کد خبر: ۵۹۵۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

متهمان پرونده گرانی سیب‌زمینی را بشناسید

قیمت سیب‌زمینی در سطح شهر بعد از آزادسازی صادرات آن روند صعودی به خود گرفته و به قیمت ۷ تا ۱۰ هزار تومان در مناطق مختلف عرضه می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

بازار محصولات کشاورزی از سال گذشته به واسطه افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت پول ملی با افزایش هزینه و قیمت تمام شده محصولات مواجه شد و این موضوع عاملی شد تا این دست محصولات در سبد مصرف‌کننده ایرانی با افزایش قیمت همراه باشد، اما این پایان کار نبود و در کنار این موضوع در پی افزایش قیمت ارز، خرید محصولات کشاورزی از بازار ایران برای دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه با صرفه اقتصادی قابل توجهی همراه بود و این موضوع در نهایت منجر به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی همچون سیب‌زمینی و پیاز شد.

با رشد حجم صادرات این محصولات برای بار دیگر قیمت آن‌ها روند صعودی به خود گرفت و دولت در قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا از صادرات این محصولات به صورت مقطعی و تا اطلاع ثانوی جلوگیری شود.

به دنبال این اقدام قیمت پیاز و سیب‌زمینی تا حدودی کاهش یافت و به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بازار به تعادل رسید که با این شرایط حدود دو هفته پیش اعلام شد که به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی لغو شده است.

در این شرایط بررسی‌ها از سطح میدان میوه و تره‌بار تهران و خرده‌فروشی‌های سطح شهر حکایت از آن دارد که با رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، صادرات این محصول بار دیگر بر قیمت آن افزوده و قیمت این محصول به حدود ۷ هزار تا ۱۰ هزار تومان در مناطق مختلف افزایش یافته است.

در هفته‌های گذشته برخی از فعالان بازار میوه و تره‌بار بر این باور بودند که با ورود سیب‌زمینی گرگان به میدان میوه‌و تره‌بار، بازار از این محصول اشباع خواهد شد و قیمت بار دیگر روند نزولی به خود می‌گیرد اما گفته می‌شود که به دلیل سیل ابتدای سال و از بین رفتن ۵۰ تا ۶۰ درصد محصولات سیب‌زمینی منطقه گرگان، این اتفاق رخ نداده و در حال حاضر سیب‌زمینی از بندرعباس، اصفهان و گرگان تغذیه می‌شود.

در این شرایط فعالان بازار میدان میوه و تره‌بار تهران از افزایش صادرات، افزایش حجم خرید کارخانجات فرآوری سیب‌زمینی و کاهش حجم محصول منطقه گرگان، به عنوان متهمان پرونده گرانی سیب‌زمینی نام می‌برند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین