کد خبر: ۵۹۵۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵

سالانه چقدر کالا قاچاق می شود؟

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: میزان حجم قاچاق کالا و ارز در کشور ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال است.
آفتاب‌‌نیوز :

علی مویدی روز دوشنبه در همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک ستاد فرا قوه‌ای است که نزدیک به ۲۶ دستگاه عضو آن هستند و وظیفه سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در عرصه‌های مختلف برعهده دارد.

وی به تمرکز این ستاد بر دو مقوله پیشگیری و مقابله اشاره و عنوان کرد: هر کجا به دو موضوع پیشگیری و مقابله به موقع و به جا پرداخته شود می‌توانند عامل بازدارنده و پیشگیرانه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه امروزه برخورد با قاچاق کالا و ارز در دنیا برعهده ساختار حاکمیتی هر کشور است، عنوان کرد: به لحاظ جایگاه انقلاب و نظام، تهدیدات بیشتری در این بخش متوجه کشور ماست که ما در این راستا بر رویکرد جامع‌نگر پیشگیری تمرکز کرده‌ایم و با در نظر گرفتن سیاست‌ها، برنامه ریزی‌ها، هماهنگی و نظارت در حوزه مقابله هم ایفای نقش می‌کنیم.

وی در ادامه اتخاذ رویکرد علمی، جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی و تجاری را در امر پیشگیری و کاهش آسیب‌های حوزه قاچاق بسیار مؤثر دانست و گفت: ظرفیت‌های بخش دانشگاهی و مراکز علمی حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و از نظرات صاحبنظران و نخبگان علمی استفاده شود.

مویدی تصریح کرد: امروز برای جلوگیری از انحراف و نشت تجارت کشور و کاهش پیامدهای بد قاچاق، حتماً بایستی شفاف سازی در فعالیت‌های اقتصادی و تجارتی صورت گیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با عنوان اینکه خلاءهای قانونی برخی از اوقات می‌تواند قاچاق کالا و ارز را تشدید کند، گفت: تعدادی از مشکلات امروز ما نیز ناشی از مقرراتی است که در مجلس و یا توسط مسئولان مربوطه وضع شده و متأسفانه نتیجه عکس در پی داشته است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با تاکید بر اینکه با ضابطه‌مند کردن تولیدات و چرخه فرآیند تولید تا مصرف می‌توان از قاچاق جلوگیری کرد، افزود: تنها راه رسیدن به این اهداف متمرکز شدن بر استفاده از فکر و اندیشه نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی و مراکز علمی است.

وی اعلام کرد: حجم قاچاق کشورمان سالانه بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار است که باید تلاش کنیم آن را به حداقل برسانیم.

مویدی در پایان خاطرنشان کرد: همایش اقتصاد پنهان اولین همایش در سطح استان‌های کشور بود که با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی استان کردستان و به خوبی برگزار شد. باید از ظرفیت‌های دانشگاهی، اقتصادی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی این استان برای کاهش آسیب‌های حوزه قاچاق بهره برد

دستیابی به توسعه ارتباط مستقیمی با کارهای پژوهشی دارد

علی خداویسی دبیر همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان کردستان نیز در این همایش گفت: اگر در کشوری توسعه شکل گرفته است این مسئله ارتباط مستقیمی با کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته با تمرکز بر دو مقوله کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی راه توسعه را در پیش گرفته‌اند، افزود: اگر در کشوری توسعه شکل گرفته است این مسئله ارتباط مستقیمی با کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارد.

دبیر همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان کردستان خاطرنشان کرد: باید به مسئله پژوهش در کشورمان بهای بیشتری داده شود و این مقوله در برنامه‌ریزی‌های کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سهم بودجه کارهای فرهنگی در کشورمان مطلوب نیست که امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌هایی بتوانیم این سهم را به وضعیت مطلوب نزدیک تر کنیم.

خداویسی در ادامه سخنان خود به چگونگی شکل‌گیری همایش اقتصاد پنهان اشاره و تصریح کرد: این همایش در نیمه دوم سال گذشته در چهار شاخه محوری و ۱۹ زیرشاخه و با شرکت پنج استان کشور آغاز شد.

وی گفت: به دبیرخانه این همایش ۵۲ مقاله ارسال شد که ۲۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

رئیس همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان در پایان ابراز امیدواری کرد که نتایج این همایش در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مقالات برتر همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان معرفی شدند

به گزارش ایسنا، آئین اختتامیه همایش علمی پژوهشی اقتصاد پنهان، با شرکت پنج استان آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان در سنندج برگزار و مقالات برتر آن نیز معرفی شد.

براساس اعلام هیأت داوران در بخش پوستر؛ حامد رنجبر با مقاله‌ای با عنوان «عوامل مؤثر بر گرایش به قاچاق کالا در استان‌های مرزی»، عابد اصلانی با عنوان مقاله «تبیین جایگاه توسعه ناموزون در گرایش قاچاق کالا» و یعقوب پاره‌وند با عنوان مقاله «تحلیل بر بکارگیری سلاح علیه متجاوزین مرزی و قاچاقچیان در یگان‌های مرزی به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند.

در بخش شفاهی؛ پروین علی مرادی افشار با عنوان مقاله «اقتصاد پنهان در ایران»، سیزدهیمن مجیدی با مقاله «ماهیت حقوقی کولبری و پیامدهای آن» و مهدی ورمزیار با عنوان مقاله «آسیب شناسی قوانین قاچاق کالا با تاکید بر امنیت مرزنشینان» به ترتیب مقالات برتر را از آن خود کردند.

لازم به ذکر است؛ در مجموع ۵۲ مقاله به دبیرخانه همایش اقتصاد پنهان ارسال شده که ۲۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است. امروز در این همایش هشت مقاله به صورت سخنرانی و ۱۴ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد و در پایان نیز از نفرات اول تا سوم تجلیل به عمل آمد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین