کد خبر: ۵۹۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

فاکس نیوز: آیا ایالات متحده به سوی جنگ با ایران حرکت می کند؟

«کنت ام پولاک» در یادداشتی که در «فاکس نیوز »رسانه ارتش سالاران و جمهوریخواهان آمریکا منتشر شده دیدگاه های خود را در قالب پاسخ به پرسش « آیا جنگ با ایران حتمی است ؟ » ارائه کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 با هدف آشنایی مخاطبان محترم با دیدگاه های این طیف در آمریکا مضامینی از این یادداشت را به شرح  ذیل منتشر می کند:

آیا ایالات متحده به سوی جنگ با ایران حرکت می کند؟ احتمالا نه.

اینکه دو کشور ایران و آمریکا در کوتاه مدت به مسیر جنگ با یکدیگر بیافتند، احتمال کمی دارد، چرا که هر دو کشور برای درنگرفتن جنگ مشتاق تر هستند. حتی با اینکه برخی مشاوران نزدیک ترامپ به دنبال جنگ با ایران هستند اما ترامپ نشان داده که از به راه افتادن جنگی جدید در خاورمیانه گریزان است. در سوی دیگر خلیج فارس نیز، آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر عالی ایران قرار دارد که همواره تاکید کرده جنگی رخ نخواهد داد.

اینکه دو کشور دوست ندارند وارد جنگ شوند به معنی این نیست که هرگز جنگ نخواهند کرد. تنش ایجاد شده در پسِ فشار اقتصادی به ایران، تلاش تهران برای عدم عقب نشینی، اعزام ناوها و سربازان آمریکایی به خاورمیانه و همچنین تلاش سپاه پاسداران برای پاسخ  به آمریکا نشان میدهند که جنگ می تواند چندان هم دور نباشد. حتی یک بمباران محدود از سوی آمریکا نیز محتمل است.

با این حال احتمال اینکه ایران به دلایل مختلف نظامی به دنبال جنگ مستقیم با آمریکا نباشد بیشتر است. ایران به همین دلیل در بلندمدت به اقدامات خود- جنگ نیابتی و حملات سایبری- علیه آمریکا ادامه خواهد داد. ایران با این اقدامات بیشترین ضربه را به واشنگتن می زند بدون اینکه بهانه جنگ به آمریکا بدهد. اخیراً حملاتی در ساحل فجیره صورت گرفت و یا حمله پهپادی حوثی ها به خطوط لوله آرامکوی عربستان دیده ایم و اتهاماتی به ایران وارد شد؛ با این حال آمریکا و شاید اسراییل بخواهند پاسخ این اقدامات ایران را بدهند، در عوض ایران هم باید جواب این حملات را بدهد؛ اینگونه می شود که باید منتظر چیز بزرگتری(جنگ) بود.

ما باید به یاد داشته باشیم که ایران در گذشته نیز در بعضی حملات علیه آمریکا متهم بوده است که حمله به الخبر عربستان در سال ۱۹۹۶ از این دست بود.

درنهایت یک سوال مهم باقی می ماند: آیا آمریکا گزینه جنگ با ایران را انتخاب می کند؟ از نظر من این گزینه محتمل نیست؛ درحقیقت آمریکا گزینه های دیگری برای  خنثی کردن اقدامات ایران در خاورمیانه دارد. اما بهترین راه برای آمریکا، همچنان تلاش برای کمک به متحدانش در خاورمیانه است؛ متحدانی که حق دارند از اقدامات و دستاوردهای ایران در منطقه- سوریه، عراق و یمن- هراسناک باشند.

اما مهمترین نکته برای اینکه آمریکا نباید وارد جنگ با ایران شود این است که پس از جنگ چه؟ جنگ با عراق چه چیزی را به ارمغان آورد؟ آمریکا خود را برای پس از جنگ در عراق آماده نکرده بود و نتایج آن معلوم است. خب شاید کسانی که عاشق جنگ با عراق بودند، جنگ با ایران را هم دوست داشته باشند، اما باید به این نکته توجه کنند که ایران سه برابر عراق جمعیت دارد؛۴ برابر عراق وسعت دارد و احتمالاً ۵ برابر عراق هم برای آمریکا دردسر خواهد داشت. حتی در صورت پیروزی بر ایران در هر جنگی، یک نیروی عظیم و «هرکولی» برای ثبات بخشی و بازسازی لازم خواهد بود که همین موضوع باعث خواهد شد تا آمریکا هیچگاه طعم یک پیروزی واقعی را نچشد.


شفقنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین