کد خبر: ۵۹۳۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵

زندگی سالم با طعم ژاپنی!

بسیاری از مردم ژاپن از سطح سلامت جسمانی بالا و طول عمر زیاد برخوردار هستند. این مساله موجب می‌شود تا افراد بسیاری درباره این که چرا رژیم غذایی ژاپنی به این اندازه سالم است و غذاهای مصرفی آنها فکر کنند.
زندگی سالم با طعم ژاپنی!
آفتاب‌‌نیوز :

"دکتر هلث بنفیتس" نوشت: ژاپنی‌ها به میزان فراوان غذاهای سالم مصرف می‌کنند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه از عوامل کلیدی در افزایش سطح سلامت رژیم غذایی ژاپنی‌ها است. افزون بر این، میزان مصرف ماهی بین ژاپنی‌ها نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بیشتر است. از دیگر مواد غذایی پر مصرف در رژیم غذایی ژاپنی‌ها می‌توان به سویا، جلبک دریایی، خرمالو، و چای سبز اشاره کرد که همگی فواید سلامت مختلفی ارائه می‌کنند.

در ادامه با فواید سلامت رژیم غذایی ژاپنی بیشتر آشنا می‌شویم.

مواد غذایی تازه

استفاده از مواد غذایی تازه یکی از عوامل کلیدی سالم بودن رژیم غذایی ژاپنی است. ژاپنی‌ها به میزان فراوان ماهی تازه مصرف می‌کنند و البته غذاهای کم ارزش، مانند فست‌فودها و چیپس در رژیم آنها جای چندانی ندارند. ماهی نقشی کلیدی در رژیم غذایی مردم ژاپن دارد. آنها ماهی تازه مصرف می‌کنند و این ماده غذایی را در دستورالعمل‌های مختلف استفاده می‌کنند. در نتیجه، مواد مغذی موجود در مواد غذایی در بهترین حالت خود هستند. ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور کامل در مواد غذایی وجود دارند و بدن می‌تواند از فواید سلامت آنها بهره‌مند شود.

مصرف کم شکر

یکی دیگر از جنبه‌های سلامت رژیم غذایی ژاپنی مصرف کم شکر است. این به معنای آن است که سطح قند خون بدن پایدار باقی مانده و خطر ابتلاء به دیابت کاهش می‌یابد. در نتیجه اگر قصد دارید سلامت خود را حفظ کنید، رژیم غذایی ژاپنی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود.

کالری کم

افراد بسیاری قصد دارند تا یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنند. برای این کار، آنها ممکن است نیازمند کنترل سطح کالری در مواد غذایی مصرفی خود باشند. در این مورد، رژیم غذایی ژاپنی به واسطه محتوای کالری کم خود شناخته شده است.

کمک به کاهش وزن

همان گونه که پیشتر اشاره شد، رژیم غذایی ژاپنی سطح کالری کمی دارد و همچنین یک منبع آنتی‌اکسیدانی است. از این رو، رژیم غذایی ژاپنی می‌تواند به کنترل وزن بدن کمک کند. در این مورد، به طور خاص می‌توان به مصرف جلبک دریایی و چای سبز اشاره کرد.

منبع پروتئین

سویا یکی از محصولات پر استفاده در رژیم غذایی ژاپنی است. مصرف محصولات تهیه شده از سویا روش خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است. پروتئین ماده مغذی است که نقش مهمی در بازسازی سلول‌های آسیب دیده در بدن و تولید سلول‌های جدید ایفا می‌کند. همچنین، پروتئین در ساخت ماهیچه نقش دارد. دنبال کردن رژیم غذایی ژاپنی و مصرف سویا و محصولات تهیه شده از آن می‌تواند به پایین نگه داشتن سطوح کلسترول و فشار خون نیز کمک کند.

منبع کربوهیدرات

برنج یکی از ارکان اصلی رژیم غذایی ژاپنی را تشکیل می‌دهد. در این مورد، برنج منبع خوبی برای کربوهیدرات است که به عنوان سوخت برای بدن عمل می‌کند. بر همین اساس، رژیم غذایی ژاپنی می‌تواند به افزایش سطوح انرژی بدن انسان کمک کند.

منبع ویتامین C

ژاپنی‌ها در رژیم غذایی خود از سبزی‌های سالم مانند کلم، بروکلی، جوانه‌های بروکسل، کیل، کلم چینی و گل کلم استفاده می‌کنند که منابع خوبی برای ویتامین C هستند. مصرف این ماده مغذی به میزان کافی به تقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند عمل می‌کند و در پیشگیری از حضور باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا در بدن نقش ایفا می‌کند.

تقویت سلامت گوارش

برای تقویت سلامت گوارش ممکن است به مصرف مقدار زیاد فیبر نیاز داشته باشید. رژیم غذایی ژاپنی یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید. رشته سوبا (Soba Noodles) که از آرد گندم سیاه تهیه می‌شود یکی از مواد غذایی پر مصرف در رژیم غذایی ژاپنی است. این رشته سرشار از فیبر است و می‌تواند به کاهش کلسترول و همچنین تنظیم اجابت مزاج کمک کند.

تقویت سلامت قلب

تقویت سلامت قلب یکی دیگر از فواید سلامت رژیم غذایی ژاپنی است. مصرف غلات و سبزی‌ها از عوامل اصلی در این زمینه است. همچنین، مطالعه‌ای که در نشریه the British Medical Journal منتشر شد، نشان داد که رژیم غذایی ژاپنی که شامل مصرف غلات و سبزی‌های فراوان می‌شود با کاهش خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی یا سکته مغزی مرتبط بوده است.

تقویت سلامت مغز

مصرف ماهی‌هایی مانند تن و سالمون می‌تواند به تقویت سلامت مغز کمک کند. این نوع از ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مصرف آنها فواید تقویت کننده سلامت مغز و قلب را به همراه دارد. افزون بر این، مصرف ماهی می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر را نیز بهبود ببخشد.

پیشگیری از سرطان

به واسطه محتوای آنتی‌اکسیدان‌های زیاد، رژیم غذایی ژاپنی گزینه‌ای مفید برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است. مواد غذایی موجود در رژیم غذایی ژاپنی دارای فیتواستروژن‌ها یا استروژن‌های گیاهی هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان‌های وابسته به هورمون، مانند سرطان پستان کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های اصلی در رژیم غذایی ژاپنی است. این نوشیدنی به روش‌های مختلف عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و عفونت محافظت می‌کنند. در واقع این نوشیدنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، چای سبز برای تنظیم فشار خون، کاهش قند خون، کاهش کلسترول و کند کردن روند پیری مفید است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین