کد خبر: ۵۸۸۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴

درد زانو و راه‌های درمان

زانو درد ممکن است هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، به همین خاطر برای یافتن روش درمانی موثر افراد باید در ابتدا علت زانو درد خود را یافته و سپس اقدامات درمانی را انجام دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
زانو بزرگترین مفصل بدن به شمار می‌رود که هر روز و هر لحظه مورد استفاده بشر قرار دارد. کار اصلی مفاصل زانو خم و راست شدن، تحمل وزن بدن همراه با مچ پا و لگن است اما جالب است بدانیم درست استفاده نکردن از زانو می‌تواند دردهای متفاوتی را ایجاد کند. 

درد زانو ممکن است ناشی از ساختار ضعیف استخوان یا پیری باشد اما از سایر علل رایج زانو درد می‌توان به شکستگی، آسیب‌های رباتی، سفتی مفصل به علت آرتریت، آسیب‌های منیسک یا جابه‌جایی مفصل زانو اشاره کرد.

بر اساس آمار رسمی کشور 40 تا 50 درصد ایرانی‌ها افراد چاق هستند که این اشخاص در ابتدا با ناراحتی زانو و مشکلات آن و سپس بیماری‌های قلبی و ریوی مواجه خواهند شد. 

کمبود ویتامین دی در کشور در تمامی سنین بسیار شایع است ضمن اینکه رژیم غذایی افراد و به خصوص بچه‌ها نامناسب بوده و لبنیات کمتر مصرف می‌کنند و بیشتر به سمت فست فود گرایش دارند و این امر موجب کمبود ویتامین دی در بدن و در نهایت باعث تغییر شکل‌ زانوها می‌شود.

یک مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: علت عمده شیوع زانو درد در نوجوانان و جوانان ایرانی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف غذاهای چرب،‌ تحرک بدنی کم و سبک زندگی نادرست است و برای درمان آن، این افراد باید برنامه‌ غذایی مناسبتری داشته باشند.

بهروز حاجیلو اظهار داشت: یکی دیگر از شایع‌ترین علت‌های درد زانو در جوانان ایرانی بیماری کندرومالاسی کشکک (Chondromalacia patella) است.

وی اضافه کرد: سن شایع این بیماری در دوران جوانی بین 20 تا 30 سالگی است و به طور معمول درد در جلو زانو وجود دارد که این بیماری در واقع از ساییده شدن غضروف کشکک توسط استخوان ران به وجود می‌آید.

این مدرس فدراسیون ورزش های همگانی کشور یادآور شد: یکی از علت‌های ساییده شدن غضروف حرکت نامتعادل کشکک در مفصل زانو است بنابراین رفتار نامناسب با زانو در حین فعالیت‌های بدنی و حتی استفاده زیاد از آن در سنین جوانی و پرتحرکی یا ورزشی، ضربه و یا ضعف عضلات ران باعث ساییده شدن غضروف می‌شود در نتیجه فرد احساس درد در زانو خواهد داشت.

حاجیلو بیان کرد: افرادی که بیشترین مراجعه را به مراکز درمانی دارند گاهی دچار انحراف کشکک نیز هستند که این عارضه را می‌توان با جراحی درمان کرد به این صورت که کشکک آزاد می‌شود و در جای مناسب قرار می‌گیرد، این مشکلات در افرادی که دچار شلی لیگامانی یا نرمی مفصلی هستند، شایع‌تر است.

وی اظهار دشت: برخی افراد اغلب در پاهای خود صدا احساس می‌کنند، اگر این صدا همراه با درد نباشد برای فرد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر همراه با درد باشد برای فرد مشکل‌ساز خواهد بود و باید به پزشک مراجعه کند.

این مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی خاطرنشان کرد: در افرادی که شلی لیگامانی دارند لبه پشت استخوان ساق بیشتر درگیر می‌شود بنابراین افراد باید تلاش کنند وزن خود را هنگام ایستادن به سمت عقب نداده و به حالت ایستادن و راه رفتن خود دقت کنند که همیشه در مسیر مستقیم وزن منتقل شود.

وی افزود: در برخی افراد جوان تروماهای کوچک و مستمر نیز شایع است، این بیماری بیشتر در اثر تردمیل‌های بدون ضربه گیر و در سرعت‌های بالا و دوچرخه سواری در فرد ایجاد می‌شود. 

وی با اشاره به توصیه های پزشکی اظهار داشت: ورزشکاران به طرز استفاده از وسیله‌های ورزشی توجه کنند اگر از وسیله‌های ورزشی برای تناسب اندام استفاده می‌کنید باید قبل از شروع ورزش اندام خود را گرم و بعد شروع به ورزش کنید.

حاجیلو افزود: همچنین یکی دیگر از علت‌های زانو درد که به ( juvenile idiopathic arthritis) مشهور است علل ناشناخته دارد، همچنین روماتیسم نیز باید در بعضی افراد بررسی شود و تحت درمان قرار گیرد.

این مدرس فدراسیون ورزش های همگانی کشور با اشاره به بارزترین نشانه های درد زانو گفت: قرمزی و احساس داغی زانو، ناتوانی در دراز کردن زانو، سخت راه رفتن به دلیل ناپایداری زانو، لنگ زدن به دلیل تحمل درد و ناراحتی، قفل شدن زانو (ناتوانی در خم کردن زانو)، تورم و خشکی، صدا دادن زانو و حساسیت به لمس کردن زانو از علایم آن است.

یک مربی رسمی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشور چند تمرین ورزشی ساده جهت تقویت عضلات زانو پیشنهاد می دهد.

میترا سورانی در این باره اظهار داشت: افرادی که مبتلا به درد زانو هستند، قبل از شروع ورزش باید نرمش کنند تا به پاها و زانوهای آسیبی وارد نشود و برای این منظور به مدت 5 دقیقه تمرین دوچرخه انجام داده و سپس سایر ورزش ها را انجام دهند.

وی پیرامون ورزش های تمرینی برای تقویت عضلات زانو توضیح داد: روی کمر دراز بکشید و پاها را صاف روی زمین بگذارید، سپس یکی از زانوها را خم کنید در حالی که پای دیگر صاف روی زمین است و در ادامه پای خم شده را صاف بالا ببرید به طوریکه پای روی زمین خم نشود و این کار را سه تا 10 بار برای هر کدام از پاها تکرار کنید.

این مربی بدنسازی و پرورش اندام خاطرنشان کرد: بلند کردن ران و پهلو از زمین روش دیگر تمرینی برای تقویت عضلات زانو است به طوریکه فرد روی کمر دراز می کشد، زانوها را خم کرده در حالیکه دست‌ها به موازات بدن روی زمین قرار دارند، ران و پهلوهای خود را از زمین بلند می کند.

وی تاکید کرد: در این تمرین باید توجه داشت که دست‌ها همچنان روی کف زمین باشند و کف پاها نیز کامل روی زمین قرار بگیرد و به مدت چند ثانیه در این وضعیت باقی مانده و این روش را سه تا 10 بار تکرار کرد.

وی خاطرنشان کرد: این تمرین برای تقویت زردپی پشت زانوها بسیار مفید است البته برای ران و کپل نیز تمرین مناسبی به شمار می رود ضمن اینکه سبب می‌شود تا حرکات زانو بازسازی شود و از آسیب ‌دیدگی‌های بعدی پیشگیری شود.

سورانی نشست و برخاست را از دیگر روش های تقویتی زانو برشمرد و گفت: در این روش فرد باید صاف ایستاده و پای راست را جلو بگذارد و در این حالت زانوی پای راست را خم کرده، زانوی پای چپ را روی زمین قرار دهید و دو وزنه یک اندازه در هر دو دست گرفته تا تعادل بدن حفظ شود.

این مربی بدنساز خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که کمر خود را صاف نگه داشته‌ایم سپس بلند شده و بایستید تا به حالت اول باز گردید. 

وی بیان کرد: در تمام مراحل بالا تنه باید به طور کامل صاف باشد و این کار را با پای چپ نیز تکرار کنید و در ادامه هر یک از پاها را در سه دوره 10 تایی تکرار کنید و اگر خیلی اهل ورزش نیستید، این حرکات را بدون وزنه انجام دهید.

سورانی افزود: این تمرین برای تقویت ماهیچه‌های ران و کپل بسیار مفید است و ماهیچه‌های سرین را هم تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اسکات دیوار گفت: این حرکت دیگر روش تقویت عضلات زانو به شمار می رود به طوریکه ابتدا پشت به دیوار بایستید و دست‌ها را صاف به جلو بگیرید در حالیکه کمرتان به دیوار چسبیده و صاف و بدون قوز است.

وی افزود: سپس زانوهای خود را خم کنید و حالت نشسته به خود بگیرید تا جایی که به زانوها فشار نیاید خم شوید و این حالت را به مدت 5 تا 10 دقیقه حفظ کنید.

این مربی پرروش اندام معتقد است، این تمرین سبب تحریک بخش داخلی و بیرون ران می‌شود و زانوها را تقویت می‌کند.

وی بلند کردن ساق پا را از دیگر روش های تمرینی برشمرد و گفت: در این حرکت ابتدا صاف قرار بگیرید و پاشنه‌ها را تا حد امکان بلند کنید سپس روی زمین بگذارید، سه دوره 10 تایی این حرکت را انجام دهید تا سبب تقویت زردپی پشت زانو و ماهیچه‌های چهارسر (در جلو ران) شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین