کد خبر: ۵۹۴۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

مصائب پادشاه رس؛ چرا این قهرمانی نادال خاص بود؟

رافائل نادال برای دوازدهمین بار قهرمان اوپن فرانسه شد. تنیس‌بازی که سال‌هاست تماشاگران را به قهرمانی خودش در این تورنمنت عادت داده، اما امسال او با غلبه بر مشکلات جدی جام را بالای سر برد. اتفاقاتی که طعمی متفاوت به آخرین قهرمانی او در پاریس داد.
مصائب پادشاه رس؛ چرا این قهرمانی نادال خاص بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

نادال ۳۳ ساله پیش از شروع فصل رس (زمانی که بیشتر مسابقات تنیس جهان روی خاک رس برگزار می‌شود) فقط در سه تورنمنت حاضر شد، اما حضور او در دومین گرنداسلم فصل تنیس جهان با قهرمانی به پایان رسید. عملکردی بسیار مقتدر که با پیروزی مقابل دامینیک تیم، بخت چهارم قهرمانی در فینال همراه بود.

نادال پس از فینال گفت: "مشکلات خیلی زیادی داشتم که چند هفته اخیر را برایم خیلی خیلی خاص کرد. یک امکان این بود که کلا کنار بکشم و اجازه دهم بدنم خودش را ترمیم کند و دوباره آماده شوم. گزینه دیگر این بود که خیلی سریع نگرش و ذهنیتم را تغییر دهم. توانستم این کار را انجام دهم و برای هر پیشرفت کوچکی جنگیدم."

مرد شماره دو تنیس جهان در دو فصل اخیر به معنای واقعی کلمه "گرفتار آسیب‌دیدگی" بود. او سال ۲۰۱۸ از ۱۰ تورنمنت به دلیل مصدومیت ران، زانو، شکم و قوزک کنار کشید.

مصائب پادشاه رس؛ چرا این قهرمانی نادال خاص بود؟

نادال پس از کناره‌گیری از نیمه‌نهایی اوپن آمریکا (این بار به دلیل مصدومیت زانو) مقابل خوان مارتین دل‌پوترو در ماه سپتامبر دیگر نتوانست در ادامه سال ۲۰۱۸ مسابقه دهد.

تنیس‌باز اسپانیایی به رغم مصدومیت قوزک در ماه ژانویه راهی اوپن استرالیا شد و تا فینال هم بالا رفت اما آن‌جا در سه ست پیاپی مغلوب نواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان شد.

او تا ماه مارس نتوانست بازی کند، سپس در مسترز ایندین ولز حاضر شد اما در مسابقه نیمه‌نهایی مقابل راجر فدرر به دلیل مصدومیت مجدد زانو کنار کشید.

نادال پنج هفته استراحت کرد و خودش را آماده فصل رس تنیس جهان کرد و به نیمه‌نهایی تورنمنت‌های مونت‌کارلو، بارسلونا و مادرید رسید.

به عبارت دیگر او در سال ۲۰۱۹ تا قبل از مسترز رم (آخرین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی قبل از رولان گاروس) در هیچ مسابقه‌ای قهرمان نشده بود. این طولانی‌ترین دوران بدون جام او از ۲۰۰۴ به این سو بود.

نادال گفت: "پس از ایندین ولز، همان طور که چند باری گفتم، روحیه‌ام خراب بود. انرژی زیاد نداشتم، برای این که چند مشکل پشت سر هم برایم پیش آمده بود. ذهنم درگیر بود و نمی‌توانستم از بازی لذت ببرم. خیلی نگران سلامتی‌ام بودم و راستش را بخواهید، بدبین شده بودم."

"پس از دور اول بارسلونا، توانستم چند ساعتی در اتاق تنها بمانم و به اتفاقاتی که رخ می‌داد، فکر کنم. واقعا به این زمان نیاز داشتم."

کارلوس مویا، دوست و مربی رافائل نادال می‌گوید که او پس از قهرمانی در رولان گاروس با وجود تمام مصدومیت‌ها نشان داد یک "نابغه ذهنی" است.

مصائب پادشاه رس؛ چرا این قهرمانی نادال خاص بود؟

مویا که از سال ۲۰۱۷ با نادال همکاری می‌کند، گفت: "بدون شک این سخت‌ترین دور از زمان همکاری من با رافا بود. واقعا مشکل بود. او با تمام وجود تلاش می‌کرد که به زمین بازگردد، تمرین کند و انگیزه‌هایش را حفظ کند. او در لحظات سخت طرز فکری باورنکردنی دارد و همین دلیل قهرمانی امروز او بود."

نادال با پیروزی مقابل دامینیک تیم در پاریس، برای هجدهمین بار قهرمان یک گرنداسلم شد. او حالا تنها دو گرنداسلم با راجر فدرر، پرافتخارترین مرد تنیس جهان فاصله دارد.

با این حال نادال می‌گوید در فکر رسیدن به رقیب سوئیسی‌اش نیست: "مهم نیست که راجر را بگیرم یا نه. نباید غصه بخورید که خانه همسایه‌ شما بزرگ‌تر است یا تلویزیون بزرگ‌تری دارد یا حیاط خانه‌اش بهتر است. من به زندگی این طور نگاه نمی‌کنم... اگر تا پایان حرفه‌ام بتوانم چند گرنداسلم بگیرم و به راجر نزدیک‌تر شوم، عالی خواهد بود. سعی می‌کنم که بازهم از تنیس لذت ببرم و شانس خودم را برای رقابت در بالاترین سطح حفظ کنم و بعد ببینم که چه پیش می‌آید."

با این که بسیاری از کارشناسان پیروزی مقابل رافائل نادال در یک بازی پنج ستی روی خاک رس را "تقریبا غیرممکن" می‌دانند، اما دامینیک تیم به رغم دومین شکست متوالی در فینال اوپن فرانسه معتقد است که در راه درستی برای کسب اولین گرنداسلمش گام برمی‌دارد.

تنیس‌باز ۲۵ ساله اتریشی پارسال در سه ست پیاپی مقابل نادال در فینال اوپن فرانسه شکست خورد. او اوایل سال ۲۰۱۹ نیکلاس ماسو را جانشین گونتر برسنیک، مربی دوران نوجوانی‌اش کرد و به نظر می‌رسد که حالا نتیجه این کار مشخص شده است.

تیم در مارس با پیروزی مقابل راجر فدرر در فینال ایندین ولز، برنده اولین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی (معتبرترین مسابقات تنیس پس از گرنداسلم‌ها) زندگی‌اش شد. در ماه آوریل هم در حالی به فینال بارسلونا رسید که در نیمه‌نهایی رافائل نادال را شکست داد.

او پس از شکست پاریس مقابل نادال گفت: "گرچه در دو فینال متوالی باختم، اما اوضاع خوب است. فکر کنم بازی‌ام را گسترش داده‌ام و در مقایسه با پارسال به او نزدیک‌تر شده‌ام. پس در مسیر درستی قرار دارم. او در دو ست اول بازی خارق‌العاده بود هرچند که من هم خوب بازی می‌کردم. به نظر من که نمایش رافا شگفت‌انگیز بود."

کریستینا ملادنوویچ (قهرمان تنیس دو نفره زنان و دوست دختر تیم): ۱۲ قهرمانی در رولان گاروس واقعا باورکردنی نیست! افتخار می‌کنم که دامی را کنار اسطوره ورزشمان دیدم. نوبت تو هم خیلی زود می‌رسد...

تایگر وودز (اسطور گلف چهان و برنده ۱۵ مسابقه اصلی این رشته): به نظر نمی‌رسد که پادشاه رس بخواهد، دارایی‌اش را با کسی قسمت کند. رافائل نادال در قهرمانی ۱۲.

لیتون هیوئیت (شماره یک پیشین تنیس جهان و قهرمان دو گرنداسلم): دیدم اما باورم نمی‌شود... یک نفر ۱۲ بار قهرمان انفرادی رولان گاروس شده است. رافائل نادال چه نمایشی داشتی!

راد لیور (قهرمان ۱۱ گرند اسلم): رافائل نادال باشکوه. قهرمانی در گرنداسلم اصلا آسان نیست. ۱۲ قهرمانی در اوپن فرانسه، فراتر از باور است. تبریک به پادشاه رس.

بیلی جین کینگ (زن شماره یک پیشین جهان و قهرمان ۱۲ گرنداسلم): هرگز یک نادال دیگر نخواهیم داشت. تبریک به رافائل نادال به خاطر دوازدهمین قهرمانی باورنکردنی اوپن فرانسه. نابغه‌ای روی رس با تعهد کاری فوق‌العاده. او یک الگو در خارج و داخل زمین است. عالی بود رافا!

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین