کد خبر: ۵۹۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۲

دخانیات عامل اصلی مرگ و میر در استان فارس/ 14 درصد فارسی‌ها سیگاری هستند

یک میلیارد و 300 هزار نفر در جهان سیگاری هستند که سالانه 5.3 درصد به این تعداد افزوده می‌شود.
دخانیات عامل اصلی مرگ و میر در استان فارس/ 14 درصد فارسی‌ها سیگاری هستند
آفتاب‌‌نیوز :

سیگار کشیدن برای برخی افرادی که سال‌ها به آن عادت کرده‌اند در ابتدا اتفاقی و شاید در یک شرایط و با یک ژست خاص آغاز شده است. آمار و ارقام به دست آمده نشان می‌دهد از هر 8 مورد مرگ و میر، 6 نفر در اثر استعمال دخانیات جان خود را در جهان از دست می‌دهند.

رنج دود

معاون گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تبعات استعمال دخانیات در سلامت جسم و روان فرد می‌گوید: احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و مغزی، سرطان‌های ریه، دهان و دستگاه تناسلی در افراد سیگاری بیشتر است.

فریبا رضایی ادامه می‌دهد: بیماری‌هایی همچون آسم، عفونت گوش میانی، بیماری‌های پوستی و ... نیز با مصرف دخانیات رابطه مستقیم دارد و به دلیل اینکه سیگار جذب ویتامین آ و پروتئین در بدن را مختل می‌کند، پوست را در معرض چین و چروک بیشتری قرار می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: سیگاری‌ها 40 درصد بیشتر از سایرین در معرض آب مروارید چشمی قرار می‌گیرند و عمدتا دچار پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، زخم معده، تغییر در سلول‌های جنسی مردانه و ... نیز می‌شوند.

خانه‌ای روی دود

رضایی با تاکید بر مضرات دود سیگار برای سایر اعضای خانواده و اطرافیان فرد مصرف‌کننده اظهار می‌کند: اعضاء خانواده فرد سیگاری در معرض مواد سمی ناشی از دود سیگار قرار می‌گیرند و نسبت به سرماخوردگی، عفونت گوش میانی و عفونت‌های حاد تنفسی آسیب‌پذیرتر هستند.

وی می‌افزاید: 70 درصد آثار باقیمانده از دود سیگار بر روی اشیاء خانه، لباس‌ها و سایر اسباب خانه یا محیط کار می‌نشیند و سلامت تمام افراد در این فضا را به مخاطره می‌اندازد.

مرگ و میر در فارس

معاون گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام آمار استعمال دخانیات در فارس بیان می‌کند: 14 درصد از جمعیت استان سیگاری هستند که البته این آمار در پی ثبت خودگزارشی افراد از طریق پایگاه‌های سلامت پزشک خانواده در استان به ثبت رسیده است.

رضایی ادامه می‌دهد: نخستین علت مرگ و میر در فارس، بروز بیماری‌های قلبی عروقی است که استعمال دخانیات در بروز آنها نقش موثری دارد و قطعا هزینه‌های درمانی بالایی به خود اختصاص می‌دهد.

ترک موثر

رضایی، ترک کردن سیگار را نیازمند عزم و اراده قوی فرد می‌داند و می‌گوید: فردی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرد باید سیگار کشیدن را ناگهان کنار بگذارد و روند تدریجی برای کم کردن مصرف در نظر نگیرد.

وی با تاکید بر نقش جنبه‌های روحی و روانی در قطع مصرف دخانیات عنوان می‌کند: فرد باید با تهیه فهرستی از دلایل ترک سیگار و فهرست محیط و شرایطی که گرایش به سیگار را تشدید می‌کند، انگیزه خود را برای قطع مصرف به صورت روزانه تقویت کند.

این مقام مسوول معتقد است: جایگزین کردن آدامس‌های نعنایی، خودکار گرفتن بین انگشتان به جای عادت سیگار گرفتن در دست، همکاری اعضاء خانواده برای آماده کردن چای اول صبح و ... از روش‌هایی است که به ترک کردن سیگار کمک می‌کند.

رضایی ادامه می‌دهد: افرادی که در استان تصمیم به ترک سیگار دارند همچنین می‌توانند از مشاوره‌های رایگان کارشناسان ارشد روانشناسی که در کنار تیم سلامت پزشک خانواده مشغول به فعالیت هستند نیز بهره‌مند شوند.

یک ژست دردسرساز

یک زن 42 ساله که از 17 سالگی به سیگار کشیدن عادت کرده است نیز می‌گوید: دیدن ژست سیگار کشیدن در فیلم‌ها باعث شد تا در نوجوانی به سیگار تمایل نشان بدهم.

مرجان می‌افزاید: این روند در بین گروه همسالانم که اوقات زیادی را با آنها می‌گذراندم به مراتب تشدید شد و در کمتر از 6 ماه از من یک سیگاری تمام عیار ساخت که تا امروز دیگر نتوانستم از آن دست بکشم.

وی اضافه می‌کند: حتی در زمان بارداری نیز نتوانستم مصرف دخانیات را قطع کنم و هر 2 فرزند من در شکم یک مادر سیگاری رشد کردند و یکی از آنها پس از تولد دچار مشکلات فراوانی شد که تا امروز که 6 ساله است هنوز هم لکنت زبان دارد.

مرجان با اشاره به اینکه هنوز هم نمی‌تواند سیگار را ترک کند، بیان می‌کند: تمام دندان‌هایم خراب و پوسیده شده‌اند و تراکم بافت استخوانی خود را نیز در حد زیادی از دست داه‌ام و در معرض ابتلاء به پوکی استخوان قرار دارم.

وی ادامه می‌دهد: بسیار نگران هستم که دختر نوجوان و پسر کوچکم از من الگوبرداری کنند و به سمت سیگار کشیدن بروند و همین باعث شده است که بارها تصمیم به ترک بگیرم اما اراده خوبی برای تداوم این تصمیم نداشتم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین