کد خبر: ۵۹۱۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
هشدار تند CNN به ترامپ درباره ارسال ناوهواپیمابر به منطقه و طرح صلح کوشنر؛

اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا به منطقه؛ رقص "ترامپ" با خطر در خاورمیانه

در خاورمیانه دولت ترامپ طرح موسوم به صلح را آغاز به تدوین کرده است؛ طرحی ظاهرا برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین. به نظر می‌رسد همزمان با مارش نظامی و جنگ‌طلبی امریکا در آب‌های خلیج فارس، همزمان و آنسوتر در خاورمیانه، امریکا می‌خواهد شاخه زیتون صلح را نشان دهد. با این حال، رویدادها در خلیج فارس و در فلسطین و اسرائیل می‌توانند دو روی یک سکه باشند. هر دو می‌توانند آغازگر فصلی خونین‌تر در تاریخ منطقه باشند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری "سی ان ان" در گزارشی با اشاره به همزمانی تشدید تنش در روابط ایران و آمریکا در خلیج فارس و تلاش ترامپ برای ارائه طرح موسوم به صلح فلسطین و اسرائیل در منطقه خاورمیانه، می‌نویسد: "در خلیج فارس ناو هواپیمابر یو س اس آبراهام لینکلن امریکا از سواحل ایران عبور می‌کند. این ارسال پیامی به ایران است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ " سی ان ان" افزوده است: در خاورمیانه نیز دولت ترامپ طرح موسوم به صلح را آغاز به تدوین کرده است؛ طرحی ظاهرا برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین. به نظر می‌رسد همزمان با مارش نظامی و جنگ‌طلبی امریکا در آب‌های خلیج فارس، همزمان و آنسوتر در خاورمیانه، امریکا می‌خواهد شاخه زیتون صلح را نشان دهد. با این حال، رویدادها در خلیج فارس و در فلسطین و اسرائیل می‌توانند دو روی یک سکه باشند. هر دو می‌توانند آغازگر فصلی خونین‌تر در تاریخ منطقه باشند. 

اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا به منطقه؛ رقص

کارشناسان مسائل منطقه‌ای معتقدند که رویدادهای اخیر در خلیج فارس خطرناک هستند و تشدید تنش بین ایران و امریکا و میان ایران و متحدان امریکا به راحتی می‌تواند از کنترل خارج شود. ترامپ تلاش کرده تا ایران را متقاعد کند که پس از خروج امریکایی‌ها از برجام بار دیگر مقام‌های ایرانی پای میز مذاکره بنشینند. او در این راستا دور تازه تحریم‌ها را علیه ایران آغاز کرده است. ایران اما سیاست "صبر استراتژیک" را در پیش گرفته است. دیپلمات‌های ایرانی از اروپایی ها می‌خواهند تا اقدامات جدی‌تری را در راستای حفظ برجام انجام دهند. ایران به جای آن که شوک‌های وارده از سوی ترامپ به خصوص در زمینه لغو معافیت خرید نفت از آن کشور را جذب کند، واکنش متقابل نشان می‌دهد. ایران پس از این تصمیم ترامپ اعلام کرد که به بخشی از تعهدات خود در برجام درباره افزایش غنی‌سازی اورانیوم عمل نخواهد کرد. 

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "بخش اصلی کارزار فشار حداکثری ترامپ بر ایران فشار اقتصادی است. یک کارشناس گروه بین المللی بحران در این باره می‌گوید: آمریکا امیدوار است با این کار ایران را پای میز مذاکره بازگرداند. با این حال، آنچه مشاهده می‌کنیم پاسخ ایران در حوزه هسته‌ای و عقب‌نشینی از اجرای برجام است. ایران می‌خواهد به امریکا نشان دهد که در مقابل فشارهای قابل توجه اقتصادی امریکا آن کشور نیز همچنان کارت‌هایی برای بازی دارد". 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که در روزهای اخیر در منطقه سبز بغداد که منطقه دیپلماتیک حفاظت شده در پایتخت عراق است، حملاتی با کاتیوشا صورت گرفته است و همزمان به چهار تانکر نفتی در فجیره امارات نیز حمله شده است. این شبکه خبری می‌نویسد ما شاهد مجموعه‌ای از رویدادهای ناشی از تنش ایجاد شده هستیم.
 
"ری مابوس" سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی هم معتقد است حتی اگر هدف امریکا نیز اقدام مسلحانه علیه ایران نباشد، رخدادهای کنونی شانس اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهند و این موضوع می‌تواند سبب شود تا به سرعت وضعیت از کنترل خارج شود. او می‌گوید: "من فکر می‌کنم ما به طور قابل توجهی بیش از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک شده‌ایم. ما اکنون رییس‌جمهوری داریم که می‌گوید من می‌توانم معامله بهتری را با تهران انجام دهم در حالی که واقعیت آن است که او چنین کاری را انجام نداده و همه چیز بدتر شده است".

"سی ان ان" با اشاره به اینکه در میانه تنش در خلیج فارس در خاورمیانه، "جارد کوشنر" داماد ترامپ و مشاور ارشد او برنامه صلح اسرائیلی - فلسطینی را مطرح کرده است می‌نویسد: "یک مقام ارشد دولت ترامپ می‌گوید در این برنامه چهار بخش اصلی وجود دارد؛ زیرساخت‌ها، صنعت، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری بر روی اصلاحات مردمی و حکومتی. این ابتکار عمل پس از آن مطرح می شود که ترامپ دست اسرائیل را در زمینه وضعیت اورشلیم (بیت المقدس) و حق بازگشت پناهجویان فلسطینی تقویت کرد. او اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت و منابع مالی حیاتی برای پناهجویان فلسطینی را قطع کرد. نتانیاهو نیز وعده داد تا وضعیت شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری که به موجب قوانین بین المللی غیر قانونی هستند را تثبیت کند. اقدامی که با مخالفت امریکا مواجه نشد. به نظر می‌رسد ترامپ در هر دو مورد مسئله فلسطین و موضوع ایران می‌خواهد از طریق وعده مشوق‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری امتیازات سیاسی کسب کند.

اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا به منطقه؛ رقص
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین