کد خبر: ۵۹۵۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

بهت نظاره به سیر اجاره مسکن

زمانی شاید تمرکز و برنامه ریزی مستاجرها برای رها شدن از خانه به دوشی روی خرید مسکن بود اما این روزها با افزایش افسار گسیخته اجاره بها، این قشر از جامعه بهت زده و نگران در تکاپوی یافتن خانه ای با اجاره مناسب و در حد توان شان هستند.
بهت نظاره به سیر اجاره مسکن
آفتاب‌‌نیوز :

سال هاست قیمت مسکن بالا و خرید و فروش راکد است بطوریکه صاحب ملک جرأت فروش ندارد و خریدار نیز از عهده خرید خانه‌ای مناسب بر نمی‌آید و باز تابستان شد و قصه تکراری معضلات یافتن مسکن، اثاث کشی، تلاش برای راضی کردن موجر و یافتن سرپناهی در حد بضاعت مالی را این روزها در هر شهر و منطقه‌ای شاهد هستیم و سنندج و دیگر شهرهای استان کردستان هم از این مقوله مستثنی نیستند.

بحث رکود بازار مسکن کم نبود که حالا بالا رفتن نجومی اجاره بها در یکی، ۲ سال اخیر نیز دامنگیر بسیاری از مستأجران شده و مدتی است این موضوع ذهن تعداد قابل توجهی از مردم که فاقد مسکن هستند را درگیر خود کرده است.

سیر صعودی و افسار گسیخته اجاره مسکن در استانی مانند کردستان به دلیل پایین بودن شاخص‌های توسعه و درآمد، نگرانی‌ها و آسیب‌های بیشتری برای آن دسته از افرادی که هر سال دغدغه یافتن مسکن مناسب را دارند، را به همراه دارد.

با توجه به اینکه قشر عظیمی از مردم این استان را جامعه کارگری و طبقه پایین درآمدی تشکیل می‌دهند و درصد قابل توجهی از این قشر از داشتن مسکن محروم هستند، نرخ بالای اجاره بها فشار بسیار زیادی بر آنان وارد می‌کند.

این روزها با مراجعه به بنگاه‌های معاملات ملکی در سنندج، حتی در قسمت‌های حاشیه شهر به وضوح می‌توان از سیر صعوی و غیر معقول اجاره خانه‌ها آگاه شد و نابسامانی را در این حوزه تجربه کرد.

افزایش نرخ اجاره مسکن در کنار ودیعه‌های سنگین، وضعیت را برای مستأجران به ویژه در میان قشر ضعیف و متوسط نگران کننده کرده و نگاه‌های مضطرب آنان را در بنگاه‌های معاملات ملکی می‌تواند به وضوح دید، چرا که یافتن خانه‌ای با اجاره مناسب برایشان بسیار دشوار شده است.

نرخ اجاره بها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کسی نمی‌تواند نرخ اجاره بهای مسکن را برآورد کند چرا که قیمت‌ها سلیقه‌ای و طبق نظر خود صاحب ملک تعیین می‌شود.

وریا احسن با اشاره به اینکه نرخ اجاره بهای ملک مسکونی در سنندج نسبت به سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، افزود: این افزایش قیمت در مناطق مختلف این شهر با توجه به وضعیت ساخت و سازها متفاوت است.

وی تاکید کرد: قانون و عدد و رقمی برای نرخ اجاره مسکن تعیین نشده و این موضوع باعث نابسامانی در این حوزه و فشار به قشر ضعیف جامعه می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان سنندج یادآور شد: به دلیل بالا بودن نرخ اجاره مسکن، مردم به حاشیه شهر روی آورده و این موضوع ارتباطی به اتحادیه نیز ندارد چرا که قیمت گذاری وجود ندارد تا بتوان بر آن نظارت کرد.

احسن، بالا رفتن قیمت فروش مسکن را در افزایش نرخ اجاره بها بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: سایت دیوار و عرضه مسکن در آن برای اجاره و خرید و فروش، تأثیر منفی بر این بازار گذاشته است.

وی راه حل این مشکل را تعیین شرایط نرخ اجاره بها توسط قانونگذار در مجلس دانست و اضافه کرد: در صورتی که چنین قانونی مصوب شود، اتحادیه نیز می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت داشته و با مشاوران ملکی متخلف برخورد کند.

نظارتی بر تعیین نرخ اجاره بها وجود ندارد

یکی از شهروندان سنندجی هم که حدود ۱۰ سال مستأجر است، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته نرخ اجاره بها رشد سریع و نگران کننده‌ای داشته و دغدغه بسیاری از اقشار ضعیف جامعه شده است.

زندی که کارگر ساختمانی و در محله کانی کوزله زندگی می‌کند، ادامه داد: به دلیل بالا بودن اجاره بها به ناچار باید در محلات حاشیه شهر مسکن اجاره کنیم که از امنیت اجتماعی خوبی هم برخوردار نیست.

وی که استرس زیادی در بحث تأمین نرخ اجاره بها در پایان هر ماه دارد، اضافه کرد: با توجه به فصلی بودن کار ساختمانی و نبود درآمد ثابت، برخی ماه‌ها حتی قادر به پرداخت نرخ اجاره مسکن (پنج میلیون ریال) خود نیستم.

این شهروند سنندجی خواستار نظارت بیشتر متولیان امر بر نرخ اجاره‌ها شد و گفت: انتظار است مسئولان مرتبط با این حوزه تلاش خود را برای کنترل این وضعیت بکار گیرند و از سلیقه‌ای تعیین شدن نرخ اجاره بها ممانعت کنند.

نرخ اجاره بها بستگی به نظر صاحب ملک دارد

یکی از مشاوران املاک سنندج نیز می‌گوید: نرخ اجاره مسکن بستگی به انصاف، نظر و نیاز مالی صاحب ملک دارد و از کنترل و نظارت خاصی هم برخوردار نیست.

حبیب الله لهونی افزایش قیمت مسکن را در بالا رفتن اجاره بها مؤثر دانست و اضافه کرد: صاحب ملک با توجه به رکود اقتصادی، نیاز مالی خود و به صورت سلیقه‌ای اقدام به تعیین نرخ اجاره بهای مسکن خود می‌کند و کسی هم نمی‌تواند نسبت به این قضیه اعتراض کند.

وی یادآور شد: اتحادیه مشاوران املاک نیز نمی‌تواند نظارت کند، چرا که قانونی وجود ندارد و صاحب مسکن براساس سلیقه و نظر خود می‌تواند نرخ اجاره بها را تعیین کند.

این مشاور املاک به واسطه گری خود در بحث تعیین معقول اجاره بها اشاره کرد و افزود: با این وجود کسی توان اعمال نظر و دخالت در دیدگاه صاحبان ملک را ندارد.

به نظر می‌رسد با توجه به نبود ساز و کاری مشخص برای کنترل قیمت اجاره بهای مسکن، نیاز است مجلس در این حوزه ورود کرده و قانونی برای نظارت بر آن مصوب کند تا بیش از این شاهد نابسامانی در بخش اجاره خانه نباشیم.

سنندج حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و یک هزار و ۱۰۰ مشاوره املاک در آن فعالیت دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین