کد خبر: ۵۹۲۷۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹

قیمت کفن و دفن هم افسار برید

با افتتاح آرامستان جدید شهرکرد قیمت کفن و دفن اموات طبق مصوبه شورای شهر به صورت انفجاری افزایش چندین برابری داشت، در این مصوبه تکلیف امواتی که هزینه‌ای برای کفن و دفن ندارند مشخص نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
یک سالی است که با افزایش قیمت دلار و طلا قیمت تمامی مایهتاج مردم کشور در حال افزایش است در این بازار بی قانون افزایش قیمت‌ها نه به صورت درصدی بلکه چندین برابری است، تمامی اجناس چه تولید داخل و چه تولید خارج از پیاز گرفته تا گوجه سبز از دست‌رس قشر کم درآمد جامعه به دور مانده است.

این افزایش چندین برابری قیمت از آغاز سال‌جاری هزینه‌های کفن و دفن شهرکرد را که از نظر ساختار شهری کوچک با نرخ بالای بیکاری و پایین بودن درآمد است را دچار تحولی بزرگ کرده است، اگرچه با سابقه فقدان مدیریت شهری در شهرداری شهرکرد انتظار کنترل این هزینه‌ها وجود نداشت اما دریافت یکباره هزینه دو میلیون و 500 هزار تومان برای کفن و دفن میت در آرامستان جدید شهر برای مردم دور از تصور بود.

محمدرضا محمدیان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر در آرامستان جدید شهرکرد مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان برای اجازه دفن باید به حساب شهرداری واریز شود، گفت: این مبلغ برای کفن، دفن، حفر قبر، درپوش، سنگ لحد و سنگ قبر هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه دفن رایگان میت در این آرامستان وجود ندارد، افزود: در صورتی که میت تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشد با طی مراحل اداری مبلغی به عنوان کمک هزینه برای دفن پرداخت می‌شود؛ هزینه دفن افرادی که توان مالی نداشته باشند نیز باید توسط خیری پرداخت شود در غیر اینصورت دستورالعملی برای دفن رایگان در آرامستان جدید شهر وجود ندارد.

رئیس سازمان آرامستان شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه این آرامستان با گنجایش 300 هزار قبر دفن اموات شهر را تا 50 سال آینده پوشش می‌دهد، اضافه کرد: مطالعات محل قرار گیری و ساخت این آرامستان با توجه به مسائل بهداشتی و روحی و روانی توسط شرکت عمرانی مشاور انجام شده است.

با مصاحبه رئیس سازمان آرامستان شهرداری شهرکرد مشخص شد شورای شهر در اقدامی بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف وقایع جامعه مصوبه‌ای صادر کردند که قشر ضعیف مردم شهر را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند، کم و کیف این قیمت‌گذاری و سرانجام امواتی که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی آهی در بساط ندارند نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است؛ آیا میت مسلمان آن هم در شهر کوچکی مانند شهرکرد باید بر روی زمین بماند و دفن نشود؟

صفرعلی علیخانی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه یکی از مواردی که بعد از مرگ انسان واجب می‌شود، دفن میت است، گفت: واجب است کف پای فردی که در حال جان دادن است روبه قبله باشد و در صورت سخت جان دادن مستحب است توسط افراد حاضر قرآن و سوره‌های ملک و الرحمان خوانده شود.

وی با بیان اینکه غسل دادن، کفن و حنوط کردن و در نهایت نماز میت بر همه مسلمانان واجب است، افزود: هزینه‌های غسل و کفن و دفن میت باید از اصل مال متوفی برداشته شود و اگر برای انجام این امور وصیتی هست باید طبق وصیت میت عمل شود.

امام جمعه گهرو با اشاره به اینکه در روستاها و شهرهای کوچک که زمین زیاد است و کفن میت هزینه زیادی ندارد باید دفن متوفی توسط دهیاران با هزینه کم یا رایگان انجام شود، اضافه کرد: اگر زمینی برای دفن اموات یک منطقه وقف شده باشد نیازی به پرداخت هزینه نیست.

علیخانی با بیان اینکه گرفتن هزینه کفن و دفن طبق مقررات در منطقه‌ای که دهیاری و شهرداری زمینی را برای دفن فراهم کرده است اشکالی ندارد، ادامه داد: در این امر از نظر اخلاقی و دینی باید مراعات شود به صورتیکه حرمت مسلمانان حفظ و میت به خاک سپرده شود.

با وجود شرایط فعلی باید به قشر ضعیف جامعه شهرکرد توصیه کرد اگر پول ندارید نمیرید چون عدم کفایت مدیران شهری از وسعت زندگی فانی عبور کرده و گریبان شما را تا دنیای باقی رها نمی‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
0
2
بااین توضیحات قیمت ملک دراین ضهر ارزان تراز قبرستان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
1
3
خدایا خودت کمک کن با این وضعیت و منجمله اینکه همه دنیا دیدگاه اقتصادی برای کشور خود دارند ....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین