کد خبر: ۵۹۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱

شهردار لندن: ترامپ مثل یک "فاشیست قرن بیستم" است

شهردار لندن ترامپ را به یک "فاشیست قرن بیستم" شبیه دانست.
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه گاردین، صادق خان، شهردار لندن در مطلبی برای روزنامه آبزرور گسترانیدن فرش قرمز برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در سفر سه روزه‌اش به لندن مورد انتقاد قرار داد.

شهردار لندن گفت: ترامپ بزرگترین نمونه یک تهدید رو به رشد جهانی است. جنبش‌های راست افراطی در سراسر جهان رو به افزایش هستند و حقوق، آزادی و ارزش‌هایی را که به سختی به دست آورده‌ایم و جوامع، دموکراسی و آزادی ما را برای بیش از ۷۰ سال تعیین کرده‌اند، تهدید می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، وی ادامه داد: ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا، مارین لوپن، در فرانسه و نایجل فاراژ در انگلیس برای دستیابی به حمایت از همان رفتارهای فاشیستی قرن بیستم اما با روش‌های گمراه کننده جدید برای ارائه پیام‌های خود استفاده می‌کنند. آنها در مکان‌هایی به نفوذ، قدرت و جایگاه دست پیدا می‌کنند که تا همین چند سال قبل غیر قابل تصور بود.

شهردار لندن همچنین گفت: ترامپ مردی است که تلاش می‌کند تا از ترس ساکنان لندن در پی حمله تروریستی در این شهر سوءاستفاده کند، توئیت‌های یک گروه راست افراطی انگلیسی را بزرگ جلوه داده، گزارش‌های علمی مستدل درباره خطرات تغییرات جوی را اخبار جعلی نامیده و حالا بی‌شرمانه تلاش می‌کند تا در رقابت رهبری حزب محافظه کار با حمایت از بوریس جانسون مداخله کند، چون بر این باور است که او می‌تواند در دفتر نخست وزیر انگلیس و برای دستور کار تفرقه اندازانه‌اش یک متحد به دست بیاورد.

ترامپ: شهردار لندن یک 'بازنده مطلق' است

دونالد ترامپ نیز در توییتی به شدت به صادق خان، شهردار لندن حمله کرد و او را "شهرداری افتضاح" و یک "بازنده" خواند و گفت که باید به [مبارزه با] جرم و جنایت در لندن تمرکز کند."

یک سخنگوی شهردار لندن این واکنش رئیس جمهوری آمریکا را "اقدامی کودکانه" توصیف کرد.

آقای ترامپ،‌ در چند توییت شهردار لندن را با بیل د بلاسیو، شهردار نیویورک،‌ که یک دموکرات لیبرال است مقایسه کرد و نوشت: خان من را خیلی به یاد شهردار "خیلی احمق و بی‌کفایت" نیویورک بیل د بلاسیو، می‌اندازد. "فقط قدش نصف اوست"

بیل د بلاسیو، شهردار نیویورک هم در توییتر به این اظهارات آقای ترامپ واکنش تندی نشان داد و گفت که از صادق خان حمایت می‌کند.

او در یک توییت تلافی جویانه نوشت که ترامپ هم مثل بردار دوقلوی پوتین است فقط "دوران ریاست جمهوری‌اش کوتاه‌تر است."

جدال لفظی رئیس جمهور آمریکا با صادق خان سابقه طولانی دارد: او قبلا شهردار لندن را به تست هوش دعوت کرده بود و همچنین از واکنش او به حمله سال ۲۰۱۷ در پل لندن (لاندان بریج) انتقاد کرده بود.

همزمان ویدئویی از صادق خان منتشر شده است که در پیامی آقای ترامپ را مستقیما خطاب قرار داده و از او خواسته که به حقوق زنان احترام بگذارد.

او در این ویدئو می‌گوید که "آقای ترامپ ارزش‌های تو کاملا بر خلاف ارزشهای شهر لندن و این کشور (بریتانیا) است."

به نوشته بی بی سی، آقای خان همچنین با اشاره به قوانین محدودیت سقط جنین در آمریکا می‌گوید: "آنچه ما در آمریکا میبینیم مغایر حقوق زنان است."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین