کد خبر: ۵۹۵۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹

ایران به اروپا هشدار داد

الجزیره گزارش داد: ایران به اروپاییها هشدار داد از کاهش پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه هسته ای، پس از ضرب الاجل 60 روزه عقب نشینی نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه الجزیره گزارش داد: ایران به اروپاییها هشدار داد از کاهش پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه هسته ای، پس از ضرب الاجل 60 روزه عقب نشینی نخواهد کرد.

نورالدین الدغیر خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره سخنان امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران می خواهد به طرف اروپایی یادآوری کند که مهلت 60 روزه به آن برای عمل کردن به تعهداتش بر اساس توافقنامه هسته ای، به پایان خود نزدیک می شود و طرف اروپایی باید پیش از آنکه ایران گام های بعدی را بردارد، به سرعت وارد عمل شود. ایران در واقع تاکید دارد که برداشتن این گام ها را پیگیری خواهد کرد. ایران در نخستین گام تولید اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را افزایش داد و تا پایان این ماه، از سقف تعیین شده در توافقنامه هسته ای عبور خواهد کرد.

خبرنگار این شبکه افزود: تهران همچنین به طرف اروپایی هشدار می دهد که از موضع خود و برداشتن این گام ها عقب نشینی نخواهد کرد، مگر آنکه طرف اروپایی تعهداتش را عملی کند.

تهران اعلام می کند گام های بعدی در برنامه هسته ای، مهم و حساس خواهد بود و شاید طرف اروپایی و نیز طرف آمریکایی را به شدت ناخرسند کند.

ایران تصمیم گرفته است پس از هشتم ماه ژوئن آینده، درصد غنی سازی اورانیوم را از حدود 4 درصد بالاتر ببرد. ایران می گوید سایت فردو برای چنین اقدامی آماده است.

در مذاکرات هسته ای، بحث های زیادی بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک بر سر تاسیسات فردو صورت گرفت، زیرا در آن اورانیوم تا 20 درصد غنی سازی می شد. ایران همچنین می گوید رئاکتور آب سنگین اراک را راه اندازی خواهد کرد. ایران از کشورهای اروپایی می خواهد تا به تعهد خود درباره فعال کردن سازوکار ویژه مالی معروف به اینستکس عمل کنند. ایران می گوید در این باره پیش از این با طرف اروپایی مذاکره کرده است. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده بود و نشستی در سطح کارشناسان برگزار شد. همچنین نشست بسیار مهمی در اواخر این ماه در سطح مدیران کل سیاسی وزارتخانه های امور خارجه ایران و گروه چهار بعلاوه یک برگزار خواهد شد. وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه هم ممکن است برای حل این مشکل به ایران سفر کنند. ایران امیدوار است با فعال شدن اینستکس، بتواند نیازهای خود از جمله مواد غذایی و دارویی را تامین کند. البته تهران به این حد اکتفا نمی کند و می گوید باید گام هایی برای صادرات نفتی ایران و تسهیل معاملات بانکی این کشور برداشته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین