کد خبر: ۵۹۵۵۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
بایدن تاکنون پیشتازترین نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست

بایدن: راهبرد ترامپ در قبال ایران فاجعه است| خروج آمریکا از برجام زمینه‌ساز جنگ شده است

جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا و جدی‌ترین نامزد فعلی حزب دموکرات برای انتخابات سال آینده می‌گوید "فاجعه خودساخته" دونالد ترامپ در خروج یک جانبه از برجام نه تنها به توافق بهتری ختم نشده بلکه ایران در آستانه بازگشت به برنامه هسته‌‍ای خود است و زمینه رویارویی نظامی میان دو کشور هم پدید آمده است.
بایدن: راهبرد ترامپ در قبال ایران فاجعه است| خروج آمریکا از برجام زمینه‌ساز جنگ شده است
آفتاب‌‌نیوز :

بایدن که به همراه باراک اوباما و جان کری از معماران اصلی توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی بود در توییتر نوشت: "استراتژی پرزیدنت ترامپ در قبال ایران یک فاجعه خودساخته است. ما در خاورمیانه دو اولویت داریم؛ یکی دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای(این در حالی است که ایران بارها ادعای تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده و براساس گزارش آژانش، فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز صلح‌آمیز است) و دوم سلامت شریان عبور نفت از تنگه هرمز که حالا آقای ترامپ در هر دو زمینه شکست خورده است."

به گزارش آفتاب‏‎نیوز؛ او در ادامه این رشته توییت با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران نوشته: "او به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و قول داد که با این کار و بازگرداندن تحریم‌ها جلوی رفتار ایران در منطقه را بگیرد... اما ایران حتی تندتر شد. او (ترامپ) همچنین وعده داده که با خروج از برجام یک توافق بهتر در راه است اما نتیجه این شد که حالا ایران در حال افزودن بر ذخایر (اورانیوم) خود است."

جو بایدن که مطابق آخرین نظرسنجی‌ها در میان بیش از ۲۰ نامزد حزب دموکرات برای کاندیداتوری این حزب در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری فعلا پیشتاز بلامنازع است، در توییتی دیگر گفته: "باعث تاسف است که حالا مایک پومپئو، وزیر خارجه، از ایران می‌خواهد که به مفاد همان توافقی پایبند بماند که دولت ترامپ از آن (به طور یکجانبه) خارج شده... با خروج از برجام احتمال رویارویی نظامی افزایش یافت. یک جنگ دیگر در خاورمیانه آخرین چیزی است که به آن نیاز داریم."

به گزارش پنجشنبه پولیتکیو، این موضع‌گیری بایدن پس از آن مطرح شد که ایران یک پهپاد متجاوز آمریکایی را ساقط کرد.

در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «ام کیو ۴- سی تریتون» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند یکپارچه هوایی کشورمان قرار گرفت و سرنگون شد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز پنجشنبه در این مورد تاکید کرد که مرزها خط قرمز ما است و هر دشمنی به آن تعرض کند نابود خواهد شد.

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اعتراض شدید به این گونه اقدامات تجاوزکارانه و تحریک آمیز اعلام کرد: نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوز کارانه هر نوع پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.

آمریکایی‌ها ابتدا مواضع و اظهارات متناقضی درباره پهپاد متجاوز خود داشتند اما سرانجام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، رسماً سرنگونی پهپاد خود را تأیید کرد.

پهپاد ام کیو ۴- سی تریتون یا گلوبال هاوک یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میلیون دلار قیمت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین