کد خبر: ۵۸۹۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

تلاش بانک های ترکیه برای نجات پول ملی این کشور

بانک‌های دولتی ترکیه برای نجات پول ملی این کشور از ریزش‌های پیاپی اقدام به تزریق ۱ میلیارد دلار به بازار ارز کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اطلاع داده است برخی بانک‌های بزرگ دولتی بزرگ ترکیه از جمله "زراعت بانک” اقدام به خرید گسترده لیر و تزریق دلار به بازار برای حمایت از پول ملی این کشور کرده‌اند. به دنبال این اتفاق، ارزش لیر با یک درصد افزایش مواجه شد و هر دلار به ۶.۱۳ لیر کاهش یافت.

روز پنج شنبه هر دلار به ۶.۲۵ لیر در صرافی‌های استانبول رسید که از سپتامبر سال گذشته تاکنون بی سابقه بود. سقوط ارزش لیر پس از آن تسریع شد که بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت نرخ بهره استقراض شبکه بین بانکی را ۲۵.۵ درصد برساند.

کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه باعث شده است تا توانایی این بانک در مداخله سنگین در بازار ارز به طرز محسوسی کاهش یابد و به ناچار بانک‌های بزرگ دولتی برای نجات لیر دست به کار شوند. بانک‌های دولتی بزرگ در ترکیه مهم‌ترین خریداران قراردادهای سواپ ارزی لیر بر حسب دلار هستند که در تعیین نرخ برابری ارز در کوتاه مدت تأثیر بسیار زیادی دارد.

نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی ترکیه روی رتبه اعتباری این کشور اثر منفی گذاشته است به گونه‌ای که مؤسسه رتبه‌بندی "فیچ” در گزارش جدید خود، چشم‌انداز ترکیه را منفی و رتبه اعتباری این کشور را "BB” ارزیابی کرد که رتبه پایینی است.

بحران ارزی ترکیه هم چنین تورم را تهدید کرده است که اخیراً اندکی از سطح ۲۰ درصدی فاصله گرفته است. بانک مرکزی ترکیه و شرکت‌های بزرگ این کشور نیز که باید ده‌ها میلیارد دلار بدهی خود به طرف‌های خارجی را پرداخت کنند اصلاً از این خبر خوشحال نیستند. اقتصاد نیز وارد رکود شده است و رشد اقتصادی منفی می‌تواند با کاهش ارزش لیر بیش از پیش ماندگار شود.

از طرف دیگر روزنامه آلمانی "بیلد” از افزایش احتمال انصراف ترکیه از خرید سامانه موشکی روسی اس ۴۰۰ خبر داده است. در ماه‌های اخیر تصمیم ترکیه برای خرید این سامانه باعث ایجاد جنجالی جدید در روابط این کشور و آمریکا شده بود و از سوی کارشناسان به عنوان یکی از عوامل کاهش ارزش لیر در برابر دلار مطرح می‌شد.

شفقنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین