کد خبر: ۵۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
قتل استاد به دست نجفی، بی سابقه ترین خبر حوادث کشور

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره قتل "استاد" چه نوشتند؟

قتل "میترا استاد" همسر دوم "محمدعلی نجفی" شهردار اسبق تهران در ظهر روز سه شنبه و اعتراف به قتل نجفی در پلیس آگاهی، سطرها و صفحات رسانه های کشور را بیش از هر موضوعی به خود اختصاص داد بطوریکه برخی از آنها با عباراتی مانند؛ «تهران در شوک» و «بی سابقه ترین خبرحوادث کشور» به این موضوع پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
نجفی در گفت وگو با خبرنگار صدا و سیما از محل پلیس آگاهی، اختلافات خانوادگی و فشار روحی روانی را علت این قتل عنوان و تشریح کرد که صبح روزگذشته با همسرش دعوا کرده و پس از تشدید دعوا ماجرا به شلیک توسط کلت کمری توسط وی منجر شده است.

محمدعلی نجفی شهریور سال ۹۶ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد که ابتدا اسفند همان سال و بار دوم اوایل سال ۹۷ استعفا کرد و با استعفایش موافقت شد؛ همان زمان خبر ازدواج دوم وی در رسانه‌ها با میترا استاد خبرساز شده بود.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های هر دو طیف سیاسی به موضوع قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی پرداخته‌اند، در بیشتر رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب این موضوع تیتر یک این رسانه‌ها بوده است. در برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرا این موضوع تیتر نخست بوده و در برخی دیگر از جمله روزنامه کیهان در حاشیه به این موضوع با پرداخته شده است.

رسانه‌های اصلاح طلب با محورهایی چون شرح ماجرا؛ روایت پسر میترا استاد از جزئیات روز حادثه؛ نجفی از وزارت آموزش و پرورش تا شهرداری تهران؛ اختلافات خانوادگی علت بروز جنایت؛ اعتراف به قتل و بازداشت نجفی؛ توییت غلامحسین کرباسچی؛ حرف‌های ناگفته قاتل و مقتول؛ تلاش همسر دوم نجفی برای مصاحبه با انصاف نیوز؛ نجفی اعدام می‌شود؟؛ تقاضای قصاص برای نجفی و نخستین مصاحبه نجفی بعد از ارتکاب جنایت به موضوع پرداخته‌اند.

محور رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا، قتل میترا استاد از بی سابقه ترین خبرحوادث کشور؛ اعتراف نجفی به ارتکاب قتل؛ تلاش برای تبرئه نجفی؛ توئیت معنادار کرباسچی؛ استعفای نجفی از سمت شهرداری و ازدواج مجدد وی؛ حضور نجفی در دفتر سرپرست دادسرای جنایی تهران و کذب بودن اخبار منتشرشده درباره ادعای نجفی مبنی بر خیانت همسرش است.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: تهران در شوک؛ سرنوشت تلخ یک تکنوکرات؛ نمی‌توان ماهیت تأسف‌بار حادثه قتل میترا استاد را با مسؤولیت کسانی را که دو سال قبل با وجود اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسؤول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند، نادیده گرفت؛ همسردوم نجفی چه حرف‌هایی قرار بود به رسانه‌ها بزند؛ نجفی از سوی همسر دومش به شدت تحت فشار بوده که رازهایی از او را برملا خواهد کرد؛ بدون شک برای نجفی حکم اعدام صادر نمی‌شود اما اطلاع دقیقی از نحوه و علت اینکه چرا این موضوع رخ داده است وجود ندارد.

شرح ماجرا

روزنامه ایران در گزارشی در مورد این ماجرا با تیتر "قتل درآپارتمان ۲۷۰۱" نوشت: شهردار اسبق پایتخت ۱۰ ساعت پس از قتل همسر دومش در برج معروف سعادت آباد با پای خود به اداره آگاهی تهران رفت و به این جنایت اعتراف کرد. محمد شهریاری – سرپرست دادسرای جنایی تهران- در این باره گفت: محمد علی نجفی– شهردار اسبق تهران- در تحقیقات اولیه گفته است که به دلیل اختلافات خانوادگی همسرش را با شلیک گلوله به قتل رسانده است. طبق اظهارات متهم، او چندین تیر شلیک کرده است که دو تیر به همسرش برخورد کرده و یک تیر نیز به کاشی حمام برخورد کرده و پس از کمانه کردن به پای خودش اصابت کرده و او را زخمی کرده است.

ساعت ۹:۱۰ صبح سه‌شنبه ۷ خرداد صدای درگیری یک زن و مرد و به دنبال آن شلیک‌های پی در پی از خانه شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا در سعادت آباد تهران خواب ساکنان را آشفته کرد. چند تن از همسایه‌ها که از شنیدن این صدای مهیب وحشت زده شده بودند به دنبال یافتن علت صدا جلوی پنجره آمدند اما خیلی زود سرو صداها پایان یافت و کسی دیگر پیگیر ماجرا نشد تا این‌که دو ساعت بعد به ناگاه صدای فریادهای زنی جوان بار دیگر فضای ساختمان را ملتهب کرد. زن ۴۰ ساله با داد و فریاد از همسایه‌ها کمک می‌خواست و از وقوع جنایتی هولناک خبر می‌داد.

دقایقی بعد تیم جنایی پایتخت به سرپرستی محمد شهریاری رئیس دادسرای جنایی تهران و بازپرس دشتبان کشیک ویژه قتل به همراه سرهنگ مسلمی رئیس اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل حادثه شدند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد مقتول زنی ۳۶ ساله به نام «میترا استاد» همسر دوم «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق تهران بوده که بر اثر اصابت دو گلوله به قلب و دستش به قتل رسیده است.

تحقیقات اولیه گویای آن بود که پسر ۱۳ ساله مقتول پس از مراجعه از مدرسه به خانه با جسد خونین مادرش در داخل حمام رو به رو شده است.

روایت پسر میترا استاد از جزئیات روز حادثه

فرارو نوشت: مهیار پسر ۱۳ ساله مقتول از همسر اولش به ایران گفت که قرار بود وقتی من از مدرسه برگشتم با مادرم برای تفریح بیرون برویم. وقتی به طبقه بالا رفتم یک زن و مرد را دیدم که پشت در خانه ما ایستاده بودند و بشدت به در می‌کوبیدند پرسیدم شما چه کسی هستید که زن جوان گفت: من دختر نجفی هستم و این آقا راننده پدرم است، با مادرت کار داریم.

پس از آن من هم با کلید در را باز کردم و وارد خانه شدم آن‌ها هم دنبالم آمدند همه اتاق‌ها را گشتم، اما مادرم نبود تا این‌که در حمام را باز کردم و با جسد مادرم در داخل وان و در حالی که غرق در خون بود، روبه‌رو شدم.

فرارو افزود: مهیار که از مرگ مادرش به شدت شوکه شده بود، گفت که چند روز قبل به این خانه آمدیم. این خانه متعلق به دوست نجفی بود که به مدت یک سال در اختیار ما گذاشته بود تا در آن زندگی کنیم. نجفی خیلی اخلاقش تند بود و دست بزن داشت. چندین بار قصد کتک زدن مادرم را داشت حتی یک بار خواستم مانعش شوم، اما در این درگیری انگشت دستم شکست. مادرم حدود یک سال و دو ماه قبل با نجفی در حزب آشنا شد. مادرم می‌گفت: من اشتباهی روی صندلی او نشسته بودم و همین موضوع باب آشنایی ما را فراهم کرده بود. من با ازدواج آن‌ها مخالف بودم، اما چند ماه بعد هم به عقد نجفی درآمد. از وقتی به این خانه آمدیم او همیشه با ما زندگی می‌کرد، چون بیکار بود و بیشتر اوقات خانه بود.

اعتراف به قتل و بازداشت نجفی

روزنامه اعتماد نوشت :۳۴۱ دقیقه بیشتر طول نکشید؛ از نخستین خبری که آمد تا آخرین خبری که گزارش یک قتل غم‌انگیز را کامل کرد. هیچ‌کس باور نمی‌کرد شاگرد اول مدرسه‌ام.آی. تی و نخبه ریاضیات کشور که روزی سکاندار وزارت آموزش و پرورش ایران بود خود را به عنوان عامل جنایت معرفی کند. ۳۴۱ دقیقه از ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه هفتم اردیبهشت ۱۳۹۸ آغاز شد که خبر آمد «همسر دوم محمدعلی نجفی به قتل رسید» و همه آنچه در فاصله شهریور ۱۳۹۶ تاکنون از این مرد و حاشیه‌های زندگی‌اش در ۶۶ تا ۶۸ سالگی رقم خورده بود را مرور کردند تا ساعت ۱۹ و ۲۹ دقیقه غروب که خبرگزاری فارس نوشت: «نجفی بازداشت شد».

به گزارش این روزنامه، محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در گفت وگو با سایت روزنامه همشهری گفت: شهردار سابق تهران با مراجعه به پلیس آگاهی مرکز در چهارراه شاهپور خودش را تسلیم و به قتل همسرش اعتراف کرد.

او ادامه داد: ‏متهم در نامه‌ای که از خودش به جا گذاشته بود، به‌طور کامل از انگیزه‌اش برای قتل همسرش گفته و آن را شرح داده بود و ما از همان ابتدا می‌دانستیم که جنایت توسط او صورت گرفته است.

خبر قتل میترا استاد تیتر یک رسانه‌های کشور

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان "تهران در شوک" نوشت: میترا استاد، به قتل رسید. شاید تا قبل از فروردین ۹۷ اگر این قتل اتفاق می‌افتاد، خبرش تنها صفحه حوادث روزنامه‌ها را پر می‌کرد، اما پس از افشای ازدواج مخفیانه شهردار وقت تهران، «میترا استاد» دیگر یک زن معمولی نبود. خبر قتل او به تیتر یک رسانه‌های کشور تبدیل شد و همگان به دنبال چرایی این قتل و انگیزه قاتلانش بودند.

نجفی از وزارت آموزش و پرورش تا شهرداری تهران

روزنامه شرق زیر عنوان "سرنوشت تلخ یک تکنوکرات" نوشت: داستان عجیب با پایان تلخ سیاستمدار سابق که در آخرین مسئولیت از قضا شش ماهی هم شهردار تهران بود، قطعات متفاوتی دارد؛ اما درآخرین بخش‌ها به اتفاقات و تصمیم‌هایی تکان‌دهنده نزدیک می‌شود. محمدعلی نجفی را به دورانی که وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است، می‌شناختند و در این سال‌ها به دور از حواشی روزگار می‌گذراند تا اینکه یک بار دیگر در دولت اول روحانی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شد؛ اما رأی نیاورد و رئیس‌جمهور وقت در عوض او را به عنوان معاون خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد. درباره عملکرد دوگانه نجفی در سازمان و همکاری یا مقاومت در برابر مافیای داخل میراث، حرف وحدیث زیاد است؛ اما مسئله مهم این است که محمدعلی نجفی پس از شش ماه عارضه قلبی را پیش کشید و با چند استعفای مکرر به روحانی خواستار رفتن از این مسئولیت شد. … در مدتی که محمدعلی نجفی با تکرار استعفای یک‌باره خود گل به خودی به اصلاح‌طلبان زد، بسیاری بر این عقیده بودند که با دورکردن او از این عرصه می‌توان خسارت‌ها را کم کرد؛ اما اکنون با اتفاقی که روز گذشته رخ داد، مشخص شد نمی‌توان بدون حل‌کردن مشکلات و رهاکردنشان امیدی به حل‌شدنشان داشت. ورود این زن به زندگی محمدعلی نجفی با هر شکل و دلیلی و به‌صورت خواسته یا ناخواسته بوده باشد، نتایجی عمومی برای یک جریان داشته است؛ چراکه نجفی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نفرات نزدیک به دولت روحانی و جریان اصلاحات شناخته می‌شود و زندگی خصوصی او نمی‌تواند دور از جایگاه سیاسی‌اش باشد.

از سوی دیگر خوب است اصلاح‌طلبان یک بار دیگر برگردند و نتایج یک انتخاب را از ابتدا تا انتها مرور کنند و ببینند چطور خودشان با دست خودشان می‌توانند دست به تخریب خودشان بزنند و چطور زمینه‌ای از تخریب این جریان را برای بیرون‌گودنشینان فراهم کنند. خوب بود بررسی می‌کردند که وقتی اقدام به انتخاب شهرداری می‌کنند، به سوابق شخصی آن فرد دقت کنند و تکلیف شهردار را روشن کنند که نمی‌شود هم زبان تند انتقاد و پیگیری پرونده‌های خاص داشت و هم زندگی خصوصی چندوجهی که بتواند دستمایه‌ای برای داستان‌های عجیب شود.

اختلافات خانوادگی علت بروز جنایت

عصر ایران نوشت: به گزارش عصرایران، بعد از افشای جنایت پلیس در صحنه قتل جسد میترا را در وان حمام یافت. یک گلوله به دست و یکی به سینه‌اش اصابت کرده بود. یک نامه در خانه به دست آمد که نجفی در آن صراحتاً به قتل میترا بخاطر اختلافات شدید خانوادگی اعتراف کرده بود. …محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران دقایقی بعد از تسلیم شدن نجفی در پلیس آگاهی تهران گفت: همان لحظات نخست نامه نجفی نشان می‌داد که او قاتل است اما با توجه به حلالیت خواستن هایش بیم آن می‌رفت اگر این نامه‌ها و ماجرای قاتل بودن نجفی رسانه‌ای شود ایشان دست به خودکشی بزنند سعی کردیم مطلبی با صراحت اعلام نکنیم اما ایشان تحت تعقیب بودند تا اینکه همزمان با اعزام مأموران به ویلای دماوند نجفی با پای خود نزد پلیس آگاهی رفت و تسلیم شد.

وی ادامه داد: نجفی ادعاهای زیادی داشته اما در مجموع مشکلات خانوادگی را علت این اقدام دانسته است که فردا بازجویی‌های تخصصی صورت خواهد گرفت تا جزئیات جنایت و اختلافات مشخص شود. تصور ما این است که این اتفاق زاویه پنهان دیگری نداشته باشد.

توییت غلامحسین کرباسچی

اعتماد در این باره می‌نویسد: غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر دستگیری و اعتراف محمدعلی نجفی به قتل همسر دوم خود در توئیتر نوشت: ماهیت تأسف‌بار حادثه قتل میترا استاد هر چه باشد نمی‌توان مسؤولیت کسانی را که دو سال قبل با وجود اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسؤول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند، نادیده گرفت.

حرف‌های ناگفته قاتل و مقتول

اعتماد در این باره نوشت: به نظر می‌رسد «محمدعلی نجفی» حرف‌های ناگفته بسیاری داشته باشد. این ظن از آنجا قوت گرفته است که او هیچگاه دلایل اصلی استعفای خود را تشریح نکرد. از سوی دیگر اگر حرف خبرنگار انصاف‌نیوز درست باشد و همسردوم او قصد داشته حرف‌هایی بزند باید پرسید چه حرف‌هایی قرار بود به رسانه‌ها گفته شود. در این میان شنیده شد که دست‌نوشته‌ای از «محمدعلی نجفی» در خانه دخترخوانده‌اش به دست آمده که گویا او قصد خودکشی داشته و عمده دلایل خود برای ارتکاب این جنایت را تشریح کرده بوده‌است. البته «اعتماد» هنوز منبع‌موثقی برای تأیید این شنیده نیافته است.

در همین حال رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد دست‌نوشته موردنظر در خانه مقتول به دست آمده است.

با این حال یکی از خبرنگاران در توئیتر خود مدعی شد نجفی از سوی همسر دومش به شدت تحت فشار بوده که رازهایی از او را برملا خواهد کرد و این گرفتاری به جایی رسیده که با جنایت ختم شده است.

تلاش همسر دوم نجفی برای مصاحبه با انصاف نیوز

در بخش دیگری از گزارش آرمان می‌خوانیم: مسأله‌ای که قتل را بیش از پیش پیچیده کرد، تماسی بود که میترا استاد روز قبل از قتل، با یک خبرنگار برقرار کرد. پریسا صالحی، خبرنگار انصاف‌نیوز روز گذشته در توئیتی با اشاره به قتل همسر دوم محمدعلی نجفی نوشته است: «زن دوم نجفی زنگ زد و می‌خواست باهامون مصاحبه کنه، امروز قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید». انصاف‌نیوز در گزارشی در این خصوص نوشت: «میترا استاد در ساعت ۱۵:۳۱ دوشنبه، در تماسی تلفنی با خبرنگار انصاف‌نیوز گفته بود می‌خواهم مصاحبه‌ای کنم تا کمی از آبروی رفته‌ام بازگردد. او همچنین از وعده‌های پیش از ازدواجش گفت که مدعی بود محقق نشده است. چون این تماس تلفنی از سوی او و در روز تعطیل بوده، امکان ضبط آن نیز نبود و برای همین در این خبر نقل نشده است. ضمن اینکه این تماس‌ها در قالب مصاحبه نبوده است و پس از آن انصاف‌نیوز آمادگی خود را برای مصاحبه حضوری در روز سه‌شنبه اعلام می‌کند. میترا استاد که در دو نوبت شب گذشته با خبرنگار تماس گرفته بود در ادامه این گفت‌وگوها مدعی شد که همچنان با دکتر نجفی زندگی می‌کند. در این مکالمه، قرار شد که میترا استاد سه‌شنبه به دفتر انصاف نیوز بیاید تا گفت‌وگویی مفصل انجام شود اما شب در پیامکی نوشت: «ما می‌ریم مسافرت ان‌شاءا… بهتون خبر میدم برای قرار حضوری». میترا استاد در زمستان هم تماسی با خبرنگار انصاف‌نیوز داشت. او در آن تماس هم با صدایی گرفته و بغض‌آلود سخن می‌گفت و گفت که می‌خواهد بهمن‌ماه مصاحبه کند اما آن را هم کنسل کرد و گفت: «با اطرافیانم که مشورت کردم گفتند فعلاً دست نگه دار، شاید تغییری رخ دهد».

نجفی اعدام می‌شود؟

آرمان می‌نویسد: "سیدمحمود علیزاده طباطبایی" از وکلای شناخته شده دادگستری درباره اینکه آیا برای نجفی حکم اعدام صادر می‌شود، تصریح کرد: از نظر من بدون شک برای نجفی حکم اعدام صادر نمی‌شود اما بنده اطلاع دقیقی از نحوه و علت اینکه چرا این موضوع رخ داده است ندارم. خبرفوری نوشت؛ وی درباره اینکه محمدعلی نجفی با چه حکمی امکان حمل سلاح را داشته است، اظهار کرد: در کشور ما بسیاری از مقامات و مسئولیت دارای سلاح هستند و این روند از طریق تأیید کمیته‌ای در سازمان قضائی نیروهای مسلح صورت می‌‎گیرد و در واقع به خیلی از افراد از این طریق مجوز حمل سلاح داده می‌شود و این قاعده درباره نجفی نیز صدق می‌کند و وی بدون شک مجوز حمل سلاح داشته است. وی افزود: طبق مفاد قانونی قتل یک جرم خصوصی است و در صورتی که اولیای دم رضایت دهند فردی که مرتکب چنین جرمی شده است حبس محدودی را سپری می‌کند ولی بعد آزاد می‌شود البته درباره خانم میترا استاد باید بگویم که وی یک فرزند پسر بزرگ دارد که می‌تواند درباره نحوه تعیین مجازات قاتل تصمیم بگیرد.

درخواست قصاص برای نجفی

به گزارش ایسنا، مادر میترا استاد به خبرنگار «ایران» گفت: میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد. حتی در فیلمی به نام «باران» هم بازی کرده بود و جایزه هم گرفته بود. ۶ یا ۷ ماه قبل بود که به عقد نجفی درآمد.

او ادامه داد: پسرش همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارند. دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از اینکه به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الآن با نجفی درگیر بوده است.

مادر میترا استاد افزود: او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار - پسرش - حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. همسر سابق میترا مهندس است و او به خاطر مشکلات شخصی که با همسر سابقش داشت از او جدا شد. دیروز صبح مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد.

این زن گفت: من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.

نخستین مصاحبه نجفی بعد از ارتکاب جنایت

تارنمای انتخاب با انتشار ویدئویی از نجفی در نخستین مصاحبه پس از قتل میترا استاد نوشت: شهردار اسبق تهران گفت که امروز که دعواهای اخیر بالا گرفت، من عصبانی شدم، اسلحه را بردم. ایشان رفتند حمام، پشت سرش رفتم؛ بیشتر برای ترساندن.

وی افزود: اسلحه را نشانش دادم، گفتم می‌خواهی این بحث را تمامی کنی یا نه؟ ایشان هول شد، تقریباً با من گلاویز شد، هنوز داخل وان نشده بود، خودش را انداخت روی من که اسلحه آماده بود و....

نجفی ادامه داد: حتماً بهتر بود شکایت می‌کردم، اما راه‌های مختلفی را طی کردم، بارها پیشنهاد طلاق را دادم اما ایشان بنا به دلایلی خودشان قبول نمی‌کردند. خب باعث شد که من هم باعث چنین اشتباهی شوم.

رسانه‌های اصولگرا

به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های این رسانه‌ها اشاره می‌شود: از این به بعد باید نام محمدعلی نجفی، این چهره شاخص اصلاح‌طلبان را باید در صفحات حوادث دنبال کرد؛ تلاش ابلهانه برای تبرئه نجفی؛ با وجود اینکه همه شواهد نشان می‌داد نجفی قاتل همسر دوم خود است، اما رسانه‌های اصلاح‌طلب در اقدامی غیرحرفه‌ای سعی در تبرئه نجفی داشتند و در یادداشت به دست آمده از نجفی به هیچ وجه هیچ اشاره‌ای مبنی بر خیانت میترا استاد عنوان نشده.

قتل میترا استاد از بی سابقه ترین خبرحوادث کشور

وطن امروز تیتر یک خود را به ماجرای کشته شدن میترا استاد اختصاص داد و زیر عنوان "شلیک به قلب اصلاحات" نوشت: شوک‌کننده‌، باورنکردنی، وحشتناک…؛ حتی کلمات هم قادر نیستند خبر قتل همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران و معاون اسبق رئیس‌جمهور را آن هم توسط خود نجفی شرح دهند.

روزگذشته ۸ ساعت پر تب و تاب از لحظه اعلام خبر عجیب قتل «میترا استاد» (نجفی) همسر دوم محمدعلی نجفی تا زمان بازداشت نجفی به جرم کشتن همسرش گذشت تا بی‌سابقه‌ترین خبر حوادث کشور را شاهد باشیم. نام محمدعلی نجفی تا پیش از این در صفحات سیاسی و اجتماعی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری بود اما از این به بعد نام این چهره شاخص اصلاح‌طلبان را باید در صفحات حوادث دنبال کرد.

تلاش برای تبرئه نجفی

وطن امروز در ادامه گزارش خود با میان تیتر "تلاش ابلهانه برای تبرئه نجفی" می‌نویسد: با وجود اینکه همه شواهد نشان می‌داد نجفی قاتل همسر دوم خود است اما رسانه‌های اصلاح‌طلب در اقدامی غیرحرفه‌ای سعی در تبرئه نجفی داشتند و با عناوینی مثل نجفی متواری نشده، تحقیقات از همسر مقتول در حال انجام است، این موضوع که نجفی مظنون اصلی قتل همسرش است کذب محض است، نجفی در صحنه قتل نبود و… می‌خواستند افکار عمومی را منحرف کنند. این اقدام غیرحرفه‌ای و کاملاً مبتدیانه در حالی بود که قاتل بودن نجفی کاملاً محرز بود و دروغ این رسانه‌ها بزودی افشا می‌شد. خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا سردمدار این تکذیبیه‌های مضحک بودند و نشان دادند نمی‌توانند حتی خبر حوادثی و جنایی را بدون عینک جناحی و سیاسی نگاه کنند.

توئیت معنادار کرباسچی

وطن امروز ادامه می‌دهد: در میان خبرهای پراکنده دیروز، توئیت معنادار دبیرکل حزب سازندگی خبرساز شد. غلامحسین کرباسچی با هشتگ «شهرداری، نجفی و اصلاحات» مخالفت خود با شهردار شدن نجفی را یادآوری کرد و در توئیتی نوشت: «ماهیت تأسفبارحادثه قتل میترا استاد هرچه باشد نمی‌توان مسؤولیت کسانی را که ۲ سال قبل به‌رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسؤول‌، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند، نادیده گرفت». این توئیت حاشیه‌های فراوان انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران و مخالفت برخی از نهادهای نظارتی در مخالفت با این حکم را یادآوری می‌کرد. در آن ایام نهادهای نظارتی نجفی را مناسب شهرداری تهران نمی‌دانستند اما با فشار عجیب رسانه‌ای و تبلیغاتی جریان اصلاحات سرانجام حکم نجفی صادر شد و وی فقط چند ماه شهردار ماند که با انتقاد از عملکرد ضعیف او در مدیریت شهری سرانجام استعفا کرد تا نقطه تاریکی در کارنامه جریان اصلاحات و شورای شهر اصلاحاتی شده تهران ایجاد شود.

اعتراف به جنایت و بازداشت قاتل

روزنامه جوان به نقل از قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره اعترافات نجفی نوشت: متهم درحالی که اسلحه خود را تحویل پلیس داد به جرم خودش اعتراف کرد و گفت که یکی از گلوله‌ها بعد از برخورد با کاشی حمام کمانه کرد و به پای خودش برخورد کرد که دچار جراحت شده است.

روزنامه جوان نوشت: شهردار جنجالی و اسبق تهران پس از اعتراف به قتل همسر دومش بازداشت شد. محمدعلی نجفی صبح روز گذشته برای پایان دادن به اختلاف دیرینه‌اش با میترا استاد وارد طبقه هفتم برج آرمیتا در منطقه سعادت‌آباد تهران شد و با شلیک گلوله نام خود را میان مجرمان مرتکب به همسرکشی ثبت کرد.

در بخش دیگری از گزارش جوان آمده است: عقربه‌های ساعت مدام در حال جابه‌جا شدن و زمان به سرعت در حال گذر است. زمزمه‌ها در حوزه میدانی حکایت از دست داشتن محمدعلی نجفی در ارتکاب جنایت است. تیم جنایی که برای تحقیق از وی راهی محل زندگی‌اش شده بودند لحظاتی قبل از ساعت ۱۶ بدون اینکه وی را در محل بیابند به محل جنایت باز می‌گردند. همزمان جسد میترا از طبقه هفتم به پارکینگ و از آنجا با آمبولانس به پزشکی قانونی منتقل می‌شود. در طبقه هفتم، اما تحقیقات از پسر ۱۳ ساله مقتول، دخترآقای نجفی و چند نفر از بستگان آن‌ها که به محل فرا خوانده شده‌اند در جریان است. اولین سرنخ درباره عامل حادثه در ویلای دختر محمدعلی نجفی پیدا می‌شود. دست نوشته‌ای به قلم او که خبر داده جنایت را خود مرتکب شده و از محل خارج شده است. ساعتی بعد، اما خبر رسید محمدعلی نجفی با مراجعه به اداره پلیس خود را تسلیم کرده است.

کیهان نوشت: محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران با مراجعه به پلیس آگاهی و معرفی خود به قتل همسرش اعتراف کرد.

شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت وگو با فارس در خصوص آخرین اخبار مربوط به جنایت خانوادگی امروز در منطقه سعادت آباد تهران گفت: نجفی با اعتراف به قتل همسرش انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: دست‌نوشته‌ای از جانب نجفی کشف شده است که در آن به ارتکاب جنایت و همچنین علت و انگیزه خود اعتراف کرده است.

بنا بر این گزارش، همسر دوم محمدعلی نجفی در طبقه هفتم یک برج واقع در بلوار خوردین سعادت‌آباد تهران به‌ضرب چند گلوله که یکی از آنها به قلبش برخورد کرده به‌قتل رسید، همچنین جسد مقتول در اتاق خواب کشف شده است.

استعفای نجفی از سمت شهرداری و ازدواج مجدد وی

رجانیوز نوشت: محمد علی نجفی از شهریور تا اسفند ۱۳۹۶ بر جایگاه شهرداری تهران نشست اما در واپسین روزهای این سال از سمت خود استعفا کرد. او که پیش از این نیز به دلیل بیماری و ناتوانی جسمی از سمت‌های قبلی اش هم استعفا کرده بود، این بار استعفایش با حواشی خانوادگی همراه شد.

در حالی که تصور می‌شد محمدعلی نجفی مدتی از رسانه‌ها غایب خواهد بود و به معالجه بیماری می‌پردازد که به گفته رسانه‌های همسو با نجفی اصلاح طلبان به خاطر آن کناره گرفته بود، ناگهان بحث همسر دوم او به رسانه‌ها کشیده شد و پس از شایعاتی که دربارۀ درست بودن یا نبودن این خبر، «میترا استاد» به عنوان «همسر عقدی» شهردار سابق تهران، با یک رسانه گفت و گو کرد.

انتظار برای واکنش محمدعلی نجفی اما به درازا نکشید چون با انتشار تصویری صمیمانه و خلاف عرف مقامات کشور (حتی مقام سابق!) با شعری از حافظ به شایعات پاسخ داد و عملاً تأیید خبر ازدواج خود با میترا استاد بود که دیگر با عنوان میترا نجفی مصاحبه می‌کرد.

هر چند خبر این ازدواج تأیید شد ولی انتساب این صفحه و مطالب مندرج در آن به نجفی تکذیب شد

همان زمان، میترا استاد نیز گفت و گویی با سایت امید مردم انجام داد و گفت: هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند، همه انسان‌ها تا زمانی که جان دارند حس دوست داشتن در وجودشان است.

وی با اشاره به نحوه ازدواجش با دکتر نجفی تاکید کرد: آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم و این زندگی سرگرفت. وی در زمان ازدواج ۳۵ سال داشت. آنها در سال ۹۷ ازدواج کرده بودند.

حضور نجفی در دفتر سرپرست دادسرای جنایی تهران

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران روز گذشته پیش از ظهر با شلیک چند گلوله همسر دوم خود را در خانه مسکونی‌اش به قتل رساند.

نجفی بعد از آن گوشی تلفن همراه خود را خاموش کرده و چند ساعتی از وی خبری در دست نبود.

شهردار سابق تهران در ساعت ۱۹:۲۰ شامگاه شب گذشته با مراجعه به پلیس آگاهی تهران بزرگ خود را تسلیم مأموران کرد.

وی در گفت‌وگو با رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به ارتکاب جنایت اعتراف کرد.

نجفی علت و انگیزه اصلی خود را اختلافات خانوادگی مطرح کرد.

این در حالی است که دستورات لازم جهت اخذ تست الکل و مواد مخدر و همچنین بررسی‌ها

ی روانشناختی متهم شب گذشته صادر شد.

کذب بودن اخبار منتشرشده درباره ادعای نجفی مبنی بر خیانت همسرش

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرهنگ بابک نمک‌شناس درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ادعای مطرح شدن خیانت توسط میترا استاد در نامه به دست آمده از محمد علی نجفی، اظهارکرد: در یادداشت به دست آمده از آقای محمد علی نجفی؛ شهردار اسبق تهران بحث‌هایی در رابطه با اختلافات خانوادگی و درخواست طلاق مطرح شده اما به هیچ وجه هیچ اشاره‌ای مبنی بر خیانت میترا استاد عنوان نشده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت تصریح کرد: آقای نجفی مدعی است از حدود یک سال پیش با مقتول دچار اختلاف شده و درخواست طلاق داده که همسر وی با این درخواست موافقت نکرده و این انگیزه قتل بوده است.

وی هرگونه ادعای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر مطرح شدن بحث خیانت توسط مقتول در یادداشت به دست آمده از محمد علی نجفی را قویاً تکذیب کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین