کد خبر: ۵۸۸۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

ظریف: اقدام ایران، خارج از برجام و به معنای خروج از توافق نیست| جز چین و روسیه، اعضای دیگر برجام به تعهداتشان عمل نکردند

وزیر خارجه گفت که اقدام ایران خارج از برجام و به معنای خروج از آن نیست و فرصت 60 روزه‌ای به اعضای باقیمانده ارائه می‌کند که بتوانند با تامین حقوق ایران در برجام، این توافق را به حالت اولیه برگردانند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفری دوجانبه و در راستای رایزنی‌های مستمر بین ایران و روسیه در مسکو حضور دارد، امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران درباره تصمیم جدید ایران برای توقف برخی تعهدات برجامی گفت: آخرین اقدام ایالات متحده آمریکا در روز چهارم ماه می 2019 در واقع اجرای برجام را غیرممکن کرده و تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای که در چارچوب برجام انجام می‌شده را با تهدید، فشار و قلدری مانع از آن شود.

وی افزود: این اقدام ایران یک فرصت 60 روزه به اعضای باقیمانده برجام ارائه می‌کند که بتوانند با تامین حقوق ایران در برجام، این توافق را به حالت اولیه برگردانند.

* دیدگاه ما نسبت به اعضای مختلف 1+4 به هیچ وجه یکسان نیست 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدام ایران، خارج از برجام و به معنای خروج از برجام نیست. بلکه اقدام ما بر خلاف اقدام آمریکا که نقض برجام و قطعنامه 2231 است، در چارچوب برجام است. 

وی گفت: رئیس جمهور ایران امروز نامه‌ای را برای روسای کشورهای باقیمانده در برجام یعنی آقای پوتین، آقای شی جین پینگ، خانم مرکل، خانم می و آقای ماکرون ارسال کرد، گرچه به لحاظ حقوقی نامه‌ای که ما برای روسای 1+4 نوشتیم، نامه متحدالشکلی است، ولی دیدگاه ما نسبت به اعضای مختلف 1+4 به هیچ وجه یکسان نیست.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: ایران در طول یک سال گذشته با نشان دادن صبر راهبردی در برابر تلاش‌های آمریکا برای نابود کردن برجام نشان داده که همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است. آمریکا نه تنها در طول یک سال گذشته خودش ناقض قطعنامه شورای امنیت و برجام بوده، بلکه تلاش کرده کشورهای دیگر دنیا را با فشار، قلدری و زورگویی وادار به نقض برجام و مهمتر از آن نقض قطعنامه شورای امنیت کند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران به جهان نشان داده است که به تعهدات خود پایبند است و امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ما نشان داده‌ایم کشوری کهن با صبر زیاد هستیم، اما حاضریم برای حقوق خود مقاومت کنیم و امروز نوبت دنیا است که به تعهد خود عمل کند.

ظریف: اقدام ایران، خارج از برجام و به معنای خروج از توافق نیست

ظریف: اعضای برجام جز چین و روسیه به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکردند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود و در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از مهمان نوازی گرم طرف روس و ابراز خرسندی از اینکه برای بیستمین بار لاوروف را در مسکو می‌بیند، گفت:در ابتدا مایلم مراتب تسلیت دولت و ملت ایران را برای حادثه آتش گرفتن هواپیما خدمت شما اعلام کنم.

ظریف از همکاری و حمایت انساندوستانه روسیه در مورد سیل سپاسگزاری کرد و افزود: ما امروز در آستانه جشن نهم می در روسیه هستیم و به شما و ملت روسیه تبریک می‌گوییم.

*نگاه ما به همه کشورهای عضو 1+4 یکسان نیست

وی افزود: یک سال قبل در چنین روزی آمریکا رسما از برجام خارج شد و قطعنامه 2231 را نقض کرد و نه تنها خودش این کار را کرد، بلکه مانع شد دیگران هم قطعنامه را رعایت کنند. ما براساس درخواستی که از دوستان روس و سایر شرکا در 1+4 شنیدیم، صبر کردیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لازم است یک نکته را تأکید کنم، 1+4 از دید ما یک مجموعه است ولذا ما یک نامه مشابه به سران هر پنج کشور از طرف رئیس جمهور ایران نوشتیم، ولی این به معنای این نیست که نگاه ما به کشورهای عضو 1+4 یکسان است.

*روسیه را یک شریک درازمدت می‌بینیم

ظریف با بیان اینکه ما روسیه و چین و به ویژه روسیه را به عنوان یک شریک درازمدت می‌بینیم که روابط آن با ما در قالب روابط دوجانبه و بین‌المللی کاملا متفاوت است، عنوان کرد: به همین دلیل من نامه آقای روحانی به آقای پوتین را شخصا آوردم که اینجا تقدیم کنم.

وزیر خارجه بیان کرد: ما یک سال صبر کردیم، دوستان ما در روسیه و چین روابط خوبی را با ما حفظ کردند، گرچه در برخی موارد آنچه نبود که توقع داشتیم، ولی روسیه روابط بسیار خوبی با ما داشته و همکاری‌ها گسترش یافته است.

ظریف یادآور شد: ولی سایر اعضای برجام (فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا) به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکردند. بیانیه‌های خوبی صادر شد، ولی اقدامی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه روز چهارم می آمریکا تحریم‌های جدیدی را وارد کرد که امکان اجرای برخی مفاد برجام را کاملا منتفی می‌کرد، اظهارد اشت: اقدامی که امروز صورت دادیم در چارچوب برجام است و خارج از برجام نیست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیشب به منظور انجام رایزنی‌های دوجانبه با همتای روس خود وارد مسکو شد.

شورای عالی امنیت ملی در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

منبع: خبرگزاری فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین