کد خبر: ۵۹۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸
دوما نیز به منتقدان یوشچنکو پیوست

ورود روسیه به بحران فراگیر اوکراین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بحران دامنگیر در اوکراین همچنان ادامه دارد و این در حالی است که ویکتور یوشچنکو رئیس جمهور این کشور با وجود تمامی انتقادها و فشارهای داخلی همچنان بر انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید دارد. در این میان مجلس عوام روسیه نیز به صف منتقدان سیاست های یوشچنکو پیوسته و انحلال پارلمان توسط وی را محکوم کرد. 

به گزارش فایننشال تایمز، «ویکتور یانکوویچ» نخست وزیر اوکراین به شدت مورد حمایت روسیه است. اظهار نظر پارلمان روسیه در خصوص تحولات داخلی اوکراین ترس از آغاز مجدد دخالت‌های این کشور در امور داخلی اوکراین را افزایش داده است، در دسامبر 2004 نیز روسیه به شدت در روند وقوع انقلاب نارنجی که در نهایت منجر به روی کار آمدن یوشچنکو دخالت کرد. 

دومای روسیه روز گذشته با اکثریت قریب به اتفاق تصمیم یوشچنکو برای انحلال پارلمان را محکوم کرد. در بیانیه ای که توسط دوما صادر شد بر لزوم حل هرچه سریع تر بحران سیاسی در اوکراین تاکید شد. 

رئیس جمهور مورد حمایت غرب از زمان انحلال پارلمان در هفته گذشته به شدت بر تقسیم خود پافشاری کرده و تاکید دارد که نخست وزیر این کشور با تکیه بر پارلمان قصد به دست گرفتن قدرت را دارد. البته ویکتور یانکوویچ تاکنون چندین بار بر غیرقانونی بودن انحلال پارلمان تاکید کرده است. 

مشاجره و اختلاف سیاسی میان دو چهره مطرح سیاست اوکراین این کشور را در بحران عجیبی فرو برده است. در این میان اظهارنظر تند دوما روسیه در خصوص بحران سیاسی در اوکراین نیز منجر به ایجاد دودستگی در عرصه سیاسی اوکراین شده است. 

برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی احتمال عدم راهیابی نمایندگان فعلی حاضر در پارلمان را افزایش می دهد. بدین ترتیب بدیهی است که یانکوویچ که در حال حاضر اکثریت پارلمان را به خود اختصاص داده است از برگزاری چنین انتخاباتی حمایت نکند. 

براساس اعلام نظر یوشچنکو تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام 27 ماه مارس اعلام شده است. این در حالی است که دادگاه قانون اساسی اوکراین، انحلال پارلمان توسط یوشچنکو را غیرقانونی خوانده است. 

وزیر امور خارجه سابق اوکراین که از طرفداران یوشچنکو است با انتقاد از بیانیه صادره از  دوما روسیه این کشور را به دخالت در امور داخلی اوکراین محکوم کرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 میلادی، ولادیمیر پوتین با وجود پیروزی یوشچنکو در انتخابات دو بار پیام تبریک خود را برای یانکوویچ فرستاد. با برگزاری انتخابات پارلمان در اوکراین، یانکوویچ با پیروزی خویش در انتخابات بار دیگر به عنوان نخست وزیر اوکراین به قدرت بازگشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین