کد خبر: ۵۹۵۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

تاکید اشمید بر حفظ برجام پس از سفر به کشورهای منطقه

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خاتمه سفر منطقه‌ای خود بر لزوم «رفع تنش» و تداوم «حفظ برجام» تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از خاتمه سفر خود به امارات، عمان، قطر و ایران که مورخ 12 ژوئن تا 15 ژوئن (خرداد) صورت گرفت، با مقام‌های ارشد کشورهای یاد شده از جمله «سید عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته «وبگاه اتحادیه اروپا»، هلگا اشمید در این سفر منطقه‌‌ای از فرصت ایجاد شده برای تاکید مجدد بر تداوم تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای که عاملی مهم در افزایش ثبات و امنیت در منطقه و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است، استفاده کرد.

در بخشی از بیانیه‌ای معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت خاتمه این سفر منطقه‌‌ای آمده که برجام در حال کار و تحقق هدف اصلی در زمینه حصول اطمینان به ایران در زمینه برنامه هسته‌ای است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در 15 گزارش اجرای تعهد‌های برجامی ایران را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا ابتدای سال جاری میلادی بعد از ماه‌ها وعده برای راه‌اندازی ساز و کار جهت پشتیبانی از تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا، ساز و کار مالی تحت عنوان «اینستکس» را ثبت کرد که هنوز عملیاتی نشده و فعلا نیز فقط قرار است از اقلام غذایی و انسان‌دوستانه پشتیبانی کند. مقام‌های اروپایی همچنین امکان دور زدن تحریم‌های اروپا توسط این ساز و کار را هم رد کرده‌اند.

به نوشته وبگاه اتحادیه اروپا ،هلگا اشمید در پایان سفر منطقه‌ای خود اظهار داشته است: «با توجه به افزایش تنش‌ها، خویشتنداری و اجتناب از هرگونه تنش بیشتر ضروری است. خطر محاسبات غلط به ویژه در فقدان گفت‌وگو بسیار بالاست. گوش فرادادن به نگرانی‌های همه ذینفعان و یافتن راه‌هایی جهت تنش زدایی به نفع همه است. اتحادیه اروپا خواهان مشاهده منطقه‌ای است که در آن امور بحث برانگیز از طریق گفت‌وگو و همکاری دیپلماتیک حل شود. معتقدیم که با اجتناب از رویارویی و تقویت همکاری، از فرصت‌های پیش آمده بهره‌مند ‌شویم .»

هلگا اشمید روز شنبه با سفر به تهران و دیدار با مقام‌های ایرانی درباره وضعیت اجرای برجام و عملیاتی شدن ساز و کار مالی«اینستکس» رایزنی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین