کد خبر: ۵۹۴۲۵۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

"زکا" ایران را ترک کرد؛ معامله‌ای در کار است؟

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نزرا زکا شهروند لبنانی-آمریکایی خاک ایران را ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نزار زکا شهروند لبنانی-آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی و اخیرا حکم آزادی وی صادر شده بود آزاد و لحظاتی پیش تهران را ترک کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سخنگوی قوه قضائیه نیز امروز در نشست خبری خود گفته بود: دادگاه با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد و این فرد تحویل نمایندگان دولت لبنان خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

خبرگزاری رویترز می‌گوید آقای زکا همراه با سرلشکر عباس ابراهیم فرستاده ویژه رئیس‌جمهور لبنان، از تهران به سوی لبنان پرواز کرده است.

یک روز پیش از این سرلشکر عباس ابراهیم فرستاده ویژه رئیس‌جمهور لبنان با آقای زکا در تهران دیدار کرده بود. ابراهیم مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان است و گفته شده که ماموریت او بازگرداندن "زکا" از تهران است.

همچنین میشل عون رئیس‌جمهور لبنان رسماً تأیید کرده برای آزادی نزار زکا با حسن روحانی گفت‌وگو کرده و موافقت رئیس‌جمهور ایران را جلب کرده است.

روز یکشنبه ۱۹ خرداد نیز خبرنگار یورونیوز در تهران در توئیتی نوشت: «نزار زکا امروز یکشنبه از زندان اوین خارج و به یک خانه امن منتقل شده است؛ وی دوشنبه بعد از ظهر تهران را به همراه مدیر سازمان امنیت لبنان با یک هواپیمای اختصاصی ترک خواهد کرد و مستقیم به دیدار میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در کاخ بعبدا می‌رود».

نزار زکا ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۴ به اتهام جاسوسی برای آمریکا در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دستگیر شد و در نهایت، با رأی دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، به ۱۰ سال زندان و بیش از ۴ میلیون دلار جریمه محکوم شد. او برای شرکت در همایشی درباره «نقش زنان در توسعه پایدار» به تهران آمده بود و این چهارمین سفرش به ایران بود که در نهایت به حبس طولانی‌مدت‌اش منجر شد.

به نوشته روزنامه مردم‌سالاری، نزار زکا مقاله‌ای با عنوان «نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان» برای این همایش ارسال کرده بود و پس از پذیرش این مقاله با دعوت شهین‌دخت مولاوردی که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بود، به تهران آمده بود. روزنامه الاخبار گزارش داده که نزار زکا فارغ التحصیل آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در سال ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ التحصیلان این آکادمی نظامی است. زکا تحصیلات خود را در رشته ریاضیات و فناوری اطلاعات در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داده و به‌عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و «مدافع آزادی اینترنت» شناخته می‌شود. او دارای گرین کارت (اجازه اقامت دائم) آمریکا است.

زکا پیش از آخرین سفرش به تهران، در همایش‌هایی درباره اینترنت و فناوری اطلاعات در ایران شرکت کرده بود. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که او به همراه برخی چهره‌های اپوزیسیون، در حال تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضددولتی در ایران به منظور مقابله با طرح «ایجاد اینترنت ملی» بوده است. برخی وب‌سایت‌های خبری اصولگرا گفته‌اند که نزار زکا «پیگیر نفوذ سایبری از طریق برخی مقامات وزارت ارتباطات بوده است».

سردار سیاری جانشین وقت اطلاعات سپاه پاسداران در اسفندماه سال ۹۵ گفته بود: نزار زکا جاسوسی است که با یک واسطه به اوباما وصل بود. این فرد بعد از دستگیری اعتراف کرد که مأموریت ویژه او، پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است. نزار زکا در ایران به جرم جاسوسی محاکمه شد. خبرگزاری تسنیم گزارش داد که نزار زکا با پنتاگون و سازمان سیا در ارتباط بوده و حتی با کالین پاول (وزیر امور خارجه آمریکا در دولت جورج بوش) دیدار داشته است.

بعد از این‌که نزار زکا در سال ۹۴ در ایران بازداشت شد، خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که وی با تأیید وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به تهران سفر کرده بود. اسوشیتدپرس همچنین گزارش داد که سازمان غیرانتفاعی تحت ریاست نزار زکا، یعنی سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۷۳۰ هزار دلار از دولت آمریکا برای پیش بردن پروژه‌هایش در خاورمیانه پول گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در زمان بازداشت زکا در ایران اعلام کرده بود که موضوع زندانی شدن زکا بر عهده مقامات کشور لبنان است و در واقع، این لبنانی‌ها بودند که با مقامات ایرانی در چند سال گذشته برای آزادی نزار زکا، رایزنی کردند.

آزادی زکا و موضوع تبادل زندانیان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اخیراً موضوع مبادله زندانیان خارجی در ایران با ایرانیانی که در خارج از کشور و خصوصاً کشورهای غربی زندانی هستند را مطرح کرده است. حالا نزار زکا در آستانه آزادی قرار دارد و برخی در فضای مجازی یا در رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که آزادی زکا در قالب مبادله زندانیان صورت می‌گیرد. روزنامه اصولگرای صبح نو در مطلبی نوشته است: «هرچند که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از مسؤولین ایران درخواست کرده بود که نزار زکا» را آزاد کنند، اما کسی که در تصمیم مقامات ایران نقش اثرگذار داشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بوده است. با آزادی نزار زکا با پادرمیانی سیدحسن نصرالله، چندین نفر از شهروندان ایرانی دربند غرب هم که به بهانه‌های واهی و با ترفندهای رژیم صهیونیستی در برخی از کشورهای اروپایی در زندان به سر می‌برند، آزاد خواهند شد».

هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است که آیا آزادی نزار زکا در قالب طرح مبادله زندانیان صورت خواهد گرفت یا خیر. ممکن است در روزهای آینده خبرهای بیشتری در این مورد منتشر شود. باید دید آیا پس از آزادی نزار زکا، برخی از ایرانیانی که در کشورهای اروپایی بازداشت هستند به کشور بازخواهند گشت یا خیر؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
1
6
اولین پالس دوستی برای .......
رسول مشهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
0
ايشان چه امكاني داشت كه در ايران تظاهرات بپا كند؟
آيا رابطين در داخل كشور داشته ؟
اگر جواب فوق مثبت است چرا آنها محاكمه نشدند؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
0
آیا هر امریکائی که کارمند سیا باشد در ایران مجرم است ؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
ایشان رفته انطرف گفته من زندان نبودم پس کجا بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
رفته گفته آدم ربایی شده بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین