کد خبر: ۵۹۴۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴

یک قلاده پلنگ در جزیره کبودان دریاچه ارومیه مشاهده شد+عکس

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تصویر یک قلاده پلنگ با دوربین تله ای کار گذاشته شده توسط تیم کارشناسی اداره پارک ملی دریاچه ارومیه در جزیره کبودان ثبت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

امید یوسفی روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این پلنگ در محل آبشخور «کهریز» جزیره کبودان مشاهده شده است، افزود: به احتمال زیاد تصاویر ضبط شده از حضور پلنگ طی شهریور سال گذشته در جزیره «اشک» نیز مربوط به این حیوان باشد.

وی ادامه داد: ممکن است این پلنگ در زمان خشکی مناطق جنوبی دریاچه ارومیه فاصله بین جزایر «اشک» و «کبودان» را پیموده باشد.

یک قلاده پلنگ در جزیره کبودان دریاچه ارومیه مشاهده شد+عکس

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه اظهار نظر قطعی در مورد تطبیق تصاویر ضبط شده در جزایر «اشک» و «کبودان» به تحقیقات بیشتر وابسته است، گفت: به احتمال زیاد این پلنگ جوان است و با توجه به کیفیت دندان هایش در حدود چهار سال سن دارد.

وی نوع چینش خال ها و نقش های پوست پلنگ ها را مانند اثر انگشت منحصر به فرد دانست و افزود: برای مطالعه بیشتر در خصوص این پلنگ دوربین هایی با وضوح بالا در محل کار گذاشته شده است.

یوسفی در ادامه شرایط زیست پلنگ در جزیره «کبودان» را مناسب توصیف کرد و گفت: در صورت تایید نهایی سازمان یک قلاده پلنگ ماده به این جزیره اضافه می کنیم.

زیستگاه اصلی پلنگ در آذربایجان غربی، منطقه حفاظت شده «مراکان» در شمال شرقی استان است و هر ساله در این منطقه پلنگ مشاهده می شود. همچنین در چند سال گذشته یک مورد مشاهده پلنگ در بوکان گزارش شده بود.

 جزیره کبودان بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه است که از سال ۱۳۴۶ توسط سازمان حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده اعلام شده‌است در پارک ۳۲۰۰ هکتاری کبودان انواع پستانداران از قبیل موش صحرایی، قوچ، میش و پلنگ زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی جزیره استپی است و بخش‌هایی از جزیره پوشیده از جنگل‌های پسته وحشی، بادام کوهی است. این جزیره همچنین زیستگاه انواع پرندگان از جمله فلامینگو، مرغ سقا، تنجه، آنقوت و کاکایی می‌باشد. کبودان تنها جزیره دریاچه‌ی ارومیه است که در تمام سال دارای آب شیرین است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین