کد خبر: ۵۹۵۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

سوال هایی درباره کاهش وزن

اگر در حال حاضر تغییراتی در وضعیت سلامتی‌تان روی داده باشد، ممکن است پزشکتان از شما بخواهد صبر کنید تا بیماری یا عارضه‌ای که دارید به وضعیت ثابتی برسد و سپس برنامه‌های رژیم غذایی و ورزشی‌تان را شروع کنید.
آفتاب‌‌نیوز :

شاید این سوال برای‌تان مطرح شود که برای کاهش وزن به چه دکتری باید مراجعه کنید. به احتمال زیاد در شهر شما پزشکان بسیار زیادی هستند که خیلی از آن‌ها می‌توانند برنامه‌های رژیمی یا خدماتی در زمینه‌ی کاهش وزن ارائه بدهند. این پزشک‌ها می‌توانند هر کمکی که نیاز دارید به شما بکنند.

اما اگر قرار است به طور جدی یک برنامه‌ی کاهش وزن را شروع کنید اول باید به پزشک خانواده‌تان یا پزشکی که تحت نظر او هستید مراجعه کنید. چرا؟ زیرا پزشک شما حتی اگر در زمینه‌ی کاهش وزن تجربه یا مهارت نداشته باشد، سابقه‌ی پزشکی و سلامت شما را می‌داند. پزشکی که معمولا به او مراجعه می‌کنید می‌تواند بر اساس وضعیت سلامت و بیماری‌هایی که ممکن است داشته باشید، به سوال‌های شما درباره کاهش وزن جواب بدهد.

اگر پزشکتان نتواند پاسخگوی سوال‌های خاص شما درمورد برنامه‌های رژیمی، روتین‌های ورزشی و یا دارو‌های کاهش وزن و لاغری باشد، شما را به بهترین کارشناس یا متخصص در این زمینه ارجاع خواهد داد.

سوال‌هایی که باید از دکتر بپرسید

وقتی برای اولین بار برای کاهش وزن به دکتری مراجعه می‌کنید، گفتگوی خود را با توضیح در مورد علت تصمیم‌تان به کاهش وزن شروع کنید. پزشک از همین اطلاعاتی که به او می‌دهید، پشنهاد‌هایی برای برنامه‌ی غذایی و ورزشی‌تان ارائه می‌دهد که آن‌ها را دنبال کنید. اما به هر حال سوال‌های مهمی وجود دارند که باید برای پرسیدن آن‌ها خود را آماده کنید.

آیا لازم است وزن کم کنم؟

دکتر شما ممکن است یک جواب فوری به شما بدهد یا اینکه کمی وقت صرف کند تا شاخص توده بدنی‌تان را محاسبه کند. برخی از پزشکان می‌توانند ساختار و ترکیب بدنی‌تان را نیز بسنجند.

آیا وضعیت سلامتی‌ام اجازه‌ی کاهش وزن را به من می‌دهد؟

اگر در حال حاضر تغییراتی در وضعیت سلامتی‌تان روی داده باشد، ممکن است پزشکتان از شما بخواهد صبر کنید تا بیماری یا عارضه‌ای که دارید به وضعیت ثابتی برسد و سپس برنامه‌های رژیم غذایی و ورزشی‌تان را شروع کنید.

چقدر باید وزن کم کنم؟

پاسخ به این سوال ممکن است بستگی به این داشته باشد که چه اندازه «می‌خواهید» وزن کم کنید، اما احتمالا پزشکتان نیز پیشنهادی به شما خواهد کرد. با اطلاعاتی که از پزشکتان می‌گیرید مطمئنا می‌توانید هدف منطقی‌تری برای خود تعیین کنید.

آیا کاهش وزن بر سلامتی من تاثیری خواهد گذاشت؟

برخی از بیماری‌ها مانند دیابت نوع دوم یا فشار خون بالا با کاهش وزن، وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد. از پزشکتان سوال کنید آیا رژیم غذایی یا ورزشی می‌تواند وضعیت بیماری‌تان را بهبود بدهد.

کاهش وزن بر سلامتی‌ام دقیقا چه تاثیری خواهد گذاشت؟

دانستن جواب این سوال می‌تواند به شما انگیزه بدهد که روند کاهش وزن‌تان را بهتر پیش ببرید و وقتی دچار ناامیدی یا کمبود انرژی شدید، با یادآوری تاثیر کاهش وزن بر سلامتی‌تان، راحت‌تر روی روال بیفتید. بهبود در وضعیت سلامتی یا بیماری تان می‌تواند به این معنی باشد که مثلا دوز داروی مصرفی‌تان کاهش پیدا کند یا کمتر مجبور شوید به پزشک مراجعه کنید.

آیا می‌توانم داروی کاهش وزن مصرف کنم؟

اگر خیلی اضافه وزن دارید یا اگر از سایر روش‌های کاهش وزن خسته و ناامید شده‌اید، می‌توانید در مورد مصرف دارو‌های کاهش وزن با پزشکتان حرف بزنید. قبل از اینکه با پزشکتان درباره قرص‌های رژیمی و دارو‌های لاغری صحبت کنید، به او بگویید چه برنامه‌های رژیمی و شیوه‌های کاهش وزنی را امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید. خیلی از دارو‌های کاهش وزن، عوارض جانبی دارند. پزشک شما مطمئنا از شما می‌خواهد پیش از اینکه سراغ دارو بروید، متد‌های بی‌ضررتر و علمی‌تر را امتحان کنید.

چقدر باید وزن کم کنم تا نتیجه بگیرم؟

در برخی موارد، مقدار کمی کاهش وزن هم می‌تواند تاثیر چشمگیری بر وضعیت سلامت فرد بگذارد.

آیا بیماری یا عارضه‌ی خاصی دارم که در انتخاب برنامه‌ی رژیمی‌ام تاثیرگذار باشد؟

رژیم‌های غذایی بخصوصی هستند که به افرادی که دچار عوارضی، چون دیابت یا فشار خون بالا هستند توصیه می‌شوند. در این مورد حتما از پزشکتان سوال کنید.

آیا غذا‌های خاصی وجود دارد که من باید از آن‌ها پرهیز کنم؟

برخی دارو‌ها اگر همراه با بعضی از غذا‌ها مصرف شوند از تاثیر گذاری‌شان کم می‌شود. مثلا به افرادی که دارو‌های کاهنده‌ی کلسترول مصرف می‌کنند توصیه می‌شود گریپ فروت نخورند. اگر پزشک دستور داد از غذا‌های خاصی پرهیز کنید، این لیست را جایی در خانه قرار دهید که هر روز ببینید.

آیا وضعیت سلامتی‌ام در حدی هست که بتوانم فعالیت بدنی سنگین انجام بدهم؟

مطمئن شوید آنقدر سالم هستید که بتوانید تمرینات هوازی و قدرتی در سطح نسبتا بالا انجام دهید. اگر پزشکتان محدودیت‌هایی برای‌تان تعیین کرد، آن‌ها را بنویسید تا فراموش نکنید و همیشه آن را مد نظرتان داشته باشید.

چگونه باید شدت ورزش و فعالیتم را چک کنم؟

بیشتر برنامه‌های ورزشی نیازمند این هستند که با شدت‌های متفاوتی انجام‌شان دهید، اما همه‌ی متد‌های کنترل شدت تمرین برای همه‌ی افراد مناسب نیستند. مثلا کنترل ضربان قلب برای افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که ضربان قلب‌شان را پایین نگه می‌دارد مناسب و کارآمد نیست. پس حتما این سوال مهم را از پزشکتان بپرسید.

اولین جلسه‌ی ملاقات‌تان با پزشک باید تمام اطلاعاتی را که مهم‌اند و به آن‌ها نیاز دارید در اختیارتان قرار بدهد. طی برنامه‌ی کاهش وزن‌تان به طور منظم و روتین با پزشکتان در ارتباط باشید و اگر متوجه هر گونه علامت غیرعادی یا تغییری شدید، پزشک را در جریان بگذارید.

منبع : برترینها

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین