کد خبر: ۵۹۲۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

زیر فشار، تن به مذاکره نخواهیم داد/ ژاپن از اتحادیه اروپا حرف شنوی بیشتری نسبت به آمریکا دارد/ مسقط همیشه نقش میانجی را در منطقه داشته است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی به قانون پای‌بند است آمریکا هم باید به قانون بازگردد؛ ایران هیچ‌گاه زیر فشار تن به مذاکره نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن در آستانه سفر نخست وزیر این کشور به ایران، گفت: ما از قدیم ارتباطات زیادی با ژاپن داریم اما باید بپذیریم که این کشور در حال حاضر نسبت به اروپا حرف‌شنوی بیشتری از ایالات متحده دارد.

نباید توقع داشته باشیم ژاپن از آمریکا سرپیچی کند

وی با تاکید بر اینکه توقع نداریم ژاپن به دلیل آنچه که گفته جزء یکی از کشورهایی باشد که از حرف ایالات متحده سرپیچی کند، عنوان کرد:  قطعاً با اولین تحریم‌ها ژاپن نخستین  کشوری خواهد بود که به جرگه تحریم‌کنندگان می‌پیوندد.

نماینده مردم فسا افزود: در ادامه سفرهایی که چند وقت اخیر آقای ظریف به کشورهای مختلف داشتند، مقام‌های ژاپنی از ایشان خواستند به کشورشان برود و مذاکراتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم در حال حاضر به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد دریچه‌های  مختلفی در اروپا، ژاپن و  عراق به عنوان دوست صمیمی ما باز شده و امیدوار هستیم که نتیجه مذاکرات این باشد که ترامپ به قانون بازگردد همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران به قانون پایبند است.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: قطعاً این مذاکرات باید از موضع قانون باشد نه از موضع فشار. جمهوری اسلامی هیچ‌گاه در موضع فشار تن به مذاکرات نخواهد داد.

مسقط همیشه نقش میانجی را در منطقه داشته است

وی درباره اینکه عمان به عنوان یک میانجی سعی دارد این روزها نقش پررنگی برای از بین بردن تنش احتمالی میان ایران و ایالات متحده داشته باشد، گفت: مسقط همیشه سعی داشته نقش میانجی بین کشورهای درگیر در منطقه را داشته باشد و می‌توان گفت این نقش را برای خود تعریف کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای یادآور شد: سال ۱۹۷۹ که مصر و اسرائیل پیمان کمپ دیوید را با یکدیگر به امضا رساندند، در آن شرایطی که کشورهای عربی با انور سادات قطع ارتباط کرده بودند، عمان با آن کشور ارتباط داشت و نقش واسطه‌ای را انجام می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی ما با صدام موضع بینابینی داشت و سعی می‌کرد به نوعی واسطه میان ایران و عراق باشد. 

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمان از لحاظ فرهنگی با توجه به اینکه برخی از شهروندان آن ایرانی هستند، به ما بسیار نزدیک است.

وی افزود: البته تنها دلیل نزدیکی مسقط و تهران داشتن شهروندان مشترک نیست، زیرا ایران کمک‌های بسیاری به عمان برای مقابله با شورشیان منطقه ظفار کرده است که همین امر باعث به وجود آمدن نزدیکی بین دو کشور شده است.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: حتی مذاکرات بین ایران و دولت قبل آمریکا با واسطه‌گری عمان بود پس طبیعی است با توجه به ظرفیت و نزدیکی که این کشور با جمهوری اسلامی ایران دارد، نقش میانجیگری را ایفا کند.

کشورهای منطقه از ترس تنش احتمالی بین ایران و آمریکا سعی در میانجی‌گری دارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز شاهد هستیم کشورهایی نظیر ژاپن، پاکستان، هند و حتی عراق سعی می‌کنند نقش میانجیگری را برای مذاکره تهران و واشنگتن داشته باشند، آیا این اقدامات از ترس جنگ در منطقه است، گفت: بله، قطعا از ترس جنگ در منطقه است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: میانجی‌گری که امروز از سویی برخی از کشورها همچون ژاپن، عربستان ،پاکستان و غیره مطرح می‌شود که میان آمریکا و ایران ارتباط را برقرار کنند برای این است که اگر جنگی اتفاق بیفتد، اولین ضررکنندگان آن کسانی هستند که در کاخ‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: این کشورها از راه توریسم، صادرات کالا، بنادر، فرودگاه‌ها سود به دست می‌آورند پس اگر جنگی آغاز شود آنها اولین کسانی هستند که آتش جنگ تمامی آنچه که دارند را به تاراج می برد.

امروز گنبد آهنین اسرائیل نمی‌تواند مقابل ضعیف‌ترین موشک‌‌های حماس تاب بیاورد

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای منطقه با چشم خود مشاهده کرده‌اند گنبد آهنین اسرائیل نتوانست ضعیف‌ترین موشک‌های حماس را طاقت بیاورد و سامانه پاتریوت  جوابگوی امنیت آنان  نیست به آنها دارند پول ملت‌شان را به جیب ایالات متحده می‌ریزند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل همین است که عقلای منطقه و سیاستمداران آمریکا سعی دارند که از تنش میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و بیش از ۵۰ نفر از فرماندهان نظامیشان رسماً اعلام می‌کنند با جمهوری اسلامی وارد تنش نخواهند شد زیرا آنها دیده‌اند ما در سال‌های دفاع مقدس  که حتی موشک نداشتیم چگونه ایستادگی کردیم.

 جمالی نوبندگانی با بیان اینکه دشمن مشاهده کرد اگر کسی به ما تعرضی کند، چگونه پاسخ خواهیم داد، گفت:  قطعاً همه مردم و جناح‌های سیاسی  در زمان لزوم و هنگامی که تعرضی صورت گیرد، پشت سر هم قرار می‌گیرند و در کنار هم از کشور دفاع می‌کند.

 وی تاکید کرد: دشمن به خوبی می‌داند جمهوری اسلامی کشوری نیست که با این تهدیدات از دور خارج شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین