کد خبر: ۵۹۳۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵

مسلمانان محافظ مساجد در آمریکا چه کسانی هستند؟

زمانی که مسلمانان برای عبادت به مسجد ‌می‌روند این خودروها با چراغ‌های آبی و قرمز روشن بیرون از مساجد پارک می‌کنند تا وقتی که نماز و عبادت به پایان می‌رسد و زمان ترک مسجد فرا می‌رسد.
مسلمانان محافظ مساجد در آمریکا چه کسانی هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

چندین روز بعد از حمله به مسجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند، یک سرویس خصوصی برای حفاظت از عبادتگاه‌های مسلمانان در نیویورک آغاز به کار کرد و بلافاصله جنجال‌آفرین شد.

یک بعد از ظهر جمعه دقایقی بعد از اذان در مسجد بروکلین گروهی از جوانان مسلمان در خودروهایی شبیه خودروهای پلیس نیویورک راهی مساجد اطراف شدند.

زمانی که مسلمانان برای عبادت به مسجد ‌می‌روند این خودروها با چراغ‌های آبی و قرمز روشن بیرون از مساجد پارک می‌کنند تا وقتی که نماز و عبادت به پایان می‌رسد و زمان ترک مسجد فرا می‌رسد.

این خودروها و نیروهای داوطلب گشت ویژه آن به "گشت جمعیت مسلمان" تعلق دارند که با حمایت مالی خودشان و برای افزایش امنیت مساجد و مدارس اسلامی محل، در ساعات اوج رفت و آمد شروع به کار کرده‌اند.

نور رباح، یکی از داوطلبان و از بنیانگذاران گروه می‌گوید "ما بازوی اجرایی پلیس نیویورک نیستیم، چشم و گوش آن هستیم و باید کار و مشاهداتمان را به مقام‌های مربوط گزارش کنیم."

مسلمانان محافظ مساجد در آمریکا چه کسانی هستند؟

بعد از آنکه ۵۱ نفر در حمله ماه مارس به مسجد کرایست چرچ نیوزلند کشته شدند، او و عده‌ای دیگر این گروه را رسما تشکیل دادند.

آنها امیدوارند با روشن گذاشتن چراغ‌های اضطراری و آژیر، در زمانی که مشکلی ایجاد می‌شود، بتوانند نقشی بازدارنده ایفا کنند.

امنیت همیشه یکی از نگرانی‌های مسلمانانی بوده که برای عبادت به مساجد می‌روند، اما بعد از حمله به مسجد کرایست‌چرچ به یکی از اولویت‌های آنها تبدیل شده است.

شورای روابط آمریکایی اسلامی، که بزرگترین گروه حامی حقوق مسلمانان آمریکا است، امسال در طول ماه رمضان از گروه‌های مسلمان در این کشور خواست هشیار باشند و تدابیر امنیتی خود را افزایش دهند.

گروه گشت جمیعت اسلامی هم پس از آن حضور خود را در اطراف مساجد بروکلین افزایش داد. اما از همان ابتدای طرح ایده تشکیل این گشت مخالفت‌های زیادی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

چند تحلیل‌گر راست افراطی این گروه را متهم کردند که در پی اجرای شریعت در نیویورک است.

آقای رباح می‌گوید این واکنش‌ها به دلیل "ترس از دیگری و ناشناخته" است و منتقدان باید به این گروه فرصت بدهند تا سبک و سیاق زندگی مسلمانان را به آنها نشان دهند.

اما این نیروهای گشتی به پلیس تعلق ندارند، مسلح نیستند و هیچ اقتدار قانونی نیز ندارند.

در حالی که بسیاری در میان گروه‌های مسلمان نیویورک از حضور این گشتی‌های داوطلب در مناطق مسلمان نشین حمایت کرده‌اند، دیگرانی هم هستند که اساس نیاز به چنین گشتی و انگیزه واقعی بنیانگذارانش را زیر سئوال برده‌اند.

سمیه الرمیم از انجمن اعراب آمریکا در نیویورک می‌گوید پرسش‌های زیادی درباره این گروه و هویتشان مطرح است: "ما ‌می‌خواهیم آنها از محلات ما بروند. اگر یک مشکل جزیی به بار بیاورند تبعات بسیار بدی برای ما خواهد داشت."

به گفته او مسلمانان نیویورک مثل هر گروه دیگری مالیات خود را می‌پردازند و این وظیفه پلیس این شهر است که امنیت این گروه را فراهم کند.

پلیس در حال حاضر در اطراف اغلب مساجد اصلی نیویورک حضوری سنگین دارد و مقام‌های ارشد پلیس نیویورک با رهبران محلی گروه‌های مسلمان در تماسند.

پلیس نیویورک حتی انجمنی مجزا برای افسران مسلمان دارد که رابط مستقیم پلیس با جمعیت مسلمان این شهر است. این انجمن حاضر به اظهار نظر درباره گروه گشتی‌های داوطلب نشد.

پلیس نیویورک و سایر نهادهای حافظ قانون بعد از حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک رابطه‌ پرمشکلی با مسلمانان این شهر داشته‌اند و هنوز هم ترس و سوءظن عمیقی در میان مسلمانان این شهر نسبت به پلیس وجود دارد. عده‌ای از آنها از ادامه حضور پلیس در اطراف عبادتگاه‌های خود خرسند نیستند.

نمیره اسلام یک وکیل و فعال حقوق مسلمانان که مقیم میشیگان است، می‌گوید مسلمانان آمریکایی باید برای تامین امنیت خود به گزینه‌هایی به جز پلیس یا سازمان‌های فدرال دیگر اتکا کنند: "من فکر نمی‌کنم دیدن پلیس مسلح در برابر در مساجد به ما احساس امنیت بیشتری بدهد. حضور ماموران پلیس فدرال در مراسم ما به من حس امنیت بیشتری نمی‌دهد."

به گفته او تاریخچه بلندی از تبعیضی تمام عیار علیه مسلمانان آمریکا در نهادهای حافظ قانون این کشور وجود دارد و حتی درمواردی مثل اجرای قوانین مهاجرتی، قانون آنها را موظف به عمل علیه مسلمانان می‌کند.

خانم اسلام با اشاره به مواردی که پلیس‌های محافظ مساجد، مسلمانان فاقد اجازه اقامت در آمریکا را دستگیر و به جرم مهاجرت غیرقانونی به مقام‌های مربوط تحویل داده‌اند، می‌گوید: "قانونی بودن یک کار، لزوما به معنای عادلانه بودن آن نیست."

نگرانی‌های دیگر مربوط به عدم حضور مسلمانان در مسجد به دلیل ترس از حضور پلیس است.

هنوز برای قضاوت درباره اقبال "گشت جمعیت مسلمان " در میان مسلمانان آمریکا زود است، اما خود این گروه با شدت و حدت مشغول ثبت‌نام داوطلبان و آموزش نیرو برای گسترش حوزه فعالیتش به سراسر آمریکاست.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین