کد خبر: ۵۹۲۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
80 درصد از رای‌دهندگان هندی را هندوها تشکیل می‌دهند

پیام نخست‌وزیری مجدد "نارندرا مودی"؛ نخست هندوها

دولت مودی در پنج سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. میزان اشتغال کاهش یافته، اتهامات فساد مطرح شده و امنیت ملی نقض شده است و میزان خشونت در جامعه افزایش یافته است. اما چرا او دوباره و به شکلی خیره کننده پیروز شد؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- حزب "بهاراتیا جاناتا" (BJP) توانست در انتخابات اخیر هندوستان با اکثریتی خیره کننده پیروز شود. از 543 کرسی پارلمانی حزب تحت رهبری "نارندرا مودی" نخست وزیر فعلی هندوستان 303 کرسی را از آن خود کرد که بیش از 272 کرسی مورد نیاز برای تشکیل یک دولت بود این در حالی است که بزرگترین حزب اپوزیسیون تنها 52 کرسی  از آن خود کرد.
 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در بیان علل پیروزی مودی و حزب‎اش در انتخابات اخیر هند می نویسد: "تا یک هفته پیش از برگزاری انتخابات در هندوستان حتی سیاستمداران آن حزب نیز تردید داشتند که بتوانند اکثریت آرا را کسب کنند. تعداد بسیار کمی این نتیجه را پیش‎بینی می‌کردند. اکثر تحلیلگران باور داشتند که آن حزب که در انتخابات سال 2014 میلادی 282 کرسی را کسب کرده بود این بار تعداد کرسی کمتری را به دست آورد. البته گمانه‌زنی آنان غیرمنطقی نبود. دولت مودی در پنج سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. میزان اشتغال کاهش یافته، اتهامات فساد مطرح شده و امنیت ملی نقض شده است و میزان خشونت در جامعه افزایش یافته است. اما چرا او دوباره و به شکلی خیره کننده پیروز شد؟ پاسخ اینجاست که علیرغم عملکرد اقتصادی ضعیف ناسیونالیسم یا ملی‌گرایی برگ برنده او در انتخابات بود. نکته دیگر آن است که علیرغم گام‌های اشتباه دولت مودی، شخص او در هندوستان محبوب است. او کماکان به عنوان چهره‎ای ضدفساد و کارآمد در دید رای‌دهندگان دیده می‎شود؛ حتی در دید بسیاری از کسانی که معتقدند دولت کار چندانی برای اشتغال‎زایی انجام نداده است. طرفداران شخص مودی می‌گویند اعضای حزب هستند که به حرف‌های او گوش نمی‌دهند در حالی که از دید آنان شخص مودی در مقابل 70 سال سوء مدیریت ایستاده است.
 
پیام نخست‌وزیری مجدد
 
یکی از رای‌دهندگان به او به "فارین پالسی" می‌گوید که مودی فقرا و ثروتمندان را در یک سطح قرار می‌دهد. بخش عمده‎ای از رای‌دهندگان به او رای اولی‌های بین 18 تا 23 ساله بودند که 18 میلیون نفر از جمعیت هند را تشکیل می‎دهند. آنان به "فارین پالسی" می‌گفتند که مودی توانایی مواجهه با مخاطرات را دارد و جسور است. از دید آنان او نماد قدرتمندی و فردی جذاب برای مقابله در برابر مخالفان اش است". 
 
یک رای‌دهنده دیگر به او نیز می‌گوید که برای بیکاری نباید مودی را سرزنش کرد؛ آنانی که بیکار هستند از دید او خود صلاحیت و شرایط لازم برای برخورداری از شغل را نداشته‌اند. 
 
"فارین پالسی" در ادامه این گزارش می‌نویسد: "نخست‌وزیر و حزب او در میان بخش‌های فقیر روستایی محبوب است. تقریبا 70 درصد از هندی‌ها هنوز در روستاها زندگی می‌کنند. آنان می‌گفتند حزب تحت رهبری مودی برای این افراد توالت، بیمه درمانی و یارانه کمکی برای تهیه مسکن را فراهم آورده و به کشاورزان کمک مالی ارائه کرده است. یکی از روستائیان می‌گوید من توانستم با پولی که دولت به ما داد خانه بسازم. یک کارگر نیز می‌گوید مودی واقعا حامی فقرا است". 
 
این نشریه اما می‌نویسد حزب او تنها و نخستین دولتی نبوده که برنامه‌هایی را برای فقرا در نظر گرفته است چرا که دیگر دولت‌ها نیز به رای فقرا و روستانشینان متکی بودند. با این حال، از دید این نشریه، نقطه قوت مودی و حزب تحت رهبری‌اش استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های تلویزیونی چون کانال جمهوری و کانال خبری Sudarshan برای پخش اخبار مرتبط با حزب و شخص مودی است. این حزب همچنین افرادی را تحت عنوان "جنگجویان سایبری" در اختیار دارد که اغلب مردان جوان، بیکار و خشمگینی در سرتاسر هند هستند که پیام‌های حزب را در میان 500 میلیون کاربر اینترنت منتشر می‌کنند. تنها در طول کارزار انتخاباتی ماهانه بیش از یک میلیون نفر برای حزب در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک، توئیتر و واتس‌اپ مشغول به کار و تبلیغات بودند و به منتقدان و مخالفان مودی و حزب‌شان حمله می‌کردند.
 
در روستایی در گجرات خبرنگار "فارین پالسی" جوانان بیکاری ملاقات کرد که برای یک ماه کار در حزب 115 دلار دریافت می‌کردند تا از طریق واتس‌اپ پیام‌های حزب را منتشر کنند. بیشتر آنان مهندسان رایانه بودند که قادر به پیدا کردن کار نبودند و از مهارت‌های خود برای حزب در روستاها استفاده می‌کنند. همچنین، آنان مشغول ایجاد خبرهای جعلی و تبلیغات غلط بودند تا هندوها را علیه مسلنانان برانگیزند. برای مثال، آنان این شایعه را پخش کردند که "راهول گاندی" رهبر حزب اپوزیسیون، اجداد مسلمان داشته است و گزارش‌هایی را درباره حمایت حزب اپوزیسیون کنگره از تروریسم مورد حمایت پاکستان در کشمیر منتشر می‌کردند تا هندوها را تحریک کنند. این موارد نشان می دهند که احتمالا ادامه دوره مودی به سنت‌های لیبرال هند آسیب خواهد رساند. تکنیک مورد استفاده حزب او قطبی‌سازی مذهب در خدمت پیروزی مودی در عرصه آنلاین و در خیابان‌ها بود. تلاش برای قطبی‌سازی فضا یک علت عمده دارد: 80 درصد از رای‌دهندگان هندی را هندوها تشکیل می‌دهند. در نتیجه، اگر حزب تحت رهبری مودی بتواند غذا، فرهنگ و آداب سایر ملیت‌ها و اقوام را نادیده گیرد می‌تواند کماکان نظر مساعد هندوها را جلب کند و در قدرت باقی بماند. این در حالیست که تنها 14 درصد از رای‌‌دهندگان هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
 
پیام نخست‌وزیری مجدد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین