کد خبر: ۵۹۱۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

جوخه الحارثی، نویسنده عمانی برنده جایزه ادبی بوکر شد

کتاب اجرام آسمانی با نام عربی (سيدات القمر) که از زمان انتشار مورد تحسین قرار گرفته، درباره زندگی سه خواهر و خانواده‌هایشان و تغییرات اجتماعی در عمان است.
آفتاب‌‌نیوز :
جوخه الحارثی، به اولین نویسنده عرب تبدیل شد که جایزه ادبی بوکر بین‌المللی را با کتاب "اجرام آسمانی" به دست آورد که درباره تغییرات دوران پسااستعماری عمان است.

او اولین نویسنده عمان است که آثارش به انگلیسی ترجمه می‌شود.

جوخه الحارثی، نویسنده عمانی برنده جایزه ادبی بوکر بین‌المللی شد

کتاب اجرام آسمانی با نام عربی (سيدات القمر) که از زمان انتشار مورد تحسین قرار گرفته، درباره زندگی سه خواهر و خانواده‌هایشان و تغییرات اجتماعی در عمان است.

ماجراهای اجرام آسمانی، در روستای العوافی عمان می‌گذرد. سه خواهر به نام‌های مایا که پس از یک دل‌شکستگی با عبدالله ازدواج می‌کند، اسما که از سر مسئولیت ازدواج می‌کند و خوله که پیشنهادهای ازدواج را رد کرده و منتظر بازگشت دلبندش از مهاجرت به کانادا است، شخصیت‌های اصلی کتاب هستند.

این سه خواهر شاهد تحولات اجتماعی عمان می‌شوند که از کشوری سنتی که داشتن برده در آن رایج بود به کشوری امروزین با پیچیدگی‌های خاص همراه با آن تغییر می‌یابد.جوخه الحارثی، نویسنده عمانی برنده جایزه ادبی بوکر بین‌المللی شد

برده‌داری تا ۵۰ سال پیش در عمان رواج داشت. خانم الحارثی می‌گوید" ادبیات بهترین محل برای چنین مساله‌ای است."

اجرام آسمانی به خصوص درباره طبقه متوسط عمان و نحوه کنار آمدن آنها با تغییرات شگرفی است که در زندگی آنها صورت گرفته است.

جوخه الحارثی ۴۰ سال دارد و پیشتر از او دو مجموعه داستان کوتاه، یک کتاب کودکان و سه داستان (همگی به عربی) منتشر شده بود.

داستان کوتاه‌های او به انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، کره‌ای و صربی ترجمه شده‌اند.

خانم الحارثی در دانشگاه ادینبورگ شعر کلاسیک عربی خوانده و اکنون در دانشگاه سلطان قابوس در مسقط درس می‌دهد.

جایزه ۶۳ هزار دلاری من بوکر به طور مساوی میان او و مریلین بوث، مترجم او تقسیم می‌شود. این جایزه سالانه به یک کتاب که به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد، اهدا می‌شود.

خانم بوث در دانشگاه آکسفورد، زبان عربی تدریس می‌کند.

پس از اعلام نام خانم الحارثی به عنوان برنده، او به خبرنگاران گفت: "خوشحالم که پنجره‌ای به سوی فرهنگ غنی عربی گشوده شده است."

او گفته است عمان الهام‌بخش او بوده اما خواننده بین‌المللی هم خود را با آزادی و عشق، ارزش‌های انسانی، مطرح شده در این کتاب هم‌ذات‌پنداری خواهد کرد.

ناشر کتاب خانم الحارثی، انتشارات سنداستون در دینگوال اسکاتلند است که یک بنگاه انتشاراتی کوچک است و برنده شدن کتاب اجرام آسمانی، موفقیت چشمگیری برای آن محسوب می‌شود.

انتشارات سنداستون چهار کارمند تمام وقت دارد که سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ کتاب چاپ می‌کنند. سخنگوی این انتشارات گفته است از شنیدن خبر این پیروزی "بسیار هیجان‌زده" هستند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین