت‌وگو و تعامل با ایران برای پیشگیری از جنگ احتمالی آغاز شود". 

جان بولتون به دنبال تحقق رویایی خود علیه ایران

سایت "اسپلینتر" اما در گزارشی می‌نویسد به نظر می‌رسد "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ به تحقق آرزوی خود یعنی جنگ امریکا علیه ایران نزدیک‌تر می‌شود و می‌خواهد طعم این موضوع را بچشد. 

استراتژی

این سایت می‌نویسد: "روز یکشنبه کاخ سفید از برنامه پنتاگون برای استقرار ناو یو اس اس ابراهام لینکلن و بمب‌افکن‌ها در منطقه خبر داد. این موضوع توسط جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا اعلام شد که تشنه جنگ با ایران است؛ حتی اگر امروز به طور علنی این موضوع را بیان نکند. یک مقام امریکایی مدعی شده است که این تصمیم امریکا اقدامی بازدارنده در مقابل تهدیدات احتمالی از سوی نیروهای ایرانی و یا شبه نظامیان مورد حمایت آنان در منطقه علیه نیروهای امریکایی است". 

این سایت می‌نویسد: "تنش با ایران در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش یافته است. سال گذشته او از توافق هسته‌ای که در دوره ریاست جمهوری اوباما حاصل شده بود خارج شد. اخیرا نیز دولت ترامپ معافیت خرید نفت سایر کشورها از ایران را لغو کرد و چند هفته پیش سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی مدنظر امریکا قرار داد. این یک بازی قدیمی در سیاست خارجی امریکا است: یک کشور را از نظر تحریم اقتصادی خشک و تحلیه کند، آن زمان آن کشور دیگر نمی‌تواند کاری کند. در آن هنگام هرگونه اقدام کشور مقابل را اقدام تلافی‌جویانه یکجانبه قلمداد کنید و بمب‌افکن‌های امریکایی را به کار گیرید".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین