کد خبر: ۵۹۵۵۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷

نجات جوجه فلامینگوهای حاشیه تالاب بختگان

رئیس اداره حیات وحش حفاظت از محیط زیست فارس گفت: به همت محیطبانان و همراهی جمعی از دوستداران حیات وحش، جوجه فلامینگوهایی که حاشیه خشک بختگان با مرگ رودر رو شده بودند نجات داده شدند.
نجات جوجه فلامینگوهای حاشیه تالاب بختگان
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس جولایی گفت: طرح نجات جوجه فلامینگوها در کرانه شرقی دریاچه بختگان اجرا شد.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ و آبگیری برخی نقاط در بخش شرقی تالاب بختگان طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت گمان می‌رفت جمعیت فلامینگوی جوجه آور در تالاب بختگان لانه سازی و جوجه آوری کنند که با توجه به پیش بینی‌ها، پایش تالاب به صورت مستمر توسط نیروهای اجرایی واحدهای محیط زیست حاشیه تالاب و با کمک جوامع بومی منطقه انجام شد.

جولایی ادامه داد: با افزایش دمای هوا و خشک شدن بخش‌های آبگیری شده تالاب، کلنی جوجه‌ها به سمت غرب تالاب و تعدادی نیز به مزارع حاشیه تالاب مهاجرت کردند.

وی گفت: برای مدیریت وضعیت بحرانی با همکاری دوستداران طبیعت و محیط‌بانان عملیات امداد و نجات جوجه‌های فلامینگو در چند مرحله انجام شد، در مرحله اول تعدادی از جوجه‌ها که به مزارع و روستاها پناه آورده بودند زنده‌گیری شدند و به نزدیکترین آبگیر منتقل شدند و پس از آن در محل تجمع اولیه کلنی‌ها اقدام به حفر کانال شد تا با بالا آمدن سطح آب زیستگاه موقتی شکل گیرد.

جولایی ادامه داد: همچنین کلنی‌هایی که با هدایت والدین در تالاب در حال حرکت هستند، زیر نظر کارشناسان و محیط بانان قرار گرفتند و به صورت مستمر پایش می‌شوند تا در صورت ضرورت عملیات انتقال انجام پذیرد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: پایش تالاب بختگان و رصد فلامینگوهای نابالغ تا اواسط شهریور ماه ادامه خواهد داشت و تلاش کارشناسان محیط زیست فارس این است که تلفات احتمالی پرندگان نابالغ را به حداقل برسد.

بختگان با ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت در ۱۶۰ کیلومتری شیراز و ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نی ریز واقع شده، دومین دریاچه بزرگ و چهارمین تالاب ایران است.

این تالاب بسیار مهم بر اثر خشکسالی‌های چند سال اخیر خشک شد و بارندگی‌های اخیر هم اگرچه امیدها را برای تجدید حیاتش زنده کرد اما هنوز تا آبگیری کامل فاصله زیادی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین