کد خبر: ۵۹۴۱۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

فوبیای دلالان؛ قیمت خودرو به کدام سمت می‎رود؟

بازار بی‌سامان خودرو هر روز برای خود برنامه جدیدی می‌نویسد. یک روز با جمع‌آوری خودرو از کف بازار مشتری را سرگردان نگه می‌دارد یک روز خودروها را از پارکینگ‌ها راهی بازار می‌کند اما خبری از مشتری نیست‌.
فوبیای دلالان؛ قیمت خودرو به کدام سمت می‎رود؟
آفتاب‌‌نیوز :

در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما امروز روند کاهشی قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد اما خبری از مشتری نیست. بازار خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمت‌ها روبه‌رو است. البته یکی از موثرترین دلایل این کاهش قیمت‌ها را باید رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو کمتر مشتری در بازار دیده می‌شود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده‌اند.

نکته جالب اینجاست که تا ماه‌های گذشته با افزایش قیمت انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما روند کاهشی قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد اما خبری از مشتری نیست. فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز به کندی انجام می‌شود اما بسته شدن سایت‌های فروش خودرو و آگهی‌های غیرمنطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخ‌های خلاف واقع خودرو در بازار عنوان نشود. قیمت خودرو در حالی همچنان توسط خودروسازان و با استناد به نرخ‌های حبابی بازار تعیین می‌شود که مجلس و دولت هر کدام نسخه متفاوتی برای قیمت‌گذاری می‌پیچند و در این میان، متقاضیان خرید خودرو همچنان بلاتکلیفند.

کشمکش قیمت‌گذاری خودرو

در حالی که مجلس بیش از ۲۰ روز پیش مصوب کرد که شورای رقابت دوباره قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهد، معاون وزیر صنعت از تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد. در این راستا فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت گفت: در چارچوب سیاست‌های دولت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بلافاصله از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار قرار دادیم که پس از طرح در کمیته خودرو حتماً در ستاد تنظیم بازار مطرح و پس از تصویب نهایی، مبنای عمل برای موضوع قیمت‌گذاری قرار خواهد گرفت. این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که نمایندگان مجلس در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه مصوب کردند که قیمت‌گذاری خودرو مجدداً به شورای رقابت برگردد. این مصوبه از آنجا نشأت گرفت که وعده خودروسازان و وزیر صنعت برای ساماندهی بازار و کنترل قیمت‌ها عملی نشد و همین مساله نارضایتی مردم را در پی داشت.

در نتیجه مجلس مصوب کرد که قیمت‌گذاری خودروها دوباره به شورای رقابت سپرده شود و به این ترتیب خودروسازان دیگر نباید تعیین‌کننده قیمت باشند. در این شرایط که البته بحث لزوم تایید تصمیم مجلس توسط شورای نگهبان نیز مطرح است، معاون وزیر صنعت در جدیدترین اظهارنظر خود از تصمیم این وزارتخانه برای تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داده است. این به معنی آن است که شورای رقابت نقشی در قیمت‌گذاری خودروها نخواهد داشت و در واقع این موضوع دوباره به خودروسازان و وزارت صنعت به عنوان متولی شرکت‌های خودرویی سپرده می‌شود. با آزادسازی قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، خودروسازان و وزیر صنعت وعده داده بودند که بازار و قیمت خودروها را کنترل کنند، اما این وعده عملی نشد و سیر صعودی قیمت خودرو در بازار و کارخانه همچنان ادامه یافت. در نتیجه نمایندگان مجلس برای حمایت از حقوق مردم و مشتریان بازار خودرو روز گذشته در مصوبه جدیدی قیمت‌گذاری خودرو را دوباره به شورای رقابت واگذار کردند.

به گزارش فارس البته این بار دیگر محدوده قیمتی برای خودروها تعریف نشده و برخلاف سال‌های قبل که شورا فقط برای خودروهای با قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کرد، این بار محدوده قیمتی برای شورا تعیین نشده است. این تصمیم از آنجا ناشی شد که تنش در بازار خودرو طی ماه‌های اخیر تشدید شده و در این وضعیت، قیمت‌گذاری خودرو در کارخانه معادل پنج درصد زیر قیمت بازار باعث شده تا کارخانه و بازار تشدیدکننده قیمت یکدیگر باشند.

خودروهای ایرانی سه برابر قیمت جهانی فروخته شده‌اند

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد معتقد است: تا زمانی که خودروسازی دولتی است، وضع همین روند را دارد، زیرا کسی که در زیان شریک نباشد، آن مجموعه را زمین می‌زند. وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید متولی داشته باشد و کسانی که در این صنعت اشتباه کرده‌اند باید تاوان دهند، گفت: صنعت خودروسازی در حالی که سه برابر قیمت جهانی خودرو فروخته است، ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. منصوری اضافه کرد: خصوصی‌سازی باید از دولت گرفته شود و نهادی حاکمیتی این مسوولیت را به عهده بگیرد، زیرا دولت‌ها اصل ۴۴ را درست اجرا نکرده‌اند. وی با بیان اینکه برای کاهش قیمت خودرو دولت باید خودرو وارد کند، گفت‌: برای رفع محدودیت در عرضه خودرو می‌توانیم خودروهایی که با ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد و با پلاک ایران در مناطق آزاد اسقاط می‌شوند را وارد کشور کنیم.

مشتری کمیاب شد

گزارش میدانی نشان می‌دهد این روزها به دلیل روند کاهش قیمت خودروها، دلالان هنوز از پای نشسته‌اند. تب افزایش قیمت در بازار خودرو فروکش کرده است اما این به معنی کاهش قیمت نیست‌. فروشندگان نمی‌خواهند متضرر شوند و از سوی دیگر به دلیل احتمال ادامه کاهش قیمت‌ها می‌خواهند هر طوری هست محصولاتی که احتکار کرده‌اند را نقد کنند. علیرضا ملک‌پور یکی از فعالان بازار خودرو در تهران می‌گوید: درست است که بازار در رکود به سر می‌برد و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبری از فروش خودرو نیست اما نباید انتظار داشته باشید که فروشندگانی که طی یک سال گذشته خرید خودرو آن هم با رقم بالا داشته‌اند امروز همراه با موج کاهش قیمت این ضررو زیان را به جان بخرند.

عباس حیدرزاده یکی از فعالان بازار خودرو چنین معتقد است‌: امروز زمان فروش خودرو است هرچند قیمت برخی از محصولات در بازار با روند کاهشی مواجه شده اما باید هرچه سریعتر خودروهای خریداری شده به فروش برسد. به گفته حیدرزاده، هنوز مردم به قیمت‌ها اعتماد ندارند و به دلیل کاهش قدرت خرید و همچنین انتظار برای ادامه نزول قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند.

قیمت‌ها در مدار نزول

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو از مدتی پیش تاکنون نزولی پیش رفته است، از افت بیشتر قیمت‌ها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمت‌ها پایین خواهد آمد، خبر داد. سعید مؤتمنی اظهار کرد: روند نزولی در بازار خودرو تا رسیدن قیمت‌ها به قیمت تعادلی و منطقی ادامه‌دار خواهد بود. از نظر مصرف‌کننده با اینکه قیمت‌ها اینچنین پایین آمده، هنوز هم منطقی نیست. امروز تقریباً به مرز قیمت خودروها در ۱۸ فروردین‌ماه سال جاری رسیده‌ایم اما تقاضا در بازار بسیار کم شده و مردم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند چراکه قطعاً طی روزهای آینده قیمت‌ها در بازار باز هم کاهشی خواهد بود. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: از ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت امسال، «شیطنت‌هایی» در بازار خودرو و سایت‌های اینترنتی ایجاد شد که قیمت‌ها را به هم ریخت. اکنون این مسائل برطرف شده و قیمت‌ها ریزش پیدا کرده و این ریزش ادامه‌دار نیز خواهد بود چراکه هنوز قیمت‌ها به نرخ‌های بهمن‌ماه سال گذشته نرسیده است.

هر زمان قیمت‌ها به محدوده قیمت‌های بهمن‌ماه سال گذشته برسد، می‌توان گفت که به تعادل رسیده است. مؤتمنی اظهار کرد: از سوی دیگر لازم است که خودروسازان نیز عرضه خود را بیشتر کنند. متاسفانه زمانی که قیمت‌ها کاهشی می‌شود، خودروسازان نیز میزان عرضه خود را پایین می‌آورند. این در حالی است که وزیر صنعت نیز اعلام کرده است که ۵۰ هزار خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد و چنانچه این تعداد خودرو وارد بازار شود، قیمت‌ها تعادلی خواهند شد. وی تصریح کرد: زمانی که مصرف‌کننده خرید نمی‌کند، قطعاً قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. از بهمن‌ماه به بعد اتفاقی در پارامترهای اقتصادی نیفتاده بود که قیمت‌ها را بالا ببرد. تنها شرکت‌های خودروسازی از فرمول پنج درصد زیر حاشیه بازار استفاده کرده و ورودی‌ها را بستند که قیمت‌ها را افزایش داد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: قیمت‌ها باید به قیمت تعادلی برگشته و هدف این است که دو نرخی در بازار نباشد. خودروسازان باید شفاف‌سازی کرده و قیمت‌های تمام شده نهایی خود را اعلام کنند و با توجه به اینکه صنعت خودروسازی در ایران انحصاری است، لازم است که سازمانی بر قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده نظارت کند. وی افزود: خودروساز موظف است که قیمت تمام شده خود را آنالیز کرده و با ۱۵ درصد افزایش به فروش برساند نه اینکه هزینه‌های مازاد همچون تیم‌های فوتبالی شرکت‌های خودروسازی که بسیار بالا هم هست، روی قیمت‌های خودرو برای مصرف‌کننده تاثیر بگذارد.

۸۰ میلیون تاوان زنجیره صنعت خودروسازی را می‌دهند

عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت‌ها مردم را به سمت فروش کالاهای سرمایه‌ای سوق داده است، گفت: به علت جذابیت این بازار و سود بالایی که وجود داشت شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارج از این صنف بودیم به طوری که حتی یک زن خانه‌دار هم طلای خود را می‌فروخت و خودرو ثبت‌نام می‌کرد. اما حالا با انتشار برخی خبرهای سیاسی، این سرمایه‌گذاران ترسیده و اقدام به فروش خودروی خود کردند. علی عبداللهی عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل در خصوص روند نزولی قیمت خودرو در بازار گفت: این کاهش قیمت‌ها بیشتر ناشی از جو روانی است چون هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده است و شرکت‌ها نیز هیچ حرکتی در راستای افزایش تولید و یا افزایش در بازار انجام نداده‌اند اما خبرهایی مبنی بر کاهش تنش بین ایران و آمریکا و کاهش قیمت دلار باعث شده که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. وی با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت‌ها مردم را به سمت فروش کالاهای سرمایه‌ای سوق داده است، ادامه داد: به علت جذابیت این بازار و سود بالایی که وجود داشت شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارج از این صنف بودیم به طوری که حتی یک زن خانه‌دار هم طلای خود را می‌فروخت و خودرو ثبت‌نام می‌کرد. اما حالا با انتشار برخی خبرهای سیاسی، این سرمایه‌گذاران ترسیده و اقدام به فروش خودروی خود کردند. عبداللهی با اشاره به اینکه دلالان مانع کاهش قیمت خودرو هستند، به ایلنا گفت: قیمت امروز خودرو واقعی نیست و حتی با این کاهش‌ها باز هم بسیار زیاد است اما تجربه ما در بازار خودرو می‌گوید که برخی افراد سرمایه‌دار و دارای رانت نمی‌گذارند وضعیت به این منوال بماند و جلوی این کاهش قیمت‌ها را خواهند گرفت.

وی گفت: البته برخی اخبار مانند اینکه مجلس تصویب کرده خودروهای هیبریدی بدون عوارض وارد کشور شوند یعنی یک خودروی محیط‌زیستی نهایتاً با ۲۰۰ میلیون به دست مصرف‌کننده برسد، این روی بازار اثر می‌گذارد و باعث کاهش قیمت می‌شود هر چند همه می‌دانیم شرکت‌های تولیدکننده و ذی‌نفعان در تولید خودرو نمی‌گذارند خودرویی با این قیمت وارد کشور شود. واردات این خودروها و یا خودروی دست دوم در تمام کشورها عاملی است برای ثبات بازار و رفاه مردم اما مساله این است که این وسط پنج درصد متضرر می‌شوند و فعلاً ارجحیت و اولویت این پنج درصد بیشتر از بقیه مردم است. عبداللهی ادامه داد: وقتی شرکت‌های تولیدکننده ضررده هستند و مصرف‌کننده راضی نیست و کالای بی‌کیفیتی تولید می‌شود که باعث هزینه برای جامعه است چه اصراری برای ادامه فعالیت آنها به این شکل است. اگر آقایان نگران اشتغال هستند می‌توانند افراد شاغل در این حوزه را طی یک برنامه چند ساله به سمت دیگر حوزه‌ها هدایت کنند.

الان ۸۰ میلیون نفر دارند تاوان ۲۰۰ هزار نفری که در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی هستند را می‌دهند. وی در خصوص اثرگذاری فروش فوری خودروسازها در بازار گفت: حداقل من به شخصه تا امروز ندیدم کسی بتواند در این طرح‌های فروش فوری ثبت‌نام کند و به علت همین شائبه‌ها، این مدل فروش هیچ تاثیری بر روی بازار نمی‌گذارد ضمن آنکه این فروش فوری‌ها برای برخی از خودروها صورت می‌گیرد. عبداللهی در خصوص قیمت پراید گفت: در حال حاضر قیمت پراید ۱۳۱، ۴۶ میلیون و پراید ۱۱۱، ۵۱ میلیون معامله می‌شود که نسبت به دو هفته پیش ۱۰ میلیون تومان قیمت آن پایین‌تر آمده است.

اگر شوک قیمت وارد نشود

یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط می‌گوید: بازار در شوک کاهش قیمت‌هاست و کسی به روشنی دلیل این موضوع را نمی‌داند. البته افزایش قیمت‌ها هم به صورت غیرمنطقی بود و همه به دنبال چرایی این نابسامانی بازار بودند. وی با بیان اینکه برخی برای سود بیشتر چندین خودرو خریداری کرده و امروز نمی‌دانند باید چگونه آنها را بفروشند، افزود: اگر شوک جدیدی به بازار خودرو وارد نشود با روند کاهشی قیمت‌ها بازار خودرو به سمت ثابت و رونق معاملات پیش خواهد رفت.

گزارش قیمت خودرو حکایت از توقف معاملات و روند کاهشی قیمت‌ها از ۴ تا ۲۲ میلیون تومان دارد. بازار خرید و فروش خودرو هم با روند کاهشی قیمت‌ها را در انواع خودروها تجربه کرده است به نحوی که در حال حاضر قیمت پراید ۱۳۱ با کاهش دو میلیون تومانی با قیمت ۴۳ میلیون تومان، استپ‌وی با کاهش ۱۷ میلیون تومانی با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۸۶ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش ۱۱ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان، پژ و۴۰۵ با کاهش چهار میلیون تومانی با قیمت ۷۸ میلیون تومان و H۳۰ با کاهش ۲۲ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

در حال حاضر کاهش قیمت در خودروهای داخلی به مدار ۲۲ میلیون تومان رسیده است به نحوی که قیمت ساندرو استپ‌وی از ۲۰۵ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان، پژ و۲۰۷ اتومات از ۱۷۹ میلیون به ۱۶۸ میلیون تومان، پژ و۴۰۵ از ۸۳ میلیون به ۷۸ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از ۸۶ میلیون به ۸۳ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۶ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، H۳۰ از ۱۵۰ میلیون به ۱۲۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۱۶ میلیون به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است.

منبع: روزنامه جهان صنعت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
قیمت خودرو به سمت نخریدن میره!!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
مردم خود شان حرص نداشته باشند و صبور ومنطقی برخورد کنند این دو خودرو ساز مثل دو سال پیش برای فروش محصولات بی کیفیتشان التماس میکنند . دو سال پیش با 5 میلیون میتوانستی خودرو 30 میلیونی بخری ازدم قسط.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین