کد خبر: ۵۹۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

در سودان چی می گذرد؟

تاکید شورای نظامی سودان بر رسیدگی به حوادث خونین اخیر، لغو توافق های پیشین شورای نظامی با معترضان، وعده شورای نظامی به برگزاری انتخابات در ۹ ماه آینده و مخالفت معترضان با این جدول زمانی، تشکیل جلسه شورای امنیت برای رسیدگی به موضوع سودان و واکنش کشورها، سازمان ها و احزاب و گروه های داخلی و خارجی به کشتار در سودان، از جمله خبرهای این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته است.
در سودان چی می گذرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آن که شورای نظامی سودان قدرت را در دست گرفت، اعتراضات مردمی سودان برای تحقق خواسته هایشان همچنان ادامه یافت، اما در روزهای اخیر نیروهای امنیتی با سرکوب مردم، از گلوله استفاده کرده اند و این موضوع باعث تشدید درگیری ها در محل تحصن معترضان و جان باختن بسیاری از مردم شده و تاکنون بر اساس گزارش کمیته مرکزی پزشکان سودان شمار قربانیان به ۳۵ تن رسیده است.

**رییس شورای نظامی سودان وعده رسیدگی به حوادث خونین خارطوم را داد

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان تاکید کرد که از دادستانی کل می خواهد تا حوادث خشونت آمیز اخیر را بررسی کند.

این درحالی است که احزاب مخالف سودان شورای نظامی را مسؤول کشته شدن مردم در حوادث اخیر می داند.

**شورای نظامی سودان توافق های خود با معترضان را لغو کرد

"عبدالفتاح البرهان" رییس شورای نظامی سودان امروز (سه شنبه) تاکید کرد که کلیه توافق ها با ائتلاف مخالف لغو می شود.

وی در بیانیه ای که تلویزیون سودان آن را پوشش داد، با تاکید بر این که نیروهای سیاسی به اندازه شورای نظامی در به درازا کشیدن مذاکرات برای تشکیل یک حکومت واحد نقش دارند، خواستار برگزاری انتخاب طی ۹ ماه آینده شد این در حالی است که معترضان مخالف این جدول زمانی هستند.

وی در ادامه مدعی شد که شورای نظامی قدرت را به فردی که مردم انتخاب می کنند، منتقل خواهد کرد و انتخابات با نظارت منطقه ای و بین المللی برگزار خواهد شد.

** شورای امنیت برای بررسی وضعیت سودان تشکیل جلسه می دهد

شورای امنیت سازمان ملل امروز(سه شنبه)برای بررسی بحران سودان جلسه غیر علنی تشکیل می دهد و "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از گزارش های رسیده از سودان، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شده است.

"استفان دوجاریک "سخنگوی سازمان ملل نیز تاکید کرد : آنچه روشن است این است که نیروهای امنیتی علیه مردم از زور و قدرت استفاده کرده اند و در این میان گروهی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

**اتحادیه اروپا خواستار خویشتن داری شورای نظامی سودان شد

اتحادیه اروپا در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده ها و نزدیکان کشته شده ها در اعتراض های مردمی سودان، گفت: هیچ توجیهی برای استفاده از زور علیه تحصن مسالمت آمیز وجود ندارد.

"میچل باچله" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از نیروهای امنیتی سودان خواست حمله به معترضان را متوقف کنند.

**واکنش ایران، قطر، یمن و فرانسه به حوادث اخیر سودان

"سید عباس موسوی" سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز نگرانی از تشدید منازعه قدرت در سودان و تبدیل این کشور به صحنه منازعه محورهای خارجی، بر لزوم توجه به مطالبات و خواسته های مردم و اهمیت واگذاری سریع امور به غیر نظامیان تاکید کرد.

وزارت خارجه قطر هم با صدور بیانیه ای از اعمال خشونت و کشتار معترضین سودانی ابراز تاسف کرده و در خصوص پیامدهای خطرناک این اقدامات بر راه حل سیاسی در کشور هشدار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز با محکوم کردن سرکوب و کشتار معترضین از شورای نظامی خواست تا برای رسیدن به یک توافق همه جانبه با معترضین گفت وگو کند.

"عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر انصار الله و دولت نجات ملی یمن هم کشتار مردم سودان را وحشیانه و جنایت بار توصیف کرد و گفت: شورای نظامی سودان به منظور تحکیم سلطه خود بر ملت سودان با برخی طرف های جهانی و منطقه ای وارد ائتلاف شده است.

**محکومیت حوادث اخیر از سوی احزاب مخالف سودانی

"حزب امت سودان"روز گذشته با اشاره به افزایش درگیری ها در محل اعتراضات، تاکید کرد که تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم جرمی سنگین بر گردن شورای نظامی است و حزب امت در کنار نیروهای آزادی و تغییر برای ادامه مبارزات مسالمت آمیز می ماند.

این حزب در ادامه تاکید کرد: عملکرد شورای نظامی تنها یک گزینه پیش روی ما قرار داده و آن ادامه انقلاب تا برکناری شورا است.

"حزب کنگره سودان" هم با اشاره به جنایت شورای نظامی در صحنه اعتراضات، تاکید کرد که این تراژدی نشان می دهد که شورای نظامی همسو با اراده و خواست ملت نیست.

"انجمن مشاعل حرفه ای سودان" هم روز گذشته خواستار نافرمانی مدنی همه جانبه علیه شورای نظامی انتقالی شد و از افسران و سربازان نیروهای مسلح خواست جانب مردم را بگیرند و در مقابل شبه نظامیان بایستند.

از سوی دیگر"اتحادیه جهانی علمای مسلمان" ضمن محکومیت مقابله نیروهای شورای نظامی با معترضان، تاکید کرد که تاریخ این سناریوهای دردآور را فراموش نخواهد کرد.

تعدادی از شخصیت های مستقل مصر نیز با صدور بیانیه ی همبستگی خود را با ملت سودان و نیروهای آزادی و تغییر اعلام کردند.

اعتراض به قیمت نان و سوخت عاملی بود که مردم سودان را به خیابان کشاند، تظاهراتی که از روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۱۳۹۷) آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

معترضان رفته رفته خواسته‌های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت "عمر البشیر" و ایجاد یک حکومت دموکراتیک از خواسته‌های بعدی معترضان بود.

عمر البشیر توسط شورای نظامیان برکنار و زندانی شد و این شورا قدرت را در دست گرفت.

اکنون گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و ایجاد یک حکومت دموکراتیک بوده و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت در برابر وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین