کد خبر: ۵۹۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

انتخابات قزاقستان؛ پیروزی نامزد مورد حمایت نظربایف زیر سایه سرکوب مخالفان

نورسلطان نظرباف طی سه دهه تا زمان کناره گیری اش از قدرت زمام امور را در قزاقستان به دست داشت.
انتخابات قزاقستان؛ پیروزی نامزد مورد حمایت نظربایف زیر سایه سرکوب مخالفان
آفتاب‌‌نیوز :

نتیجه نظرسنجی های پای صندوق های رای در قزاقستان نشان می دهد که قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری این کشور موفق به کسب ۷۰ درصد آراء شده است.

قاسم جومارت توکایف، ۶۶ ساله پس از استعفای نورسلطان نظربایف در ماه مارس (اسفند ماه) به قدرت رسید. نورسلطان نظربایف از نامزدی قاسم جومارت توکایف در انتخابات روز یکشنبه حمایت کرده بود.

نورسلطان نظرباف طی سه دهه تا زمان کناره گیری اش از قدرت زمام امور را در قزاقستان به دست داشت.

طبق نظرسنجی های انجام شده پای صندوق های رای امیرجان کوزانف، نزدیک ترین رقیب قاسم جومارت توکایف حدود ۱۵ درصد آراء را به دست آورده است. دانیا یشپایوا با کسب ۵.۸ درصد آراء در جایگاه سوم قرار دارد. جمیل احمدبیگوف و تولئوتی رحیم‌بیگوف نیز به ترتیب ۳.۸ و ۳.۳ درصد آراء را کسب کرده اند

انتخابات روز یکشنبه در حالی برگزار شد که قزاقستان شاهد جدی ترین تظاهرات ضددولتی طی سه سال اخیر بود. معترضان به برگزاری انتخابات خواستار «تحریم» رای گیری شده بودند. آنها دولت قزاقستان را به برگزاری انتخابات «تقلبی» متهم کرده اند.

نیروهای امنیتی قزاقستان پیش از روز رای گیری شماری از فعالان ضددولتی را بازداشت کرده بود. تعدادی از آنها پیش از انتخابات به زندان محکوم شده بودند.

وزارت کشور قزاقستان اعلام کرده است که حدود ۵۰۰ معترض روز یکشنبه در این کشور بازداشت شدند.

دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه در آلماتی، پایتخت سابق قزاقستان از جمله بازداشت شدگان در جریان اعتراض های روز یکشنبه هستند.

انتظار می رود نورسلطان نظربایف، ۷۸ ساله که اکنون به عنوان «رئیس شورای امنیت ملی» قزاقستان فعالیت می کند با وجود کناره گیری از سمت ریاست جمهوری همچنان صحنه گردان اصلی در عرصه سیاسی این کشور آسیای مرکزی باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین