کد خبر: ۵۹۴۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

"میگرن" شایع‌ترین علت سردرد در کودکان/آمار صرع در کودکان

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات اعصاب کودکان درباره طرح تحقیقاتی که در این مرکز در زمینه میگرن کودکان انجام شده، گفت: بر خلاف تصور شایع‌ترین علت سردرد در کودکان میگرن است.
آفتاب‌‌نیوز :

پروانه کریم زاده در گفت‌و گویی با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: ما داروهای مربوط به درمان میگرن را در قالب طرح‌های تحقیقاتی بررسی کردیم و نتایج آن هم منتشر شده است. در مورد داروی میگرن پژوهشی داشتیم که مشخص شد "پرگابالین" در درمان میگرن کودکان تأثیرگذار است و نتایج آن هم در سایت‌های بین‌المللی منتشر شد.

به گفته عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات اعصاب کودکان بخشی از تحقیقات این مرکز در زمینه کودکان اوتیستیک است و مباحثی مانند میزان تکرار اوتیسم در خانواده، علت این بیماری و نوار مغز افراد مبتلا در این طرح‌های تحقیقاتی بررسی شده است.

وی افزود: پژوهش دیگری در زمینه اوتیسم انجام شده است که در یکی از آن‌ها نوار مغز کودکان مبتلا غیرطبیعی بود ولی علائمی از تشنج در آن‌ها مشاهده نمی‌شد؛ برای این افراد بعضی از داروهای ضدتشنج استفاده شد و مشاهده کردیم که نوار مغز این‌ها بهتر و به تبع آن رفتارهای این کودکان هم بهتر شده است. طرح تحقیقاتی دیگری نیز در خصوص داروهای رفتارهای غیرطبیعی کودکان مبتلا به اوتیسم و هم‌چنین کاردرمانی و گفتار درمانی کودکان اوتیستیک انجام شده که نتایج آن در قالب مقالاتی منتشر شده است.

کریم‌زاده با اشاره به کتاب‌های منتشر شده در مرکز تحقیقات اعصاب کودکان گفت: مرکز تحقیقات اعصاب کودکان اخیراً بر پایه پژوهش‌های انجام شده و سوالات خانواده‌ها، ۱۰ جلد کتاب در خصوص صرع کودکان برای والدین منتشر کرده و در این کتاب‌ها به مسائلی درباره ورزش و صرع کودکان، صرع و ایمنی، صرع و مراقبت، صرع و آموزش و صرع و مدرسه پرداخته شده است.

وی درباره طرح‌های تحقیقاتی این مرکز در زمینه بیماری‌های نورومتابولیک گفت: ما چندین طرح تحقیقاتی هم در زمینه بیماری‌های نورومتابولیک داشتیم که یک بیماری خاص آن با داروی بیوتین درمان شد و کودک به حالت طبیعی عقلی و رفتاری بازگشت. بیشتر تحقیقات ما در این زمینه در خصوص بیماری‌های نورومتابولیک درمان‌پذیر بوده است.

کریم‌زاده گفت: بیماری دیگری به نام میوپاتی متابولیک نیز وجود دارد که افراد مبتلا به آن دارای ضعف عضلانی هستند و ما به کمک همکارانمان با بیوپسی عضله دریافتیم این بیماری درمان‌پذیر است و نتایج آن هم به صورت مقاله منتشر شده است.

معاون مرکز تحقیقات اعصاب کودکان در پایان با اشاره به آمار جهانی مبتلایان به بیماری‌های صرع، ام‌اس و تب و تشنج گفت: بنا بر آمار جهانی بین یک یا دو نفر در هر صد کودک به صرع مبتلا هستند و بنا بر همین آمار که در ایران هم تأیید شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین