کد خبر: ۵۹۵۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

قاضی صلواتی: هشت متهم شرکت کیمیاخودرو متواری هستند

قاضی صلواتی در نخستین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به پرونده شرکت کیمیاخودرو اسپلوس گفت: این پرونده ١١١ جلد و ١۵ متهم دارد که هشت متهم آن متواری هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

قاضی رسیدگی کننده به این پرونده که امروز چهارشنبه به صورت علنی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد، گفت: در این شرکت به میزان ١١ میلیارد و ۵٧۴ میلیون و ۶۶٣ هزار و ٨٠٠ تومان از هزار و ١٧٠ شاکی کلاهبرداری شده است.


قاضی صلواتی از نماینده دادستان برای قرائت کیفرخواست درخواست کرد در جایگاه قرار گیرد.
سیدمحمد آقامیری راد، نماینده دادستان درباره اتهام متهمان پرونده گفت: شرکت کیمیاخودرو به اتهام کلاهبرداری شبکه ای و انجام واسپاری بدون مجوز به کلاهبرداری متهم است.


او ادامه داد: مهدی فتاحی نیا متولد سال ۱۳٧٢ فاقد سابقه کیفری متهم به مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای و انجام واسپاری بدون مجوز از تاریخ ١۶ مهر ماه ٩٧ در بازداشت موقت است. همچنین خواهر وی، دل نیا فتاحی نیا از تاریخ سوم خرداد ٩٧ بازداشت است و متهم بعدی مرتضی فتاحی نیا از تاریخ ٣١ شهریور ماه ٩٧ در بازداشت موقت قرار دارد.


نماینده دادستان اضافه کرد: عبدالنبی حسین پور، محمدرضا کشاورز، امیرعلی سام رجبی، مجید پورحسنی، علیرضا اشرف طاری، صادق صمدی، سمیه عفت دوست و معصومه موسوی متهمان به مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای و انجام واسپاری بدون مجوز هستند که دسترسی به این افراد حاصل نشده است.

او گفت: نسرین اله یاری به دلیل عجز در تأمین وثیقه بازداشت شده است همچنین اعظم کریمی نیز متهم دیگر این پرونده در بازداشت موقت به سر می‌برد.


آقامیری راد درباره اتهامات توضیح داد و گفت: دل نیا فتاحی نیا به عنوان مدیرعامل و مهدی فتاحی نیا و مرتضی فتاحی نیا خواهر و برادرانی هستند که بدون اخذ مجوز با تبلیغات گسترده اقدام به فروش نقدی و اقساطی خودرو کردند و ضمن اخذ وجه خودرویی واگذار نکردند.


آقامیری درباره سایر متهمان گفت: این افراد کارمندان اصلی شرکت کیمیا خودرو بودند که می‌دانستند شرکت مجوزهای لازم از بانک مرکزی را ندارد و با دروغ‌هایی مانند اینکه دستگاه پوز داخل دفاتر به شرکت‌های خودروسازی متصل است یا اینکه خودروها آماده تحویل است، زمینه وقوع جرم را برای متهمان اصلی فراهم کردند و وقوع بزه محرز است.

درخواست اشد مجازات برای متهمان پرونده کیمیا خودرو
نماینده دادستان با اشاره به ماده چهار قانون ارتشاع، اختلاس و کلاهبرداری افزود: با در نظر گرفتن صلاحدید دادگاه و با توجه به اینکه مجازات افساد فی الارض اعدام است، درخواست اشد مجازات را دارم.


نماینده بانک مرکزی: سوءنیت متهمان محرز است
قاضی صلواتی از نماینده بانک مرکزی خواست تا شکایت خود علیه شرکت کیمیا خودرو را بیان کند و مسعود جمشیدی نایینی با استناد به منابع قانونی و ضرورت اخذ مجوز شرکت‌های لیزینگ (واسپاری) مطالبی را مطرح کرد، او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی همچون اعلام شکایت، درخواست تعقیب کیفری، درخواست توقف فعالیت‌ها و انحلال شرکت کیمیا خودرو گفت: متهمان با وجود اطلاع از مکاتبات مراجع قضائی و انتظامی به فعالیت‌های خود ادامه دادند. بنابراین سوءنیت متهمان محرز است و درخواست اشد مجازات برای متهمان را دارم.

برخی متهمان پس از دستگیری به فعالیت خود ادامه می‌دادند
قاضی صلواتی از شاکیان حاضر در دادگاه خواست تا سخنان خود را بیان کنند و رضا رضایی به عنوان مالباخته و نماینده شاکیان در جایگاه قرار گرفت و گفت: بیست و سوم شهریور سال ۹۶ از طریق آگهی روزنامه با این شرکت آشنا شدم و چون درخواست خودروی جک دادم اعلام کردند که ۱۵ روزه خودرو را تحویل می‌دهند.


او افزود: ۵۰۰ هزار تومان به حساب شرکت ریختم و دویست و پنجاه هزار تومان نیز به حساب کارگزاری و شرکت اعلام کرد که پس از یک هفته اگر از سوی بانک مرکزی مشکلی برای شما نبود، خودروی شما را تحویل می‌دهیم.


رضایی اضافه کرد: پس از یکی دو هفته که خبری نشد به خانم نسرین اللهیاری معروف به یوسفی مراجعه کردم و وی ۲۳ میلیون تومان از من گرفت ولی از خودرو خبری نشد.


او با اشاره به فعالیت‌های یک ساله خود برای پیگیری این پرونده گفت: ما توانستیم عبدالنبی حسین پور را دستگیر کنیم ولی وی با ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد، البته پس از دستگیری سه نفر از مدیران این شرکت، شاهد فعالیت و کلاهبرداری آنان در برخی شرکت‌های دیگر مانند اروند خودرو، آواگستر خودرو و پیشتاز خودرو سعادت بودیم.


رضایی اضافه کرد: برخی مالباختگان از شدت ناراحتی و فشار فوت کردند و برخی نیز طلاق گرفتند و من طلاهای همسرم را فروخته بودم.

قراردادها را طوری تنظیم می‌کردند که نتوانیم شکایت کنیم
او افزود: برخی متهمان گفتند کاره‌ای نیستند؛ پس چرا خود را نماینده شرکت معرفی می‌کردند.


رضایی اضافه کرد: آقای اشرف طاری اعتراف کرده که ۱۱ تا ۱۲ کارشناس و وکیل زبده را استخدام کرده تا قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کنند که ما نتوانیم شکایت کنیم.


این مالباخته همچنین گفت: از مالباختگان امضا می‌گرفتند که با رضایت کامل تمام پول خود را دریافت کرده‌اند در حالی که ۱۰ تا ۴۵ درصد پول آنان را می‌دادند.


او افزود: همسرم را تهدید کردند و گفتند که به رضایی بگو خودش را کنار بکشد.

انوش دانش مالباخته دیگر این پرونده گفت: در اردیبهشت سال ۹۷ که شاهد تبلیغات گسترده این شرکت بودم به دفتر این شرکت در خیابان جمهوری مراجعه کردم. روز اول از من ۱۰ میلیون تومان گرفتند و بعد خانم یوسفی زنگ زد که اگر هفت و نیم میلیون تومان دیگر بدهید، ماشین تان را تحویل می‌دهیم.


این مالباخته گفت: مشکل اصلی ما فقط سه نفر از خانم‌هایی هستند که در این پرونده متهم شده‌اند. چون تمام قراردادها به اسم این سه نفر بوده و سوگند می‌خوردند که ماشین را تحویل می‌دهیم.


او افزود: من خودم شاهد بودم که کلانتری ۱۱۰ در دفتر شرکت حضور پیدا می‌کرد ولی حق حساب می‌گرفتند و می‌رفتند. البته آنجا هر روز درگیری بود.


دانش ادامه داد: من درخواست اشد مجازات برای این سه نفر به ویژه خانم یوسفی و عفت دوست را دارم چون این دو نفر فتنه اصلی و عامل اصلی کلاهبرداری این شرکت هستند.

شگردهای کیمیا خودرو برای فریب مردم
این مالباخته با اشاره به برخی از شگردهای این متهمان گفت: پلاک ماشین را نشان می‌دادند و می‌گفتند که می‌خواهیم تحویل بدهیم، حتی زن و شوهری را دیدیم که خوشحال بودند و می‌گفتند که ما ماشین گرفتیم ولی بعد فهمیدیم از عوامل خودشان بودند.


محمدمهدی احمدی سومین شاکی درباره شگرد کلاهبرداری این شرکت گفت: این افراد با آبرو و اعتقادات مردم بازی می‌کردند. از یک طرف می‌گفتند که ما از شرکت‌هایی هستیم که تحریم‌ها را دور می‌زنیم و بعد می‌گفتند دولت جدید با ادامه فعالیت ما مخالفت کرده و به همین دلیل حساب‌های ما را بسته ولی کلاهبردار نیستیم.


او با نشان دادن عکسی از متهمان که در حال پخش نذری بودند، گفت: در روز نیمه شعبان ثبت نام کردم در حالی که آنان داشتند در میان مردم شربت پخش می‌کردند.


این مالباخته گفت: من ۱۰ میلیون تومان به این شرکت پرداخت کردم شاید پول کمی باشد ولی برای من حیاتی بود.


او افزود: من به علت معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هستم و به دلیل تنگناهای مالی فریب این شرکت را خوردم چون کمترین پول را می‌گرفت و قول تحویل ۱۵ روزه خودرو را می‌داد.


این مالباخته درخواست اشد مجازات را از دادگاه کرد و گفت: از محضر دادگاه می‌خواهم به شکلی رسیدگی کنید که آسیب کمتری ببینیم.


یکی از شاکیان در جایگاه حاضر شد و گفت: من پنج میلیون و ٣٠٠ هزار تومان پرداخت کردم، شوهرم فوت کرده است و سرپرست خانوار هستم؛ می‌خواستم با گرفتن ماشین و کار کردن در آژانس، خرج زندگی خانواده ام را تامین کنم اما اینها یک سال به من دروغ گفتند و مرا فریب دادند.


او افزود: من پولم را می‌خواهم و درخواست اشد مجازات را از قاضی دادگاه دارم.


شاکی دیگری که ۴٠ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان پرداخت کرده بود، گفت: قرار بود ١۵ روزه به من خودرو را تحویل دهند. ما ملت آبرومندی هستیم و امثال این متهمان نخاله‌هایی هستند که اعتماد و آبروی مردم را از بین می‌برند.


این مالباخته اضافه کرد: درخواست اشد مجازات را دارم و از دادگاه می‌خواهم پول‌های تک تک ما را پس بدهند چون همه ما از اقشار زحمت کش جامعه هستیم.


شاکی دیگری که مبلغ ٢۵ میلیون پرداخت کرده بود، گفت: دی ماه ٩۶ ثبت نام کردم و قرار بود خودروی مرا ۴۵ روز بعد تحویل دهند.


مالباخته دیگری که ١۶ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان پرداخت کرده بود، افزود: من خودرو پراید داشتم، فروختم و ماشین ثبت نام کردم تا به صورت اقساطی خودرو بگیرم و بعد بفروشم چون پسرم مشکل کلیه داشت و با زحمت نوبت عمل گرفته بودم.


او ادامه داد: مدام به خانم‌ها یوسفی و قربانی شرایط بد فرزندم را توضیح دادم و آنها به من اطمینان می‌دادند و می‌گفتند شرافت خود را به میان می‌گذارند که خودروی مرا زود تحویل دهند اما الان دو کلیه بچه من از کار افتاده است و عمل نشده و اینها باید جواب مرا بدهند.


این مادر درحالی که گریه می‌کرد، افزود: همه افراد شاکی به نوعی گرفتار هستند و متهمان به نوعی از مشکلات و احساسات ما سوءاستفاده کردند.


مالباخته دیگری که مبلغ هشت میلیون و ۵۵٠ هزار تومان پرداخت کرده بود، در جایگاه حاضر شد و گفت: من در شرکتی کار می‌کردم که گفتند اگر ماشین نداشته باشی، اخراج می‌شوی؛ شرایطم را به خانم یوسفی اعلام کرده بودم.


او ادامه داد: دی ماه ٩۶ عروسی دخترم بود که ماشین ثبت نام کردم آقای عبادی گفت اگر ماشین را زودتر می‌خواهی به من یک میلیون شیرینی بده که پرداخت کردم اما بعد از چند ماه او را دیدم و گفت دلار بالارفته و از طرفی ایران خودرو ماشین‌ها را تحویل نمی‌دهد؛ کاری از ما بر نمی‌آید باید صبر کنید.

قاضی: سایپا و ایران خودرو نمایندگان خود را به دادگاه معرفی کنند
قاضی صلواتی اظهار داشت: این شرکت با سایپا و ایران خودرو قرارداد نداشتند و اگر شاکی هستند، نمایندگان خود را به دادگاه معرفی کنند.


یکی از شاکیان گفت: ما شاکیان توانایی گرفتن وکیل نداشتیم و از این بابت سه نماینده برای پیگیری کارها انتخاب کردیم و از دادگاه تقاضای اشد مجازات را داریم.


او اضافه کرد: این افراد بیرون نفوذ زیادی دارند و می‌ترسم به ما آسیب بزنند؛ اگر اینها از کره زمین محو شوند، به بشریت خدمت بزرگی می‌شود.


مالباخته دیگری گفت: در سایت دیوار آگهی فروش شرایطی خودرو را دیدم و به دفتر آنها مراجعه کردم که نگهبان و پارکبان داشت و بسیار شلوغ بود و اصلاً فکر نمی‌کردیم که کلاهبرداری کنند.

شاکیان پرونده افزایش می‌یابد
رضا رضایی نماینده مالباختگان گفت: من به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، کرمان خودرو و مدیران خودرو مراجعه کردم و با واحدهای حقوقی آنان صحبت کردم و قرار است طی هفته آینده این شرکت‌ها نیز به شاکیان این پرونده اضافه شوند.


نماینده دادستان با اشاره به شگردهای این متهمان گفت: کلاهبرداران معمولاً برای جلب اعتماد مردم خودروهایی را تحویل می‌داده و آنان را به سایر مشتریان معرفی می‌کردند و از طرف دیگر با تبلیغات در فضای مجازی و روزنامه‌ها اینگونه وانمود می‌کردند که با ایران خودرو یا پارس خودرو و کرمان خودرو قرارداد دارد در حالی که هیچ قراردادی وجود نداشته است.


او به عنوان نمونه از فروش اقساطی تیبا و شرایط آن سخن گفت و افزود: دریافت چک بدون ضامن یکی از مانورهای متقلبانه این موسسه به این شرکت بوده و ایجاد شبکه باندی با سردستگی مهدی و دل نیا فتاحی نیا صورت گرفته است.

اعدام کافی نیست
امین موید کمالی یکی دیگر از مالباختگان که از شهر رشت خود را به دادگاه رسانده است، گفت: من از طریق سایت دیوار با این شرکت آشنا شدم و گفتم چون راهم دور است مدارک را می‌فرستم.


او با اشاره به شرایط اقتصادی و وضعیت قراردادهای این شرکت گفت: ما را مجبور می‌کردند که زیر قراردادها بنویسیم که حق هیچ‌گونه اعتراضی نداریم و هزینه کارمزد و کارگزاری و همچنین ۱۰ درصد کل مبلغ در صورتی که انصراف بدهیم به ما پرداخت نشود.


این شاکی افزود: چرا چنین شرکت‌هایی با ایجاد دفتر می‌توانند به راحتی از مردم کلاهبرداری کنند. من نمی‌دانم آیا اعدام برای این افراد کافی است یا نه ولی اگر من در چنین جایگاهی باشم، حکم قطع عضو می‌دهم. یعنی باید کاری کرد که دیگران اجازه پیدا نکنند اینگونه از مردم کلاهبرداری کنند.


در لابلای سخنان این شاکی قاضی صلواتی به دلیل نامساعد شدن حال سمیه عفت دوست یکی از متهمان پرونده دستور داد تا او را به بیرون دادگاه راهنمایی کنند.


ابوالقاسم شایگان نماینده شاکیان و یکی از مالباختگان به روش فریبکارانه این شرکت اشاره کرد و گفت: عصر پنج شنبه تماس گرفتند و گفتند برای تحویل خودرو بیا ولی من گفتم باید ساعت کاری در روز باشد که خانم کریمی نماینده شرکت گفت ماشین شما در پارکینگ است و نمی‌خواهیم شامل افزایش قیمت شود.


او افزود: با دیدن رفت و آمدها شک کردم و متوجه شدم که مشکلی در کار آنها هست. به شرکت مراجعه کرده و گفتم پشیمان شده و پولم را می‌خواهم. گفتند پول شما به حساب شرکت ایران خودرو ریخته شده و ۴۵ روز طول می‌کشد تا پول شما برگردد. البته گفتند ۱۰ درصد از آن نیز کسر می‌شود.


ندا رمضانی یکی دیگر از شاکیان از خانم یوسفی به عنوان ام الفساد این پرونده یاد کرد و گفت: اجازه نمی‌دادند زمان ثبت‌نام صحبت کنیم و حتی به قرآن سوگند می‌خوردند که خودرو را تحویل می‌دهیم.


او افزود: در حرم امام رضا علیه السلام رئیس قوه قضاییه را دیدم و موضوع را به ایشان منعکس کردم و آقای رئیسی گفتند پرونده دست خوب کسی افتاده است.


رمضانی افزود: یکی از شگردهای این کلاهبرداران این بود که می‌گفتند محمدباقر قالیباف پشت ماست و یکی از فامیل‌های فتاحی نیاست.

فقط یک میلیارد تومان در حساب شرکت کیمیا خودرو است
قاضی صلواتی در خلال سخنان یکی از شاکیان زمانی که گفت، آگاهی خیابان شاپور به مال‌باختگان اعلام کرده بود که همه پول‌ها بلوکه شده است، گفت: فقط یک میلیارد تومان در حساب شرکت کیمیا خودرو است.


قاضی دادگاه با اعلام ختم جلسه دادرسی افزود: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده شنبه یکم تیرماه ساعت ٩ صبح تشکیل خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین