کد خبر: ۵۹۱۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۵

عصبانیت از تصمیم‌های نظامی و تسلیحاتی دولت ترامپ

تصمیم دولت آمریکا برای اعزام نظامیان بیشتر به خاورمیانه و فروش تسلیحات به عربستان و امارات بدون کسب مجوز از کنگره با واکنش خشم آلود شماری از نمایندگان این کشور مواجه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش تارنمای هیل، دو سناتور دموکرات اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با اتکا به تبصره اضطراری در قوانین مربوط به سلاح، فروش تسلیحات به عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بدون کسب تاییدیه کنگره تسریع کند.

این سناتورها گفتند که از ایران به عنوان توجیهی برای تسریع در فروش سلاح به برخی کشورهای عربی استفاده شده است.

دموکرات‌ها اخیراً هشدار داده بودند که دولت ترامپ قصد دارد با استفاده از «حفره های ابهام آمیز» در «قانون کنترل صادرات تسلیحات» یک قرارداد فروش سلاح به عربستان را نهایی کند.

اقدام تازه دولت ترامپ واکنش شدید برخی نمایندگان کنگره را برانگیخت. «باب منندز» سناتور دموکرات در بیانیه‌ای با انتقاد از دولت آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا در یادداشتی به کنگره «از سال‌ها رفتار مخرب ایران سخن گفته اما نتوانسته تشریح کند که چه چیزی واقعاً باعث اقدام اضطراری امروز شود.»

منندز افزود: همانطور که پیشتر نیز در آستانه این تصمیم اشتباه بارها هشدار داده بودم با هر گونه تلاشی برای تضعیف بیشتر اقدامات نظارتی کنگره بر فروش تسلیحات مبارزه می‌کنم.

وی در بیانیه خود نوشت: من مانع از آن شده‌ام که دولت ترامپ ده‌ها هزار بمب نقطه زن را به عربستان و امارات بفروشد، مگر آنکه ثابت کند که کمک‌ها و فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان و امارات احترام عربستان و امارات به حقوق بشر در یمن افزایش می‌دهد.

این سناتور دموکرات ادامه داد: اقدامات حکومت عربستان در نقض حقوق بشر آشکار است و سابقه محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) در کشتار افراد بی گناه از جمله قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول همین را نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین گزارش‌هایی در مورد نقض حقوق یمنی‌ها توسط امارات وجود دارد. علاوه بر این، تجهیزات نظامی آمریکایی به شبه نظامیان رادیکال قاچاق می‌شود. این گزارش‌ها نگران کننده است.

وی با اشاره به اقدامات روز جمعه دولت ترامپ گفت با شماری از همتایان دموکرات و جمهوریخواه خود صحبت می‌کند تا بتوانند با «حملات اخیر به مسئولیت‌هایی که قانون اساسی به کنگره محول کرده است» مقابله کنند.

سناتور «کریس مورفی» از اعضای ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت که دولت ترامپ با چنین اقداماتی «رویه خطرناکی» را پایه گذاری می‌کند. وی افزود: طبق قانون اساسی، اعلان جنگ و نظارت بر فروش تسلیحات بر عهده ماست.

این سناتور دموکرات اظهار داشت که در حال بررسی لایحه‌ای برای محدود کردن فروش تسلیحات است. قانون کنترل صادرات تسلیحات به قانونگذاران اجازه می‌دهد تا ظرف سی روز فروش‌های تسلیحاتی را بلوکه کنند.

اما این قانون حاکی است که «اگر ضرورت ایجاب کند» رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند این دوره سی روزه را لغو کرده و فروش تسلیحاتی را انجام دهد.

تصمیم دولت آمریکا برای تسریع در فروش تسلیحات به عربستان و امارات در حالی است که پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که یک هزار و ۵۰۰ نیروی دیگر را به خلیج فارس اعزام می‌کند.

این تصمیم نیز با واکنش شدید برخی نمایندگان کنگره روبرو شد. «آدام اسمیت» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه را «نگران کننده» خواند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعزام پرسنل و تجهیزات بیشتر بدون داشتن یک راهبرد مشخص، غیرعاقلانه است و به نظر می‌رسد که یک اقدام آشکار برای افزایش تنش با ایران است.

اقدامات ضدایرانی دولت ترامپ و روابط نزدیک آن با سعودی‌ها مخالفان سرسختی در آمریکا و سایر کشورها دارد. چشمپوشی آمریکا از جنایات سعودی‌ها در یمن و پرهیز از مجازات ریاض به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقچی از جمله مسائلی است که نارضایتی‌ها از دولت ترامپ را شدت بخشیده است.

ترامپ در توجیه رویکرد خود به عربستان از سودآوری قراردادهای تسلیحاتی با سعودی‌ها سخن گفته و استدلال کرده که فشار بر ریاض به دلیل قتل خاشقچی باعث از دست رفتن قراردادهای تسلیحاتی می‌شود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین