کد خبر: ۵۹۳۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

آنچه باید درباره جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۹ بدانید

آفتاب‌‌نیوز :

رقابت‎های جام جهانی فوتبال زنان از جمعه ۷ ژوئن در فرانسه آغاز می‌‏شود. ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‎ها یک ماه رقابت می‎کنند تا در نهایت ۷ ژوئیه در ورزشگاه المپیک پارک لیون تکلیف تیمی که جام قهرمانی را بالای سر می‌برد، مشخص شود. این مطلب نگاهی دارد به تیم‎های حاضر در این مسابقات، ویژگی‎های آن‎ها و آنچه باید در موردشان بدانیم:

آرژانتین

وضعیت: آرژانتینی‌ها در رقابت با انگلستان، اسکاتلند و ژاپن احتمالا کمترین شانس را برای صعود دارند. آن‌ها در جام جهانی در مجموع ۶ بازی انجام داده و همه را باخته‎اند.

آمار: با در نظر گرفتن تفاضل گل، این تیم در جام‌های جهانی ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ آخر شده و تعداد گل‎هایش با کارت‎های قرمزی که گرفته (۲)، مساوی بوده است.

آنچه باید بدانیم: آرژانتینی‎ها با سختی زیاد به جام جهانی فرانسه راه یافتند. این تیم یک دوره دو ساله را بدون بازی و مربی گذراند و در رده بندی جهانی هم جایگاهی نداشت. آن‎ها علاوه بر این با فدراسیون فوتبال کشورشان هم بر سر برابری جنسیتی درگیری داشتند.

استرالیا

وضعیت: این تیم در سه دوره قبلی جام جهانی تا مرحله یک‌چهارم نهایی پیش رفته اما جزو بخت‎های اصلی قهرمانی به حساب نمی‎آید.

آمار: سم کر، کاپیتان و مهاجم تیم ملی استرالیا یکی از بازیکنان تماشایی این رقابت‏هاست . با ۲۵ سال سن، بهترین گلزن تاریخ لیگ ملی فوتبال زنان آمریکا (NWSL) و لیگ برتر زنان استرالیا (W-League ) شده و قوی‎ترین بازیکن زن در بازی فیفا ۱۹ است.

آنچه باید بدانیم: مری فاولر، مهاجم ۱۶ ساله این تیم، جوان‎ترین بازیکن حاضر در جام جهانی است.

برزیل

وضعیت: برزیلی‏ها در جام جهانی ۲۰۰۷ تا فینال پیش رفتند و سال ۱۹۹۹ هم سوم شدند. این تیم اما از جایگاه سوم در رده‌بندی جهانی به جایگاه دهم سقوط کرده است و در حالی به این جام جهانی پا می‎گذارد که ۹ بازی پشت سر هم را باخته است.

آمار: مارتا پرافتخارترین بازیکن تیم ملی زنان برزیل است. او که با ۱۵ گل بهترین بازیکن تاریخ جام جهانی زنان به حساب می‎آید، سپتامبر گذشته برای ششمین بار جایزه بهترین بازیکن زن فیفا را گرفت.

آنچه باید بدانیم: مثلث طلایی این تیم شامل فورمیگا، مارتا و کریستین روی هم رفته ۱۰۸ سال دارد. فورمیگای ۴۱ ساله، در فرانسه به اولین فوتبالیست ( مرد و زن) تاریخ تبدیل می‏شود که ۷ دوره از جام جهانی را تجربه کرده است.

کامرون

وضعیت: کامرون به عنوان اولین تیم آفریقایی صعود کننده به مرحله حذفی جام جهانی شگفتی‏ساز دور پیشین این رقابت‏ها در کانادا بود. آن‎ها احتمالا برای حفظ این روند در فرانسه نیز، همه تلاش خود را خواهند کرد.

آمار: این تیم در مجموع ۱۴ مسابقه قبلی خود در تورنمنت‎های مهم تنها ۲ باخت در وقت قانونی داشته‎.

آنچه باید بدانیم: لقب تیم ملی کامرون "شیرزنان شکست‏ناپذیر" است که شاید پرطمطراق‎ترین لقب این تورنمت باشد.

کانادا

وضعیت: آن‎ها سال ۲۰۱۵ در خانه خود تا یک‌چهارم نهایی جام جهانی پیش رفتند. یک سال بعد در المپیک مدال برنز بردند و در حالی به فرانسه پا می‎گذارند که ۹ بازی را بدون شکست به پایان رسانده‎اند. به نظر نمی‎آید این تیم بخت چندانی برای بردن جام داشته باشد.

آمار: کریستین سینکلر، کاپیتان تیم ملی کانادا تنها ۴ گل نیاز دارد تا به بهترین گلزن تاریخ فوتبال جهان - بین زنان و مردان- تبدیل شود. او برای تیم ملی کشورش ۱۸۱ گل زده.

آنچه باید بدانیم: سینکلر بیشتر از مجموع بازیکنان تیم ملی جامائیکا بازی ملی انجام داده . او ۲۸۲ بار برای تیم ملی کانادا به زمین رفته است.

شیلی

وضعیت: در پی ناکامی در صعود به دور قبلی جام جهانی، تیم ملی شیلی از هم پاشید و ۹۸۱ روز بازی نکرد. آن‎ها در حال حاضر جزو ۴۰ تیم برتر جهان هستند اما در گروه F شانس چندانی برای صعود ندارند.

آمار: این تیم یک بازیکن ۱۷ ساله دارد که تجربه بازی ملی نداشته است. الیسا دوران در رقابت با فرناندا فیلینا که رئیس اتحادیه بازیکنان زن شیلی هم هست، توانست در ترکیب تیم ملی کشورش برای جام جهانی قرار بگیرد.

آنچه باید بدانیم: خاویرا گرس، مهاجم نوجوان شیلی تنها بازیکن حاضر در جام جهانی است که قدش کوتاه‎تر از یک متر و نیم است. خاویرا یک متر و ۴۷ سانت قد دارد.

چین

وضعیت: میزبان دو دوره از جام جهانی زنان، در بازی‏های سال ۱۹۹۹ در آمریکا تا فینال پیش رفت اما بازی را به میزبان واگذار کرد . پیش‎بینی می‎شود این تیم تا مرحله حذفی رقابت‎ها پیش برود اما احتمال دستیابی آن‎ها به جام چندان بالا به نظر نمی‎آید.

آمار: وانگ شانشان بازی در تیم ملی را به عنوان مدافع آغاز کرد، بعد در پست مهاجم شماره ۹ به کار گرفته شد و در حال حاضر بیشتر در خط میانی ظاهر می‎شود. او در یک بازی در دقیقه ۵۶ به زمین رفت و موفق به زدن ۹ گل شد.

آنچه باید بدانیم: وانگ شوانگ، ستاره این تیم به دلیل نبوغ و مهارتش " بانو مسی" لقب گرفته و این در حالیست که قهرمان خود او کریستیانو رونالدوست.

انگلیس

وضعیت: "شیرزن‎ها" در دور قبل جام جهانی سوم شدند و در حال حاضر در رده بندی جهانی هم در جایگاه سوم قرار دارند. آن‌ها از جمله بخت‎های اصلی برای قهرمانی این دوره هستند.

آمار: کارن کارنی پرسابقه‎ترین بازیکن این تیم است . او که ۱۴ سال پیش برای اولین بار با پیراهن تیم ملی انگلیس به زمین رفته ، ۳۲ بار در تورنمنت‎های مهم دنیا به زمین رفته و از این نظر از همه بازیکنان انگلیسی زن و مرد جلوتر است.

آنچه باید بدانیم: لی ویلیامسون، هافبک ۲۲ ساله انگلیس در حال گذراندن دوره حسابداری است و ابی مک‎مانوس، مدافع این تیم قبل از پیوستن به منچستر سیتی، مسئول تدارک باشگاه بود.

فرانسه

وضعیت: تیم میزبان هرگز موفق به صعود از مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی نشده اما در دو سال گذشته فقط یک باخت داشته است. بنابراین این تیم یکی از بخت‎های قهرمانی است

آمار: اوژنی لو سومر یکی از ۷ بازیکن باشگاه لیون است که در تیم ملی فرانسه حضور دارد. مهاجم فرانسوی در ۱۵۶ بازی خود ۷۳ گل زده و ۶ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه خود دارد.

آنچه باید بدانیم: وندی رنارد، مدافع تیم ملی فرانسه با یک متر و ۸۵ سانتیمتر، بلندقامت‎ترین بازیکن حاضر در جام جهانی فرانسه است.

آلمان

وضعیت: آلمان که دو بار قهرمان جام جهانی شده، در دوره قبلی این رقابت‎ها از رسیدن به فینال باز ماند. این تیم اما ۱۳ بازی قبلی خود را بدون باخت پشت سرگذاشته است.

آمار: مارتینا فوس‎-تکلنبرگ، مربی آلمان، ۹ بازیکن از تیم حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریو که برنده مدال طلا شد را برای جام جهانی فرانسه دعوت کرده است. یکی از این بازیکنان جنیفر ماروشسان است که در فینال آن دوره از المپیک گل زده و از جمله بهترین هافبک‎های زن دنیا به حساب می‎آید.

آنچه باید بدانیم: کلیپ ویدئویی معرفی بازیکنان این تیم در شبکه‎های اجتماعی به شدت فراگیر شد و بیش از ۳ میلیون نفر آن را تماشا کردند. در این فیلم بازیکنان تیم از سختی‎هایی که به عنوان ورزشکار زن کشیده‎اند، حرف می‌زنند.

ایتالیا

وضعیت: ایتالیایی‎ها بعد ۲۰ سال دوباره به جام جهانی صعود کرده‎اند. عملکرد این تیم در مرحله مقدماتی باعث شده خیلی‎ها انتظار داشته باشند تا مرحله حذفی بالا بیاید.

آمار: دو مهاجم این تیم، والنتیا جیانسینتی و دنیلا ساباتینی زوج طلایی خط حمله میلان را تشکیل می‎دهند که فصل گذشته با مجموع ۳۸ گل در صدر جدول بهترین گلزنان سری A قرار گرفتند.

آنچه باید بدانیم: عروسک باربی سارا گاما، کاپیتان این تیم به بازار آمده. فعالیت‎های این بازیکن در حمایت از برابری جنسیتی و نژادی باعث شد شرکت سازنده عروسک‎های باربی، او را در مجموعه زنان الهام بخش خود به نام "شروز" (Sheroes) قرار دهد.

جامائیکا

وضعیت: این اولین حضور تیم ملی زنان جامائیکا در جام جهانی است. جامائیکا در رده‌بندی فیفا پائین‎تر از سایر تیم‎های حاضر در جام جهانی ایستاده اما مربی‎اش اطمینان دارد به مرحله حذفی صعود خواهند کرد.

آمار: خدیجه "بانی" شاو، فارغ‌التحصیل دانشگاه تنسی آمریکا در ۱۲ بازی مقدماتی ۱۹ گل زده و میانگین تعداد گل او در هر بازی از سایر بازیکنان حاضر در جام بالاتر است.

آنچه باید بدانیم: تیم ملی زنان جامائیکا بعد از ۴ سال وقفه سال ۲۰۱۴ به لطف تلاش‎های سدلا مارلی، نماینده رسمی و حامی این تیم دوباره شروع به کار کرد. سدلا، دختر باب مارلی، خواننده سرشناس جامائیکایی است.

ژاپن

وضعیت: قهرمانان جام جهانی ۲۰۱۱ با هدف تبدیل شدن به اولین تیمی که در سه دوره متوالی این رقابت‎ها به فینال راه یافته به فرانسه می‎روند. ژاپنی‎ها برای صدرنشینی در گروه B احتمالا با انگلیس رقابتی تنگاتنگ خواهد داشت.

آمار: ژاپن تیم جوانی است - ۱۴ نفر از اعضا این تیم زیر ۲۴ سال هستند و دو بازیکن نوجوان هم در میان آن‎ها قرار دارد.

آنچه باید بدانیم: ۱۰ نفر از بازیکنان ژاپن در تیم نیپون تی‎وی بلزا -که در لیگ برتر فوتبال زنان این کشور حضور دارد- همبازی هستند.

نیوزیلند

وضعیت نیوزیلند آخرین تیمی بود که به جام جهانی ۲۰۱۹ زنان راه یافت. این تیم که در راه رسیدن به فرانسه ۴۳ گل زده، در چهار دوره قبلی جام جهانی درگروه خود آخر شده است.

آمار: الی رایلی و ابی ارسگ از سال ۲۰۰۷ در هر ۹ بازی این تیم در جام جهانی به طور کامل حضور داشتند اما طعم پیروزی را نچشیده‎اند.

آنچه باید بدانیم: سال گذشته ۱۲ نفر از بازیکنان نیوزیلند به دنبال شکایت از زورگویی مربی خود آندرئاس هراف، تیم را ترک کردند. در نهایت تام سرمانی اسکاتلندی جای این مربی را گرفت.

هلند

وضعیت: قهرمانان یورو زنان در سال ۲۰۱۷، یکی از بخت‎های اصلی برای بردن این جام هستند، هر چند در راه صعود به بازی‎های فرانسه کارشان به پلی-آف کشیده شد.

آمار: ویوین میدما، مهاجم آرسنال بهترین گلزن سوپرلیگ زنان انگلستان (بالاترین سطح فوتبال زنان انگلیس) شد و جایزه بازیکن سال اتحادیه بازیکنان حرفه‎ای انگلستان را هم برد. ویوین با ۲۲ سال سن، ۷۵ بازی ملی در کارنامه خود دارد.

آنچه باید بدانیم: میدما یکی از نویسندگان یک مجموعه داستان مصور برای کودکان هم هست.

نیجریه

وضعیت: نیجریه در همه دوره‎های جام جهانی زنان حضور داشته اما تنها یک بار موفق به صعود از دور گروهی شده است. آن‎ها در این جام جهانی هم با تیم میزبان، فرانسه در یک گروه افتاد‎ه‎اند.

آمار: نیجریه با ۱۶ شکست، بالاترین آمار باخت در جام جهانی را دارد. این تیم در مجموع این رقابت‎ها ۵۶ گل خورده است. وجود ۱۰ مهاجم در فهرست بازیکنان نیجریه، انتظارها را برای دیدن بازی هجومی از این تیم بالا می‌برد.

آنچه باید بدانیم: راشیدات آجیباده، مهاجم ۱۶ ساله نیجریه سپتامبر گذشته برای دومین بار پیاپی قهرمان مسابقات فوتبال نمایشی زنان این کشور شد.

نروژ

وضعیت: نروژ در همه دوره‎های جام جهانی زنان حضور داشته و سال ۱۹۹۵ هم جام قهرمانی را به خانه برده. اما از تیم حال حاضر زنان این کشور انتظار نمی‎رود چندان درخشان ظاهر شوند.

آمار: کارولین گراهام هانسن، بال نروژ اولین بار در ۱۶ سالگی برای این تیم به زمین رفت و حالا که ۲۴ ساله شده، بیش از ۷۰ بازی ملی در کارنامه خود دارد.

آنچه باید بدانیم: دو سال بعد از این که آدا هگربرگ، برنده توپ طلا در اعتراض به نابرابر جنسیتی از فوتبال خداحافظی کرد، فدارسیون فوتبال نروژ و اتحادیه بازیکنان حرفه‎ای این کشور بر سر حقوق مساوی برای فوتبالیست‎های زن و مرد به توافقی تاریخی رسیدند. به دنبال این توافق، دستمزد بازیکنان تیم زنان دو برابر شد و به رقم ۵۴۰/۵۷۴ پوند رسید.

اسکاتلند

وضعیت: اسکاتلند که اولین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‎کند، برای صعود از گروه D کار بسیار سختی پیش رو دارد. این تیم اما آمادگی بالایی دارد و در ۵ بازی قبلی خود شکست نخورده‎است.

آمار: کیم لیتل، هافبک و کاپیتان دوم تیم با چهار باشگاه، طعم قهرمانی در لیگ‎هایی از سه قاره مختلف را چشیده: هیبرنیان اسکاتلند، سیتل رین آمریکا، ملبورن سیتی استرالیا و دست آخر هم آرسنال انگلیس.

آنچه باید بدانید: به مناسبت جام جهانی زنان در فرانسه، روی یکی از دیوارهای یک گالری هنری به نام "د بیسکوئیت فکتوری" (The Buscuit Factory) در ادینبورگ اسکاتلند تصویر بزرگی از کلیر امزلی، مهاجم تیم ملی این کشور نقاشی شده است.

سوئد

وضعیت: نایب قهرمان جام جهانی زنان در سال ۲۰۰۳، در رده‌بندی جهانی در جایگاه نهم ایستاده. این تیم اما در سه تورنمنت مهم قبلی خود، تنها دو برد دارد با این حال انتظار می‎رود آن‎ها بتوانند از گروه F صعود کنند.

آمار: کارولین سگر ۱۰ سال است که در بازی‎ها بازوبند کاپیتانی تیم ملی سوئد را می‎بندد. از سوی دیگر نیلا فیشر، مدافع ۳۴ ساله این تیم هم در فرانسه چهارمین حضور خود در جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

آنچه باید بدانیم: روی شماره‎ پیراهن‎های بازیکنان تیم ملی سوئد، تصاویری از زنان موفق و الهام‏بخش این کشور چاپ شده است.

آفریقای جنوبی

ضعیت: آفریقای جنوبی یکی از ۴ تیمی است که برای اولین بار در جام جهانی حضور می‎یابد. این تیم برای صعود از گروه B باید با رقبای سرسختی مثل آلمان، اسپانیا و چین رقابت کند.

آمار: تمبی کاتلانا، مهاجم این تیم به عنوان بهترین بازیکن آفریقا در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد و جایزه کفش طلایی جام ملت‎های آفریقا را از آن خود کرد.

آنچه باید بدانیم: دزیره الیس، مربی آفریقای جنوبی یکی از بنیانگذاران تیم ملی زنان این کشور است. او در کنار فوتبال در یک قصابی به کار تهیه و ترکیب ادویه‎جات مشغول بود.

کره جنوبی

وضعیت: کره جنوبی در دوره قبلی جام جهانی به دور حذفی رسید اما در ۷ بازی جهانی تنها یک برد داشته. آن‎ها با تفاضل گل از دور مقدماتی صعود کردند.

آمار: جی سو-یون، مهاجم این تیم سال ۲۰۰۶ وقتی ۱۵ سال داشت جوان‎ترین بازیکن تاریخ این کشور بود که پایش به گل باز ‎شد. او در حال حاضر بهترین گلزن تاریخ فوتبال کره جنوبی است و در چلسی هم برنده جایزه بازیکن زن سال اتحادیه بازیکنان حرفه‎ای انگلستان و بازیکن سال سوپر لیگ زنان این کشور شد.

آنچه باید بدانیم: بیش از۴۰ نفر برای تماشای مسابقه کره جنوبی و کره شمالی در مقدماتی جام ملت‌های زنان فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۸ به ورزشگاه کیم ایل- سونگ در پیونگیانگ رفتند. دیداری که با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

اسپانیا

وضعیت: اسپانیا سال ۲۰۱۸ را بدون باخت پشت سرگذاشته و همه بازی‎های خود در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۹ را هم برده است. با این حال به نظر می‌رسد این تیم برابر تیم‎های بزرگ‎تری مثل انگلیس و آمریکا شانس چندانی نداشته است. با این حال از آن‎ها انتظار می‎رود برای اولین بار بتوانند تا مرحله حذفی پیش بروند.

آمار: جنیفر ارموسو، بازیکن اتلتیکو مادرید بعد از قهرمانی این باشگاه در لیگ ایبردرولا (بالاترین سطح فوتبال زنان اسپانیا)، جایزه کفش طلای این رقابت‎ها را از آن خود کرد. او در مقدماتی جام جهانی فرانسه ۷ گل زد و ۹ پاس گل داد.

آنچه باید بدانیم: خورخه ویلدا، مربی تیم ملی زنان اسپانیا با ۳۷ سال جوان‎ترین مربی حاضر در این دوره از جام جهانی است. او در روز فینال ۳۸ ساله خواهد شد.

تایلند

وضعیت: تایلندی‎ها در دور گروهی جام جهانی ۲۰۱۵ کانادا، ۴ بر صفر به آلمان و نروژ باختند. اولین بازی این تیم در این دوره از جام جهانی با آمریکاست. انتظار نمی‎رود این تیم بتواند از دور گروهی صعود کند.

آمار: اورتای سریمانی، مهاجم تایلند تنها بازیکن این تیم است که در جام جهانی پایش به گل باز شده.

آنچه باید بدانیم: لقب تیم ملی زنان تایلند از یکی از شخصیت‎های انیمیشنی تایلندی به نام " کان کلوئی" (Khan Kluay) گرفته شده که یک فیل صورتی رنگ است.

آمریکا

وضعیت: مدافعان قهرمانی جام جهانی در رده‌بندی جهانی فیفا در جایگاه اول قرار دارند و یکی از بخت‎های اصلی برای قهرمانی در فرانسه به حساب می‎آیند. آمریکایی‎ها در همه دوره‎های جام جهانی زنان حضور داشته و به کمتر از جایگاه سوم رضایت نداده‎اند.

آمار: این تیم هر مسابقه‎ای که الکس مورگان در آن گل زده را بدون باخت به پایان رسانده است. مهاجم ۳۰ ساله باشگاه اورلاندو پراید در ۱۶۳ بازی ملی خود ۱۰۱ گل زده است.

آنچه باید بدانیم: ماه گذشته شرکت نایکی به عنوان بخشی از کمپین تبلیغاتی خود از چهره بازیکنان این تیم استفاده کرد. پوسترهای بزرگ این بازیکنان روی بیلبورد‏های تبلیغاتی یا حتی دیوارهای ساختمان‎ها در نقاط مختلف نیویورک و لس‌آنجلس دیده می‏شد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین