کد خبر: ۵۹۵۶۷۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
مقامات نظامی و مشاوران ترامپ در مورد نوع واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی اتفاق‌نظر نداشتند

ترامپ در آخرین لحظات تصمیمش برای حمله به ایران را تغییر داد|مراحل اولیه اجرای عملیات نظامی انجام شده بود| واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد چه خواهد بود؟

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، دونالد ترامپ تصمیم در مورد واکنش نظامی به سرنگونی پهپاد آمریکایی را تغییر داد. به نوشته روزنامه آمریکایی مقامات دولتی و نظامی و مشاوران رئیس جمهوری در مورد نوع واکنش به حمله پهپادی ایران اتفاق نظر نداشتند.
ترامپ در آخرین لحظات تصمیمش برای حمله به ایران را تغییر داد|مراحل اولیه اجرای عملیات نظامی انجام شده بود| واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد چه خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی در روز جمعه، ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن)، از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای عملیات نظامی علیه ایران و تغییر این تصمیم خبر داده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه به نقل از "منابع متعدد دولتی" آمریکا که از آنان نام نبرده نوشته است که رئیس جمهوری دستور حمله به نقاطی در داخل خاک ایران را صادر کرده بود اما پس از مشورت با دستیاران و مذاکره فشرده با رهبران کنگره، تصمیم خود را تغییر داد.

روز گذشته در واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران ایران، ترامپ به رایزنی با مشاوران خود و همچنین مذاکرات فشرده با رهبران کنگره ایالات متحده پرداخت و به نوشته نیویورک تایمز، حتی تا ساعت هفت شب گذشته به وقت محلی همچنان انتظار حمله نظامی به ایران می‌رفت اما رئیس جمهوری تصمیم گرفت از واکنش نظامی صرفنظر کند.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد دولتی نوشته است که در زمان لغو تصمیم رئیس‌جمهوری، مراحل اولیه اجرای عملیات نظامی انجام شده بود و از جمله تعدادی هواپیما برنامه پرواز خود را آماده کرده، چند کشتی در مواضع حمله قرار گرفته و موشک‌های تهاجمی برای پرتاب به اهدافی در داخل ایران آماده شده بودند اما این دستور ناگهان لغو شد.

مشخص نیست که لغو دستور آقای ترامپ نتیجه ملاحظات سیاسی داخلی و بین‌المللی بوده یا موضوعات تدارکاتی او را از این اقدام منصرف کرده است.

گفته شده است که قرار بود عملیات نظامی، احتمالا شامل انهدام ایستگاه‌های رادار و پایگاه‌ها و تجهیزات موشکی ایران، در ساعات شب صورت گیرد تا احتمال تلفات غیرنظامی و کشته شدن پرسنل نظامی به حداقل کاهش یابد. سخنگوی کاخ سفید از تایید یا تکذیب خبر لغو دستور رئیس‌جمهوری خودداری ورزیده است.

روز گذشته، آقای ترامپ در پاسخ به سئوالی در این مورد که واکنش او نسبت به سرنگونی پهپاد آمریکایی چه خواهد بود گفت که "به زودی متوجه خواهید شد." اظهارات آقای ترامپ یادآور سخنان او قبل از حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه نظامی سوریه در واکنش به استفاده حکومت آن کشور از اسلحه شیمیایی در آوریل سال ۲۰۱۷ بود. ترامپ گفته بود که اگر حمله به یک هواپیمای سرنشین‌دار صورت گرفته بود، وضعیت "به مراتب جدی‌تر بود."

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که مشاوران و مقامات دولت آمریکا در مورد واکنش نظامی اختلاف‌نظر داشتند و در حالیکه شماری از مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت ملی با چنین اقدامی موافق بودند، منابع نظامی ابراز نگرانی می‌کردند که ممکن است حمله نظامی در حال حاضر به درگیری گسترده‌تر در منطقه منجر شود و آمریکاییان را به خطر اندازد. گفته می‌شود که حمله به پهپاد آمریکایی باعث تقویت موضع کسانی در دولت و کنگره شده است که از شدت عمل علیه ایران به خصوص پس از ماجرای انفجار و حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان حمایت کرده‌اند.

روز گذشته، مقامات کاخ سفید با رهبران کنگره در اتاق عملیات کاخ سفید ملاقات کردند و دیدگاه دولت در زمینه حمله سپاه به پهپاد آمریکایی را برای آنان توضیح دادند. رهبران کنگره پس از این ملاقات خواستار تلاش آقای ترامپ برای کاستن از تنش شدند و از او خواستند قبل از هرگونه اقدام نظامی مجوز لازم را از کنگره کسب کند.

آقای ترامپ تاکید داشته است که پهپاد آمریکایی هنگام پرواز در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته که نقض قوانین مربوط به آزادی پرواز است اما مقامات ایران گفته‌اند که به این پهپاد در داخل حریم هوایی ایران شلیک کردند.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت نوشته است که قبل از شلیک موشک، به پهپاد چند بار در مورد ورود به حریم هوایی ایران هشدار رادیویی داده شد. وی گفته است که ایران خواستار جنگ نیست اما "مصمم است تا قاطعانه از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود دفاع کند." در روزهای اخیر، مقامات مختلف ایران بر دفاع از مرزهای ایران تاکید نهاده و همگی تجاوز به مرزها را "خط قرمز نظام" توصیف کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که دولت آمریکا و متحدان آن به سرنگونی پهپاد چه واکنشی نشان خواهند داد یا نه و در صورت بروز واکنش، آیا اقدام آمریکا شکل نظامی خواهد داشت یا به محدودیت‌های اقتصادی سنگین‌تری منحصر خواهد ماند.

ملاقات هوک و مقام نظامی سعودی

در خبر دیگری در مورد بحران در روابط آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران با خالد بن سلمان، معاون وزارت دفاع عربستان در ریاض ملاقات و گفتگو کرده است.

به گزارش منابع خبری، محور گفتگوهای دو طرف را "حملات اخیر در منطقه" تشکیل داده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
2
20
عقل هنوز در آمریکا کار کرد دارد .،،!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
3
3
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند اگر باز هم دست از پا خطا کند همین بلا برسرش خواهد آمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
جوابش فقط یه کلمه است
..
شکوفا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
1
3
تو گفتی و ما هم باور کردیم !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
3
آمریکایی ها اینقدر احمق نیستند.حمله کنند.... چون میخوان برگ برنده دست اونها باشه...
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
جرات حمله نداره.کل نیروها و منافع شون در منطقه نابود میشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین