کد خبر: ۵۹۰۷۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵

ثبت ازدواج در مشهد بدون ارائه گواهی مشاوره ژنتیک ممنوع شد

با انعقاد تفاهمنامه ای مشترک میان چند دستگاه اجرایی و در حضور استاندار خراسان رضوی، ثبت ازدواج در دفترخانه های رسمی مشهد بدون ارائه گواهی مشاوره ژنتیک زوجین ممنوع شد.
آفتاب‌‌نیوز :
استانداری خراسان رضوی روز شنبه گزارش داد: تفاهمنامه الزامی شدن انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج توسط استاندار خراسان رضوی، مدیران کل بهزیستی و ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشستی با همین موضوع در مشهد به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه، مشاوره ژنتیکی زوجین با ریسک خطر بالای قبل از ازدواج در مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری تمامی دفاتر ثبت ازدواج در این شهرستان الزامی شد. 

طبق تفاهمنامه منعقد شده، لیست مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی به اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی اعلام خواهد شد تا زوجین با ریسک بالا توسط دفاتر ثبت ازدواج به یکی از مراکز مورد تایید ارجاع شوند. 

همچنین تمامی سردفتران ازدواج در شهر مشهد ملزم شدند که قبل از عقد زوجین و ثبت ازدواج، گواهی انجام مشاوره ژنتیک را دریافت کرده و در صورت عدم ارائه گواهیهای تاییدیه بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ثبت رسمی ازدواج خودداری کنند.

در دولت تدبیر و امید برنامه های غربالگرانه ژنتیک گسترش یافته و در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شد که زوجهای جوان باید قبل از ازدواج غربالگری ژنتیک را انجام دهند تا بتوان با حداقل هزینه ها از تولد کودکان دارای معلولیت پیشگیری کرد.

خراسان رضوی 114 هزار معلول دارای پرونده در بهزیستی دارد که از این سازمان خدمات دریافت می کنند. 

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین