کد خبر: ۵۹۵۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
حمله نفتکش‌ها، شاید کار داعش، سعودی‌ها و یا اسرائیل بوده باشد

لس‌آنجلس‌تایمز: ترامپ زیاد دروغ می‌گوید؛ ادعای او درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها را هم باور نکنید| نیوزویک: فیلم کوتاه سیاه و سفید پنتاگون بهانه خوبی برای جنگ علیه ایران نیست| چرا ایران باید به کشتی‌های نروژی و ژاپنی حمله کند؟!

"شما می‌توانید این احتمال را در نظر گیرید که حمله کار داعش بوده است؛ گروهی که دشمن ایران و امریکا است و دوست دارد افزایش تنش میان آن دو علیه یکدیگر را شاهد باشد. در سوی دیگر عربستان و امارات متحده عربی قرار دارند که از هر اهرمی برای افزایش فشار بر ایران استفاده می کنند. /مشخص نیست چرا ایران باید حملات را به کشتی‌های نروژی و ژاپنی انجام دهد که دو کشور از بهترین خریداران نفت ایران هستند. در دهه‌های اخیر ایران نفت زیادی به این دو کشور صادر کرده است. چرا باید علیه آنان این کار را انجام دهد؟ این عجیب است".
لس‌آنجلس‌تایمز: ترامپ زیاد دروغ می‌گوید؛ ادعای  او درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها را هم باور نکنید| نیوزویک: فیلم کوتاه سیاه و سفید پنتاگون بهانه خوبی برای جنگ علیه ایران نیست| چرا ایران باید به کشتی‌های نروژی و ژاپنی حمله کند؟!
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه "لس آنجلس تایمز" در یادداشت کوتاهی می‌نویسد واقعیت آن است که دولت ترامپ به دروغ گفتن عادت کرده است و هیچ دلیلی برای باور کردن رهبران امریکایی حتی در یک بحران واقعی نیز وجود ندارد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "لس آنجلس‌تایمز" می‌نویسد: "این دولت (دولت ترامپ) به دنبال جنگ با ایران است. ترامپ پیشتر گفته بود که مخالف جنگ‌های بیشتر در منطقه است اما واقعیت آن است که او فاقد کفایت و صلاحیت است و برای تغییر دادن روند اخبار در رسانه‌ها که اکنون به طور دائمی به ضرر اوست نیاز به یک جنگ تازه دارد".

نویسنده در پایان اظهار امیدواری کرده است که "در پنتاگون افرادی قوی و متعهد به اصول به اندازه کافی وجود داشته باشند تا پیش از ورود ما به جنگی که نتیجه آن پشیمانی خواهد بود جلوی شخص ترامپ را بگیرند".

شاید کار داعش، سعودی ها و یا اسرائیل بوده باشد

نشریه "نیوزویک" نیز در گزارشی با اشاره به فیلم سیاه و سفید تازه منتشر شده توسط پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) که مقام‌های نظامی و سیاسی امریکایی با استناد به آن مدعی شده‌اند که یک قایق متعلق به گشت دریایی سپاه به کشتی آسیب دیده در نتیجه انفجار روز پنجشنبه در دریای عمان نزدیک شده است و در حال برداشتن مین از روی آن بوده، می‌نویسد: "این ویدئو بسیار مبهم است و واقعا بسیاری از موارد در آن مشخص نیست. با این حال، مقام‌های نظامی امریکایی انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند و می‌گویند ایران درصدد پاک کردن شواهد دست داشتن خود در آتش‌سوزی کشتی بوده است. این ویدئو چند ساعت پس از اظهارات "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا منتشر شد که در آن اعلام کرده بود ارزیابی دولت امریکا نشان می‌دهد که ایران مسئول حملات روی داده در دریای عمان بوده است. او مدعی شده بود که هیچ گروه شبه نظامی‌ای در منطقه این توانایی و مهارت را ندارد و ایران مستقیما در حادثه نقش داشته است".

"نیوزویک" در ادامه اما می‌نویسد کارشناسان مستقل امنیتی می‌گویند که این ویدئو مدرک مستدلی درباره مسئولیت ایران و نقش آن کشور در حملات نیست. این نشریه می‌نویسد: "کارشناسان می‌گویند بازیگران متعدد دیگری در منطقه با انگیزه‌های مختلف برای انجام چنین حملاتی حضور دارند. "آنتونی کوردزمن" تحلیلگر استراتژیک در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل به "نیوزویک" می‌گوید باید پرسید اگر این حمله کار ایران نبوده کار کدام یک از بازیگران بوده است. او می‌گوید: "شما می‌توانید این احتمال را در نظر گیرید که حمله کار داعش بوده است؛ گروهی که دشمن ایران و امریکا است و دوست دارد افزایش تنش میان آن دو علیه یکدیگر را شاهد باشد. در سوی دیگر عربستان و امارات متحده عربی قرار دارند که از هر اهرمی برای افزایش فشار بر ایران استفاده می کنند".

"ایهام کمال" تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گروه اوراسیا که گروهی برای تحلیل و مشاوره در حوزه مخاطرات بین‌المللی است می‌گوید که حملات اخیر انصارالله گروه یمنی به تاسیسات نفتی عربستان باعث ایجاد نگرانی‌های امنیتی برای پادشاهی سعودی شده است. او می‌گوید سعودی‌ها نگران هستند و می‌خواهند امریکا بر ایران فشار آورد.

"نیوزویک" می‌نویسد برخی دیگر از ناظران نیز معتقدند که حملات روز پنجشنبه به همراه حملات علیه چهار تانکر در همان نواحی در ماه گذشته که از آن تحت عنوان "عملیات جعلی" یاد می‌شود کار اسرائیل دشمن دیگر ایران بوده است. برخی دیگر نیز معتقدند که حملات مستقیما کار اعضای تندرو در کابینه ترامپ است که می‌خواهند بهانه‌ای برای آغاز عملیات نظامی علیه ایران ایجاد کنند.

"ویلیام چرچ" پژوهشگر سابق نظامی شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید: "اقدام امریکا برای بهانه قرار دادن این موضوع به منظور جنگ علیه ایران گزینه خوبی نیست. پیش از جنگ ویتنام نیز بهانه مشابهی مطرح شد و گفته شده بود که ویتنام شمالی به یک ناو امریکایی در خلیج تونکین در سال 1964 میلادی حمله کرده و در مورد جنگ عراق نیز بهانه کشف تسلیحات کشتار جمعی بود که بعدا مشخص شد تمام این بهانه‌ها نامعتبر و حتی دروغین بوده‌اند. در نتیجه، زمانی که حمله به تانکر روی می‌دهد ما باید از خود بپرسیم چرا و چه انگیزه‌ای پشت این حادثه بوده است؛ بعلاوه باید به بررسی شواهد بپردازیم".

"چرچ" می‌گوید جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ خواستار تغییر رژیم در ایران است و این را آشکارا اعلام کرده است. او می‌گوید این موضوع را نباید نادیده گرفت.

او می‌افزاید: "اولا در این فیلم بسیاری چیزها مشخص نیستند. مشخص نیست که کدام یک از دو تانکر آسیب دیده به تصویر کشیده شده است. از سوی دیگر او می‌گوید مشخص نیست که آیا انفجار مین عامل آتش‌سوزی بوده است یا خیر. از دید او معمولا مین‌های دریایی توسط غواصان به بدنه کشتی‌ها متصل می‌شوند. او می‌گوید گزارش‌هایی وجود دارد که اعضای یکی تانکرها می‌گویند قبل از انفجار یک پهپاد در محل حضور داشته و ممکن است آن پهپاد حامل مواد منفجره بوده باشد".

"چرچ" همچنین می‌گوید مشخص نیست چرا ایران باید حملات را به کشتی‌های نروژی و ژاپنی انجام دهد که دو کشور از بهترین خریداران نفت ایران هستند. او می‌گوید: "در دهه‌های اخیر ایران نفت زیادی به این دو کشور صادر کرده است. چرا باید علیه آنان این کار را انجام دهد؟ این عجیب است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
1
0
جمع کن .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین