کد خبر: ۵۹۴۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
سیاست فشار حداکثری علیه ایران به معنای به حداکثر رساندن خطر جنگ است

بازتاب ادعای آمریکا درباره انفجار نفتکش‌ها و نگرانی اروپا از فشار حداکثری علیه ایران؛ بازی جدید حلقه ترامپ چیست؟|اروپایی‌ها نمی‌خواهند به آمریکا بهانه‌ای برای جنگ با ایران بدهند

لبنان الجدید: گزینه های احتمالی امریکا برای واکنش در برابر ایران چه خواهند بود؟ / مشاور سابق دولت امریکا: کارزار فشار حداکثری علیه ایران تنها خطر جنگ را افزایش خواهد داد / فارین پالسی: متحدان امریکا در گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران برخلاف پمپئو محتاطانه عمل می کنند / نیویورک تایمز: ترامپ ایران را متهم می کند اما مشکل اصلی او آن است که حرف هایش فاقد اعتبار هستند/ نیویورک تایمز: ترامپ نباید به حرف های مشاوران تندروی خود در قبال ایران گوش کند او باید با اروپایی ها همکاری کند/ گفت‌وگو میان دولت ترامپ و دولت ایران ایده هوشمندانه‌ای است اگرچه ایران نشان داده که تنها در صورت لغو تحریم‌های امریکا و بازگشت آن کشور به برجام مایل به مذاکره است
بازتاب ادعای آمریکا درباره انفجار نفتکش‌ها و نگرانی اروپا از فشار حداکثری علیه ایران؛ بازی جدید حلقه ترامپ چیست؟|اروپایی‌ها نمی‌خواهند به آمریکا بهانه‌ای برای جنگ با ایران بدهند
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- طرح اتهام پمپئو و ترامپ علیه ایران و متهم کردن آن به نقش داشتن در رویدادهای اخیر در آب‌های خلیج فارس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه "لبنان الجدید" در گزارشی ضمن خطرناک خواندن تحولات اخیر در دریای عمان و خلیج‌فارس می‌نویسد: "در هفته‌های اخیر حمله علیه تانکرها و نفتکش‌های سعودی و اماراتی و دیگر کشورها در منطقه افزایش یافته‌اند. اکنون باید دید آیا امریکا نیروهای نظامی بیشتری را به منطقه اعزام خواهد کرد یا خیر. پرسش اصلی این است که آیا ترامپ صرفا به قیمت نفت توجه دارد یا خیر؟ برخی معتقدند که محاسبات امریکا صرفا اقتصادی نیستند بلکه اعتبار آن کشور مدنظر سیاستگذاران امریکایی است. امریکا در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است."

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "ولید جنبلاط" سیاستمدار لبنانی وضعیت کنونی در منطقه را "بسیار خطرناک" توصیف کرده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که اکنون اختلاف نظر میان بولتون و سایر اعضای کابینه بر سر اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد. مخالفان بولتون نمی‌خواهند امریکا مستقیما وارد جنگ با ایران شود بلکه ترجیح می دهند از طریق بردن پرونده ایران به شورای امنیت و محکوم کردن ایران سناریوی نفت در برابرغذا را در قبال ایران اجرایی کنند. این گزینه ها همگی بد هستند و می‌توانند منطقه را وارد فاز درگیری نظامی کنند که دیگر پایان آن و جهت‌گیری آن برای همگان نامعلوم خواهد بود".

در همین حال، "ایلان گلدبرگ" مشاور سابق دولت امریکا و مدیر ارشد مرکز "امنیت نوین امریکا" در مقاله‌ای در نشریه "فارین پالسی" ضمن انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران می‌نویسد: "سیاست فشار حداکثری علیه ایران به معنای به حداکثر رساندن خطر جنگ با آن کشور است. استراتژی ترامپ متاسفانه ایجاد بحران است و نه حل بحران. گزارش حملات اخیر در دریای عمان علیه تانکرهای نفتی نروژی و ژاپنی نشان دهنده افزایش تنش در خاورمیانه بین ایران، امریکا و کشورهای منطقه است. این حملات نتیجه مستقیم شکست سیاست استراتژیک فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران است که هدف آن بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره با امریکا بود. این سیاست اما دو کشور را به آستانه درگیری نظامی با یکدیگر کشانده است. ترامپ از برجام خارج شد و بر اقتصاد ایران با وضع تحریم‌ها فشار آورد. ایران اما در برجام باقی ماند. ترامپ خیال می‌کرد که می‌تواند هم به فشارها ادامه دهد و هم پاسخ انتقام‌جویانه‌ای از ایران دریافت نکند. اما به نظر می‌رسد ایران اکنون می‌گوید دیگر کافی است. به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد هزینه را برای کارزار فشار حداکثری امریکا علیه آن کشور افزایش دهد. واقعیت آن است که بحران ایجاد شده ساخته دست دولت ترامپ است. متاسفانه این سیاست سبب شده تا عملگرایانی چون روحانی و ظریف نتوانند در داخل ایران دست قوی‌ای داشته باشند. از زمان خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ، ظریف و روحانی از سوی اصولگرایان در ایران تحخت فشار بوده‌اند. به نظر می رسد اکنون اصولگرایان در ایران اولتیماتوم 60 روزه روحانی به اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات‌شان در برجام را کافی نمی‌دانند.".

این مقام سابق دولت اوباما در ادامه می‌نویسد: "واکنش اولیه پمپئو در قبال طرح اتهام علیه ایران دیپلماتیک و تقاضای او برای بررسی موضوع در سازمان ملل بود. واکنش اولیه او نظامی نبود. اما بعید نیست که در روزهای آینده واشنگتن خواستار حمله علیه ایران شود. همانند حملات محدود امریکا علیه مواضع حکومت اسد در سوریه در سال 2017 میلادی. اطرافیان ترامپ مدعی هستند که در آن صورت ایران پاسخی به حملات امریکا نخواهد داد. اما این استدلال غلط است. این همان استدلالی است که مدعی بود ایران در برابر فشار حداکثری و خروج امریکا از برجام واکنشی نشان نخواهد داد. وضعیت مقامات ایران متفاوت از اسد است. ایران کشوری ویران شده نتیجه جنگ داخلی نیست. این کشور نیروی دریایی و موشک‌هایی در سرتاسر منطقه دارد. این لحظه‌ای حساس است که ترامپ می‌تواند با تصمیمی عاقلانه از درگیر ساختن امریکا در جنگی دیگر در خاورمیانه خودداری ورزد".

نشریه "فارین پالسی" در گزارش اصلی خود می‌نویسد که برخی از متحدان امریکا برخلاف پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ محتاطانه رفتار کرده‌اند و انگشت اتهام را درباره حملات اخیر دریایی به سوی ایران نگرفته‌اند. همین مواضع متضاد میان امریکا و متحدان‌اش در منطقه سبب سردرگمی بیشتر در وضعیت منطقه شده است.

این نشریه می‌نویسد: "جالب آن است که این کشورها حامی امریکا برای خروج از برجام بودند اما اکنون محتاطانه و با دقت موضع‌گیری می‌کنند. به نظر می‌رسد آنان می‌خواهند با تکیه بر ارزیابی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی خود موضع‌گیری کنند. به نظر می‌رسد که شرکای منطقه‌ای امریکا خواستار جنگ همه جانبه نیستند چرا که می‌دانند این موضوع در راستای منافع آنان نیست. آنان خواستار مهار قدرت و نفوذ ایران توسط امریکا هستند. آنان هنوز هم می خواهند که امریکا از منافع‌شان حفاظت کند".

روزنامه "نیویورک تایمز" هم در مقاله‌ای می‌نویسد که ترامپ اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است با این حال مشکل اصلی آن است که او بارها در طول سالیان اخیر دروغ گفته و ادعاهای کذبی را درباره مسائل مختلف مطرح کرده است. بسیاری می‌گویند او دروغگو است و قابل اعتماد نیست. واقعیت آن است که امریکایی‌ها تجربه بوش رییس‌جمهوری سابق امریکا را پشت سر خود دارند. او به دروغ مدعی شده بود که عراق دارای سلاح‌های کشتار جمعی است. واقعیت آن است که ترامپ حتی با نظر روسای دستگاه‌های امنیتی که منصوب شده از سوی او هستند نیز اشتراک نظر ندارد".

این روزنامه همچنین می‌نویسد رییس جمهوری امریکا باید به فکر معامله با ایران باشد نه آن که به حرف‌های مشاوران تندروی خود گوش دهد. این تنها یکی از نشانه‌های عدم تمایل تندروه به مذاکره است. ترامپ از زمان خروج از برجام با اعمال فشار اقتصادی بر ایران مدعی است که ایران در حمایت از شبه‌نظامیان‌اش در منطقه تضعیف شده است. این موضوع اما واقعیت ندارد چرا که ایران کماکان در عراق و سوریه و سایر نقاط منطقه فعال است. فقدان وجود استراتژی جامع از سوی دولت ترامپ در قبال ایران باعث ارسال پیام‌های متناقض و متعارضی شده است. همین موضوع باعث ایجاد وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی شده است. ترامپ از سویی می‌گوید که خواستار مذاکره با ایران است و از سوی دیگر بولتون و پمپئو که اطرافیان اصلی او هستند ایران را متهم به نقش داشتن در حمله به تانکرها می‌کنند بدون آن که شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه کنند. گفت‌وگو میان دولت ترامپ و دولت ایران ایده هوشمندانه‌ای است اگرچه ایران نشان داده که تنها در صورت لغو تحریم‌های امریکا و بازگشت آن کشور به برجام مایل به مذاکره است".

این روزنامه در گزارش دیگری می‌نویسد که اروپایی‌ها برخلاف دولت امریکا خواستار "خویشتن‌داری حداکثری" طرفین ایرانی و امریکایی شده‌اند. این روزنامه اشاره می‌کند که دولت‌های اروپایی‌ها نیز ممکن است همانند ترامپ معتقد باشند که ایران در حملات اخیر علیه تانکرها نقش داشته اما بی‌اعتمادی آنان به دولت ترامپ و سیاست‌هایش باعث شده تا آنان از موضع‌گیری صریح در این باره خودداری کرده و خواستار خویشتن‌داری حداکثری طرفین شوند. اروپایی‌ها از فشار حداکثری ترامپ بر ایران نیز نگران هستند. آنان خواستار محدودشدن اقدامات تنش‌آمیز و خویشتن‌داری طرفین هستند. آلمان خواستار تحقیقات بیشتر در مورد حوادث اخیر شده است. به جز بریتانیا، سایر دولت‌های اروپایی از سرزنش کردن ایران و مقصر دانستن آن کشور خودداری ورزیده‌اند. آنان نمی‌خواهند به امریکا بهانه‌ای برای جنگ با ایران بدهند. اروپایی‌ها در مجموع ناراضی از سیاست ترامپ برای خارج کردن امریکا از برجام و وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران هستند. پیش‌بینیناپذیربودن ترامپ و عدم اعتماد به او سبب شده تا اروپایی‌ها در مورد ایران با او همراه نشوند".

یکی از مشاوران ارشد "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می‌گوید پیش از متهم کردن کسی باید شواهد معتبر ارائه کنیم. او می‌گوید ایرانی‌ها بازیگرانی منطقی هستند. او معتقد است که طرح استدلال نقش داشتن ایران در حمله به تانکرها آن هم زمانی که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن در تهران بود بسیار غیرمنطقی است.  او همچنین معتقد است که اروپا باور دارد سیاست‌های ترامپ باعث تضعیف موضع میانه‌روها در ایران می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
4
0
خیلی بیشتر دوست داری فضا رو ملتهب نشون بدی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین